רשתות המזון מצפצפות על החוק? בקשה לאישור תביעה ייצוגית נוספת נגד רשת ויקטורי הוגשה על ידי עו"ד איתן פלג על תשלום מופחת עבור נסיעות וגביית תשלום חובה על מדי עבודה, בניגוד לדין וללא הסכמת העובדות. התביעה נמצאת בימים אלה בשלב ההוכחות. בינתיים, עדות חדשה התקבלה השבוע על רשת מזון גדולה שממשיכה לגבות חוסרים מהקופה במזומן מקופאיות בניגוד לחוק.

תחקיר הקופאיות - כתבות נוספות

4 צפייה בגלריה
 דוגמא לתלושי שכר של קופאיות
 דוגמא לתלושי שכר של קופאיות
תלוש שכר: גביית תשלום על מדי עבודה
השיטה מתוחכמת: הקופאיות נכנסות לעבודה דרך חברת כוח אדם. רק כעבור מספר חודשים, כשהעובדת עוברת מחברת כוח האדם להיות עובדת ישירה של ויקטורי, מחתימים אותה בדיעבד שהיא מסכימה לניכוי של הביגוד, שהיא מחויבת ללבוש על פי נוהלי החברה.
אורטל בן שטרית (27), שהתביעה הייצוגית הוגשה בשמה, עבדה בסניף ויקטורי צ'ק פוסט חיפה כשמונה חודשים. היא סיפרה ל-ynet על ההחלטה להגיש תביעה ייצוגית נגד החברה: "לקחו ממני 27 שקלים על הביגוד בחודש הראשון, משהו שלא ידעתי עליו. לא נאמר לי על זה מראש. כשבאתי לבקש עוד מדים, ביקשו ממני שאשלם עוד כסף על זה. אמרתי שאני לא אשלם על זה כי אני לא רואה בזה צורך ואז גיליתי שלקחו לי על המדים הראשונים. מדובר על וסט כתום עם לוגו של ויקטורי שכל קופאית צריכה ללבוש, ואנחנו מסתבר מחויבות ללבוש את זה ואף לשלם על זה".
4 צפייה בגלריה
 דוגמא לתלושי שכר של קופאיות
 דוגמא לתלושי שכר של קופאיות
תשלומי נסיעות: 136 שקלים ל-16 ימים - פחות מהמחויב בחוק
בן שטרית גם טוענת כי לא שולמו לה נסיעות על פי חוק - שאומר כי יש לשלם 11.80 שקלים ליום לנסיעות הלוך וחזור מהעבודה. לטענת בן שטרית, "יש תשלום יומי של 11.80 שקלים, והתשלום ששילמו לי זה רק שמונה וחצי שקלים ליום. לאחר שעליתי על זה פניתי למנהל בנושא, הוא הצדיק את מה שאמרתי והסכים איתי, ואמר שיטפל בזה. אבל לאחר תקופה זה לא טופל, ואז דיברנו על זה הקופאיות בינינו וגיליתי שזה קרה לעוד קופאיות - שלקחו להן כסף על ביגוד ושלא משלמים להן נסיעות על פי חוק, ואז הגשנו את התביעה".
לדבריה, "הם פשוט עובדים בשיטת 'מצליח'. הם נטפלים לחלשים - זה העיקרון. אני יודעת כמה מגיע לי על פי חוק ליום. בעזרת השם נגיע לצדק גם בנושא הזה. ההתנהלות שלהם מכעיסה אותי כי זה לא בסדר לעבור על החוק כשנוח לכם, ולהסתיר את זה תקופה כלשהי, ולחשוב שזה בסדר".
4 צפייה בגלריה
 אברהם ואייל רביד ויקטורי
 אברהם ואייל רביד ויקטורי
"שיטת 'מצליח', נטפלים לחלשים". המשנה למנכ"ל אברהם רביד, המנכ"ל אייל רביד
(צילום: יח"צ, אמיתי אלוני)
גם יהודית, קופאית לשעבר ברשת אחרת שאת שמה לא נפרסם בשלב זה, מעידה כי נלקחו ממנה כספים על מדי עבודה שהוכרחה ללבוש: "איפה שעבדתי יש וסט שכתוב עליו את השם של החברה, שצריך לשים, והוא עלה לי 15 שקלים שירדו מהמשכורת. ומה אני אעשה איתו? העפתי אותו. גם בקיץ, גם בחורף, לא משנה מה מזג האוויר. אפילו את זה הם לא מממנים".
הזלזול בקופאיות לא מגיע רק בפן הכלכלי. יהודית מתארת תנאים מחפירים שאיתם נאלצה להתמודד במהלך העבודה: "לפעמים את יכולה לשבת שעות ואת מתה ללכת לשירותים וזה מגיע למצב שאת צריכה לבקש רשות מלקוח שאת חייבת להתפנות. זה מאוד לא נעים. יש במשך שמונה שעות של משמרת חצי שעה הפסקה בלבד ובזמן של המשמרת עצמה אסור לקום. יש אנשים נחמדים שיגידו תלכי לשירותים, אבל יש כאלה שגם יעקמו אף. היו לא מעט מקרים שהשלפוחית שלי כמעט התפוצצה אבל היה עומס ובקופה הראשית אמרו לי: 'תחכי עוד קצת, אחרי העומס'".
לפי יהודית, "לקוחות צועקים עלייך ומדברים לא יפה ותמיד הקופאיות הראשיות היו משפילות אותי ומצדיקות את הלקוח. זה גרם לי לתסכול. הקופאית הראשית אמרה גם שאם אני עומדת זה הולך יותר מהר, והיא הייתה אומרת בזלזול: 'יאללה תעמדי, ככה תעבדי יותר מהר. את בסך הכל מעבירה מוצרים'".
אחרי תקופה מסוימת החליטה יהודית להתפטר. "הגעתי למסקנה שקופאית אני לא אהיה עוד, כי זה גם קשה ועושה כאבי גב ולא שווה את הכסף, ויש גם את היחס שמקבלים. יש סטיגמה שאומרים על קופאיות שהן סתומות. לא רוצה להיות במקום הזה. גם היחס מגעיל וגם ההנהלה מלחיצים אותך ומזלזלים בך, וגם השכר מאוד לא הוגן", הסבירה.

