ראש הממשלה חושף לראשונה פרטים מהמסמכים המסווגים שהועברו אליו לפני 7 באוקטובר והזהירו מכוונת "אויבי ישראל" לנצל את משבר המהפכה המשפטית לשינוי המצב האסטרטגי באזור, ויוצא במתקפה נגד מערכת הביטחון.
לאחר שצה"ל אישר בתשובה רשמית לבקשת חופש מידע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל ארבעה מכתבי התרעה שונים מאגף המודיעין של צה"ל בחודשים שבין מרץ ליולי 2023, אמר נתניהו כי במסמכים לא הייתה התרעה על כוונת חמאס לתקוף מעזה. "ההערכה הייתה הפוכה לחלוטין", נמסר מלשכת ראש הממשלה.
דובר צה"ל על האזהרות שהעביר אמ"ן לנתניהו לפני 7 באוקטובר
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בהערכת מצב בצפון
הרמטכ"ל ונתניהו. רה"מ יוצא במתקפה נגד צה"ל
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
עצם קיומם של המסמכים פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כבר בחודש יולי האחרון, ובהם הוזהר נתניהו מהיחלשות ההרתעה הישראלית בעקבות הפגיעה האנושה בלכידות החברתית בישראל.
לפי המכתב שנשלח מצה"ל לעמותה, "במהלך שנת 2023, בחודשים מרץ עד יולי, הועברו ארבעה מסמכי התרעה שונים מידי אגף המודיעין שממחישים כיצד ראו אויבי ישראל בכלל הזירות את הפגיעה בלכידות במדינת ישראל ובצה"ל בפרט".
"הטענה שראש הממשלה קיבל כביכול מחטיבת המחקר באמ"ן התרעות על התקפה אפשרית מעזה היא הפוכה מן האמת", נמסר בתגובה מטעם לשכת ראש הממשלה, שאותה שיתף נתניהו ברשתות החברתיות שלו מיד אחר כך. "לא רק שאין באף אחד מהמסמכים התרעה כלשהי על כוונות של חמאס לתקוף את ישראל מעזה, אלא שניתנת בהן הערכה הפוכה לחלוטין".
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
נתניהו: "באף אחד מהמסמכים לא הייתה התרעה על כוונה של חמאס לתקוף מעזה"
"שתי ההתייחסויות הבודדות לחמאס בארבעת המסמכים מציינות שחמאס לא רוצה לתקוף את ישראל מעזה ופניו להסדרה", נמסר בתגובה - שחשפה לראשונה פרטים ספציפיים מההתרעות: "בהתייחסות הראשונה מ-19 במרץ 2023 נכתב שאסטרטגיית חמאס היא 'הותרת רצועת עזה במדרון אחורי' ומיקוד המאבק בישראל בזירות אחרות".
לפי לשכת ראש הממשלה, "בהתייחסות השנייה, ב-31 במאי 2023, אף הומלץ שעל ישראל להצטרף ל'טרנד הדה-אסקלציה האזורי' ו'לקחת צעד קדימה בהסדרה מול הרצועה והריבון החמאסי'. להערכה זו במסמכים, שחמאס אינו מעוניין בהסלמה ומעוניין בהסדרה עם ישראל, היו שותפים בעקביות כל גופי הביטחון, שאף טענו שחמאס מורתע. באשר לטענה המועלית במסמכים על ההשפעה השלילית של היעדר הלכידות בישראל על אויבינו - הרי ראש הממשלה בעצמו התריע על כך פעמים רבות בהקשר לתופעת הסרבנות".
נתניהו הביא כדוגמה את 17 ביולי, "אז התריע ראש הממשלה כי ויכוח פנימי זה 'מכרסם בהרתעה מול אויבינו שיכולים בקלות להתפתות למעשי תוקפנות נגדנו'. עם זאת, ראש הממשלה צדק כשהזהיר באפריל את אויבינו שביום מבחן 'הוויכוח הפנימי לא יפגע בנחישות ובעוצמה שלנו לפגוע בהם בכל עת שנידרש לכך'".
