בעקבות חשיפות ynet ו"ידיעות אחרונות" של עשרות העדויות נגד האורוגינקולוג פרופ' מנחם אלקלעי ונגד הגינקולוג גיא רופא, נערך אתמול דיון מיוחד בכנסת. זאת לאור הטענות שעלו בכתבות, שלפיהן אפשרה המערכת הרפואית להמשיך ולקבל מטופלות ומטופלים באין מפריע, גם לאחר שהתקבלו כלפיהם תלונות בחשד לפגיעה ולתקיפה מינית.
בדיון שקיימה הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, הועלה הקושי לשלול את הרישיון מרופא כזה. "לעיתים לא מספיקות גם 30 נשים כדי להוציא אדם אחד מחדר הטיפולים", אמרה יעל שרר מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית. "הפרשיות האלה של רופאים שפוגעים במסות של מטופלות לא הולכות להפסיק. יש להם גישה ואפשרות להמשיך".
1 צפייה בגלריה
גיא רופא מנחם אלקלעי
גיא רופא מנחם אלקלעי
גיא רופא, מנחם אלקלעי וחלק קטן מהמתלוננות נגד השניים
(מתוך פייסבוק, מתוך אתר שיבא)
"יש חסם משפטי", הסבירה ענת לייכטר מנהלת תחום טיפול בהטרדות מיניות במטופלים במשרד הבריאות. "עד שאין הרשעה אין לנו את הזכות לדרוש דיווח". יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן, טענה כי המצב הנוכחי מאפשר לרופאים פוגעים להמשיך בעבודתם. "אם לא שומרים תלונות כנגד רופא, זה משאיר חור גדול, ומאפשר להרבה מהאנשים שיש עליהם תלונות לחמוק מתחת לרדאר", אמרה תומא סלימאן. "הצטברות תלונות יכולה להוות אינדיקציה על ההתנהגות של האדם".
"יש לנו קושי בהעמדה לשימוע של רופאים", הודתה נורית איתן גוטמן עו"ס ארצי למניעת הטרדות מיניות מקופת חולים כללית. "מאוד קשה לפטר רופא".

במהלך הדיון עלה מחדל נוסף ‑ חוסר הדיווח של קופות החולים, אחרי שנציגי הקופות השונות שישבו בוועדה הודו כי לא הכירו את החוק שמחייב אותם לדווח לפרקליטות במידה וישנו חשד על רופא שפגע מינית. יעל שרר התייחסה גם למקרה של הגינקולוג גיא רופא, שעזב את בית החולים איכילוב. "מה שקרה עם רופא באיכילוב זאת חרפה, לא רק שלו, אלא גם של מי שאפשר לו להמשיך את הדבר הזה. רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב ידע שזה רופא שימשיך לפגוע, החזיק בידו יותר מתלונה אחת נגד גיא רופא, והציע לו דיל, בוא לא נעשה רעש בוא לא נפגע בשם הטוב של איכילוב, רוני גמזו לא אמר שום דבר וגם זאת עבירה משמעתית".
"צריך לעשות רפורמה כוללת", מסבירה אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית. "אין דבר כזה פרישה מרצון. יש תלונות מרופא, חייבים לבדוק אותן, לרשום וכשמישהו עובר ממקום אחד לאחר צריך לבדוק את העבר שלו. משהו כאן מעוות בחשיבה כשמגינים על הרופאים ולא על המטופלות. אנחנו רואים בהרבה מקרים שמגיעים אלינו שמגבים את הרופאים ומתייחסים בחשדנות לתלונות. כשלא לוקחים את האחריות הנדרשת, המחיר הוא הרסני".

תגובת איכילוב: "שתי התלונות בענייניו של ד״ר רופא נוהלו במסגרת הועדה למניעת הטרדות מיניות בבית החולים ואגף משאבי אנוש פעל לפי קביעתם. עם הגעת שמועה בלבד לידיעתו של פרופ׳ גמזו על חשד לאירוע נוסף, הורה פרופ׳ גמזו להתחיל תהליך סיום העסקה של ד״ר רופא בבית החולים שבתגובה הניח מיד מכתב התפטרות. לבית החולים יש אפס סבלנות בכל הקשור להטרדות מיניות".