הודיה, שגם עבדה כקופאית בוויקטורי, שיתפה גם כן על תנאים שבהם הייתה עובדת. "עקב חוסר בכח אדם הופכים עובדים למכונות אנושיות. עד היום באותו סניף יוצא משמרות שבהן האיש שעובד במעדנייה עובד לבד משמרת שלמה על הקצבייה, הדגים והמעדנייה. אותי סינג'רו בין הקופות הרגילות, לעצמאיות, לסדרנות ולמעדנייה, וכל זה בזמן שהמנהלת העכשווית צועקת עלייך ומשפילה אותך מול כולם. התחלתי ליטול כדורים פסיכיאטריים אחרי משמרת קשה איתה, ואני נוטלת אותם עד היום בגלל הלחץ הנפשי שנוצר בעבודה הזאת", סיפרה.
בהמשך שיתפה הודיה כי "מתעללים שם בעובדים, מנצלים אותם והם לא מבינים בכלל כמה זה חמור, והכי עצוב שהמנהלת נחשבת טובה בתפקיד שלה ומקבלת תשבחות על זה שהיא מצליחה לחסוך בעובדים ובכסף ועדיין לגרום לסניף לתפקד".
בתוך כך, ועל אף הפשיטה ברשתות המזון בשבוע שעבר והדיונים בכנסת בנושא אתמול, לפי עדות חדשה של קופאית שעובדת ברשת גדולה ומוכרת החברה שבה היא עובדת ממשיכה לגבות חוסרים מהקופות במזומן, בניגוד לחוק. לטענת הקופאית, היא התבקשה על ידי הקופאית הראשית להשיב מכספה האישי 210 שקלים. מדובר ברשת שהוזכרה בתחקיר ynet, ונמצאת תחת בדיקה של משרד העבודה, ובכל זאת גובה את החוסרים.
4 צפייה בגלריה
 דוגמא לתלושי שכר של קופאיות
 דוגמא לתלושי שכר של קופאיות
עוד תשלום מופחת על נסיעות
עו"ד איתן פלג, שהגיש את התביעה בשמה של בן שטרית, מסר כי "הדברים עדיין בבירור במסגרת הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, אבל מהתיעוד והעדויות שמצויים בידינו עולה לכאורה שגם בפרשה הזו מנצלות הרשתות הגדולות את הקופאיות המוחלשות, גובות מהן תשלומי חובה על ביגוד ללא הסכמה מראש ומשלמות נסיעות בחוסר משמעותי. התמונה הכוללת המשתקפת מחיבור הפרשות היא של מדיניות ומגמה מכוונת של ניצול העובדות המוחלשות״. אני מאוד מקווה שבאמצעות התביעות הייצוגיות והחשיפה התקשורתית ניתן יהיה לגרום כאן לשינוי מהיר ואמיתי".
משרד העבודה מסר: "משרד העבודה בודק בימים אלו את כלל הטענות שעלו במסגרת פעילות האכיפה שיצאנו אליה בשבוע האחרון בעשרות מרכזים של רשתות שיווק מדרום ועד צפון, וכן טענות שעלו במסגרת סדרת הכתבות של ynet. במקרים לא מעטים נמצא כי מדובר בהעסקת קופאים וקופאיות באמצעות חברות כח אדם שגם עליהן מוטלת האחריות במקרים כאלו. נדגיש כי כל הניכויים שנעשו שלא כחוק נבדקים לעומקם ואנו נמצה את הדין עם האחראים על כך, הן ברשתות השיווק והן בחברות כח האדם. כמו כן, בשבועות הקרובים יתבצעו מבצעי אכיפה נוספים כדי להגן על זכויות העובדים במשק".
רשת ויקטורי מסרה: "הרשת פועלת כחוק ואת ענייניה המשפטיים מנהלת בבית המשפט כמקובל. טוב שציבור הצרכנים יכיר את עולם התביעות הייצוגיות למען לא ייגרר או יחרוץ דין רק על רקע פרסומים תקשורתיים".
פורסם לראשונה: 21:15, 22.06.23