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, נשאל במסיבת העיתונאים שערך בנוגע לאזהרות וענה: "באשר לאירועים של ה-7 באוקטובר, הדברים ייבדקו בוועדות חיצוניות, מעבר לתחקיר שלנו. הייתה פה בקשה במסגרת חופש המידע, וצה"ל מחויב להשיב. הייתה פנייה בסוף אוקטובר, השבנו לה ואנחנו מויבים בשקיפות לציבור ובמתן מענה על חופש מידע". בתשובה לשאלה אם צה"ל התריע על התקפה של חמאס, ענה הגרי: "זה ייבדק בתחקירים הצבאיים ואני משוכנע שגם בבדיקה חיצונית".
4 צפייה בגלריה
שער עיתון ידיעות אחרונות 28.7.23
שער עיתון ידיעות אחרונות 28.7.23
החשיפה של האזהרה שהועברה לנתניהו
כבר ביולי האחרון פרסמנו כאן כי מדובר במסמכים יוצאי דופן בכל קנה מידה - שהאחרון שבהם נשלח יממות ספורות לפני אישור ביטול עילת הסבירות בכנסת. במכתב צוין שהאויבים מזהים הזדמנות היסטורית לשנות את המצב האסטרטגי באזור בעקבות המשבר העצום של המהפכה המשפטית, שכמותו הם לא ראו בעבר.
בכירי אגף המודיעין הזהירו אז כי הפגיעה היא לא רק מיידית, אלא עלולה להיות בעלת השלכות ארוכות טווח. בצה"ל אומרים כי מדובר על התרעה שעסקה באויבי ישראל "בכלל הזירות", אך באמ"ן התמקדו במכתבים בחיזבאללה ובאיראן. לפי הניתוח של צה"ל באותה תקופה, אויבים כמו איראן וחיזבאללה מחלקים את ההרתעה הישראלית לארבע רגליים, וכולן נחלשו: עוצמתו של צה"ל, הברית עם האמריקנים, כלכלה חזקה ולכידות פנימית גבוהה.
כבר אז, המשבר המדיני מול האמריקנים נתפס בעיני אמ"ן כחמור ביותר, וככזה שישפיע לטווח הארוך. לגבי כשירות הצבא, באגף המודיעין זיהו שהאיראנים וחיזבאללה עוקבים מקרוב אחרי המשבר במערך המילואים והפגיעה במערכים החיוניים של הצבא. קיץ 2023 בישראל, כפי שהאויב ראה זאת לשיטת אמ"ן, היה נקודת חולשה היסטורית. אם עד אז דיברו על פגיעה "טקטית" בהרתעה - במודיעין הוטרדו מכך שבפעם ההיא חל כרסום משמעותי בהרתעה הבסיסית.
4 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליוה
אלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן חליוה. התפטר בעקבות הכשלים
(צילום: איליה מלניקוב)
למרות ההתרעות, נדגיש, אגף המודיעין של צה"ל לא הצליח להעביר התרעה קונקרטית על מתקפת הפתע של חמאס - ברצף כשלים מהדהדים, שבמהלכם פספסו בכירי אמ"ן את כל הסממנים שהעידו על הטבח המתקרב. בעקבות הכשלים הללו אף התפטר ראש אמ"ן אהרון חליוה, ואחריו צפויים להתפטר בכירים נוספים בצה"ל ובאגף המודיעין בפרט. עם זאת, לימים טען נתניהו כי לא קיבל כלל התרעה על סבירות גדלה והולכת למלחמה, דבר שצה"ל מאשר כעת שאינו נכון.
בעבר, בריאיון לערוץ 14, נשאל נתניהו על הערכות אמ"ן בנוגע לסבירות הגדלה והולכת למלחמה - והשיב כי "אני חושב שיש הפרזה בזה, אבל אנחנו תמיד נערכים לאפשרות הזו". הוא פירט על הפעולות הצבאיות שננקטו נגד חמאס וחיזבאללה, וטען כי "חמאס לא יפתח חזית נוספת בלבנון, אני חושב שהמסר הזה נקלט". הוא הוסיף כי "אויבינו מבינים שזה לא רעיון טוב לפתוח במלחמה עם ישראל. יכול להיות שהם שמעו שמדינת ישראל קורסת, נופלת, מתפוררת - אבל הם מגלים בכל יום מחדש שלא כך הם פני הדברים".