יריב בן עמי, בעלי חברת "הדסים" מראש פינה שבגליל העליון, מסרב להיכנע לניסיונות הסחיטה מצד עבריינים. "כבר הרבה שנים אנחנו חיים תחת איום מתמיד", סיפר אתמול (שלישי) בן עמי בריאיון ל-ynet Live. "אנחנו מרגישים ילדים מוזנחים למדינה שמזניחה אותנו".
מכת הפרוטקשן (גביית דמי חסות) התגברה בעת האחרונה, ופוגעת בעיקר בבעלי עסקים באזור הצפון. בן עמי וכן יניב סבירסקי שמגדל צאן בקר במושב גאון גולן בדרום רמת הגולן, ואמיר שרון שבבעלותו עסק למכירת מזגנים בחצור הגלילית שעלה בלהבות, סיפרו על החששות והדילמות, האיום המתמיד, ועל אוזלת היד של המדינה ובכללה המשטרה.
4 צפייה בגלריה
בעלי עסקים מהצפון שמתמודדים עם פרוטקשן
בעלי עסקים מהצפון שמתמודדים עם פרוטקשן
מימין: אמיר שרון, יניב סבירסקי ויריב בן עמי. "מרגישים שהמדינה מזניחה אותנו"
"אנחנו חיים כבר הרבה מאוד שנים תחת איום מתמיד, ומרגישים תחת שלטון זר שבו הבן אדם האלים ביותר הוא בעל הבית", אמר בן עמי שבבעלותו חברה לקטיף ירקות שדה. בשנים האחרונות הוא ספג נזקים במיליוני שקלים מצד ארגוני פרוטקשן, ובאחרונה הקים עם חבריו את תנועת "עד כאן למאבק בפרוטקשן".
לדברי בן עמי, "קיבלנו במשך שנה המון רמזים, אם זה צרור של 40 כדורים לתוך העסק, ואחרי זה שריפה של מכוניות שירות. מי שמאיים זה עבריינים שרוצים כסף ולא רוצים לעבוד. רוצים להתלבש על העסק ושאנחנו נממן אותם. יש פה שתי מדינות: מדינת ישראל מעל פני הקרקע, ומדינת הפשע של הפרוטקשן מתחת לפני הקרקע".
סבירסקי ממושב נאות גולן נמנה עם עשרות בוקרים שנאבקו באחרונה על הצלת אלפי דונמים שהוצתו בידי גובי פרוטקשן כנקמה בסירובו של בעל עדר באזור לשלם להם דמי חסות. "בשנים האחרונות אין עסק, מגדל או חקלאי שלא נגעו בו, ומי שלא נגעו בו הוא כנראה קטן מדי או לא משמעותי מספיק. ברגע שהוא ירוויח כמה שקלים יותר - יגיעו גם אליו", סיפר סבירסקי. "הם מגיעים, נותנים לך רמזים, שורפים לך הכול וחפש למי לשלם".
4 צפייה בגלריה
שריפה בחצור הגלילית
שריפה בחצור הגלילית
העסק של אמיר שהוצת בחצור הגלילית
(צילום: כב"ה צפון)
4 צפייה בגלריה
שריפה בחצור הגלילית
שריפה בחצור הגלילית
(צילום: כב"ה צפון)
על השאלה אם הוא יודע מי מאיים עליו, השיב סבירסקי: "אני לא יודע, זה תפקידה של המדינה. יש מה שנקרא 'מודיעין משטרתי'. אני הייתי 30 שנה בתפקיד ביטחון, ראיתי איך זה עובד כשהמדינה מרימה את הכפפה ומחליטה. היא פשוט לא החליטה לעזור לאזרח הפשוט. עד עכשיו הנזק אצלי מסתכם במעל חצי מיליון שקל. כל יום אתה מגלה עוד ועוד דברים, אתה לא יודע מה יהיה מחר בבוקר. אין ביטחון לאזרח".
ומה עם המשטרה? "במשטרה הכול קשקוש, לא היה אצלנו אף אחד ולא נעשה דבר. הם משקרים בשידור חי, כאילו הם עובדים. מספרים בראיונות שהפרוטקשן בטיפול, זה קשקוש. גם כשיש כבר שוטרים שעושים את עבודתם נאמנה, מגיעים עם עבריין לבית משפט והשופט יודע לשחרר אותו אחרי 24 שעות, אחרי שהשוטר רדף אחריו חצי שנה".
4 צפייה בגלריה
שריפת מכון הטיהור בצפת
שריפת מכון הטיהור בצפת
הצתות בצפון על רקע פרוטקשן. ארכיון
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
שרון, בעל העסק למזגנים שהוצת, אמר: "חיסלו את העסק עד היסוד, הנזקים נאמדים בארבעה מיליון שקל, תוסיף לנזק שנגרם עד עכשיו עוד 50-100 אלף שקל הפסד כי אנחנו בשיא העונה. כל מי שטיפה מרים את הראש חוטף פטיש, ואין אפשרות לחיות ככה. אנחנו נותנים הכול למדינה מבחינת תשלומים, אבל נשחקים. מה אנחנו מבקשים? רק לחיות, לעבוד, לנשום".
השר לביטחון לאומי בן גביר אמר שהוא בא להחזיר משילות ותחושת ביטחון ברחובות. אולי זה יקרה בעזרת חלוקת אקדחים? "יש לי אקדח לפני השר בן גביר. כל מי שגר פה ואין לו אקדח - אין לו שכל, כי הוא מהמר על החיים שלו. אני מאוד מקווה שהשר בן גביר יעשה מעשה כי בסוף לא תהיה ברירה, הם דוחקים אותנו לקצה. אנחנו אנשים לוחמים, גם בצבא, ובסוף נגיע לקצה. אין לנו יכולות, לא נפשיות ולא כלכליות, להתמודד עם הדבר הזה. אם אנחנו ב'דאון' מבחינה נפשית, כלכלית וביטחונית, אז חסר רק ניצוץ קטן - תרתי משמע".
בן עמי אמר העביר מסר לרשויות: "הממשלה צריכה להתעשת על עצמה, שיחוקקו חוקים שטובים לאזרח. גם בתי המשפט צריכים לצאת מהפלנטה שהם חיים בה. לא הגיוני שמגיע עבריין ומשתחרר. אני רואה שגם כשהמשטרה עובדת ומביאה הוכחות, היד קלה על ההדק בשחרור העבריינים, והם מיד חוזרים לפשיעה. הם צוחקים עליך בפנים - 'מחר אני בחוץ', הוא יודע את זה לפני שהוא נכנס".
פורסם לראשונה: 22:34, 15.08.23