2 צפייה בגלריה
 ניזאר בנאת
 ניזאר בנאת
ניזאר בנאת
משפחתו של ניזאר בנאת (43), מבקר חריף של הרשות הפלסטינית שמת כשנעצר בשנה שעברה על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות, הגישה תביעה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) המאשימה בכירים פלסטינים ב"רצח".
כוח של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים הגיע ב-24 ביוני בשנה שעברה לביתו בחברון של בנאת, שהיה מוכר כאחד ממבקריה החריפים ביותר של הרשות. במהלך המעצר, נזקק בנאת לטיפול רפואי והובהל לבית חולים - שם בתוך זמן קצר נקבע מותו. משפחתו טענה כי הוא הוכה למוות.
בערב של אותו היום התברר כי טענות המשפחה היו מדויקות, עם קבלת תוצאות נתיחת הגופה. הרופא שביצע את הנתיחה אמר כי סיבת המוות אינה טבעית, וכי על כל גופו של בנאת אותרו חבלות כתוצאה ממכות קשות, לצד דימום בריאות בעקבות מכות וחנק.
בן הדוד של בנאת: "ברשות העבירו לו מסרים מאיימים"

עם תום הנתיחה, הועברה גופתו של בנאת לידי משפחתו. משפחתו של בנאת הודיעה כי לא תקבור אותו עד שהרשות הפלסטינית תקבע באופן פומבי מי האשמים במותו, ותעמיד אותם לדין. המשפחה החליטה להשתמש במקרר נייד, שבו תונח גופתו עד להודעה מטעם הרשות הפלסטינית.
עורך הדין של המשפחה ציין כי זו הפעם הראשונה שפלסטינים מגישים תלונה נגד פלסטינים אחרים בבית הדין הפלילי הבינלאומי. הוא הוסיף כי "אנחנו נגיש ראיות סודיות ומידע פנימי שמיועדים רק לתובע של בית הדין הפלילי, קארים חאן. אנחנו לא יכולים לחשוף את המידע כעת משום שעלינו לתת זמן למשרד התובע לבחון אותו". ברגע שהתביעה התקבלה ונבחנה, התובע יכול להחליט אם לחקור את המקרה או לא.
בית משפט ברשות הפלסטינית העמיד לדין לאחר המקרה 14 מאנשי כוחות הביטחון הפלסטיניים, ששוחררו השנה בערבות, דבר שעורר זעם בקרב משפחתו של בנאת. "כשראינו ששחררו אותם, מבלי לדעת למה, הבנו שלרשות הפלסטינית, המשטרה שלה ושירותי הביטחון שלה יש יותר סמכויות מאשר לבית המשפט, שהם מעל הצדק", אמר חסן בנאת, אחיו של ניזאר, והוסיף שהמשפחה עדיין בהלם ממותו.
"בגלל זה החלטנו לקחת את העניין לזירה הבינלאומית, אנחנו מבקשים צדק מבית המשפט הפלילי", אמר חסן בנאת, וציין כי הוא לא חושש מההשלכות של גישה זו "על האוכלוסייה הפלסטינית".
2 צפייה בגלריה
אשתו וילדיו של ניזאר בנאת
אשתו וילדיו של ניזאר בנאת
אשתו וילדיו של ניזאר
(צילום: רויטרס)
בן דודו של בנאת, מסלם, סיפר בשנה שעברה על שאירע עם פריצת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים לבית שבו שהה עם בן דודו המנוח: "ב-03:30 הגיעו 25 איש. הם החלו להכות אותו בשנתו במשך שמונה דקות ללא הפסקה. הם הכו אותו בראש והפשיטו אותו. הם מנעו מאיתנו מלנוע בבית ולדבר. כשישראל מבצעת מעצרים היא עושה זאת בגבולות ברורים של חוקים כי ישראל פועלת תחת חוקים, והרשות הפלסטינית לא פועלת תחת שום חוק. הם הגיעו כדי לחסל אותו".
דבר מותו של בנאת היכה בתדהמה רבים בציבור הפלסטיני, בשל היותו דמות מוכרת מאוד ברשות ובעולם הערבי. בנאת נהג לפרסם פוסטים מצולמים בפייסבוק שלו שבו הוא תקף את מדיניותה של הרשות הפלסטינית ואת בכיריה גם כלפי עניינים פנימיים וגם בענייני מדיניות החוץ שלה וההתנהלות שלה מול ישראל. הוא אף נהג להביע ביקורת ברשתות החברתיות נגד אבו מאזן, והאשים אותו בשחיתות. בחברון וברמאללה התקיימו הפגנות מחאה על מותו של בנאת, והמפגינים קראו בהן קריאות נגד הרשות הפלסטינית ואבו מאזן.
בעקבות התנהלותו והפופולריות הגדולה שצבר בנאת בקרב הפלסטינים, ניסתה הרשות בעבר להצר את צעדיו. הוא נעצר בעבר כמה פעמים ושוחרר אחרי זמן מה, וטען תמיד שהמעצרים היו פוליטיים ונבעו מדעתנותו ומביקורתו הנשכנית כלפי הרשות - שזכתה לשומעים רבים. בנאת גם התמודד בבחירות לרשות הפלסטינית (שבוטלו) ברשימה עצמאית שהקים בשם "איחוד החירות והכבוד". פרשת מותו סוקרה גם בקרב רשתות תקשורת ערביות בינלאומיות.