שידור חי מהכנסת. צילום: ערוץ כנסת

הצעת החוק שנמצאת כעת בלב הוויכוח שעוררה המחאה הגדולה בתולדות המדינה הגיעה הבוקר (יום א') לדיון במליאת הכנסת, לקראת ההצבעה על הקריאה השנייה והשלישית. המליאה נפתחה בשעה 10:00 - באופן חריג, כיוון שלרוב אינה מתכנסת בימי ראשון - בדיון שיימשך עד 26 שעות, וצפוי להתנהל במקביל להפגנות סוערות, מאמצים אחרונים לפשרה והנזק החמור לצה"ל בצל ההצהרות על אי-התייצבות.
לאחר שהציג יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לראש הממשלה מתווה חדש לחקיקה, בקואליציה אישרו שמשעות הבוקר השיחות לפשרה יותר רציניות משהיו עד כה. ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שנחשף למתווה לפני שהופץ, מסר: "המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף".
בהמשך פרסם יו"ר ההסתדרות את המתווה שלו, שמבוסס על ההצעה שהועלתה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בטור של פרופ' יובל אלבשן ובטור משותף של פרופ' ידידה שטרן והמשנה לשעבר ליועמ"ש רז נזרי. על פי המתווה של יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, עילת הסבירות תצומצם באופן כזה שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים מכוח סמכותם בדין, ובלבד שהחלטות אלו נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה. בנוסף, לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות.
6 צפייה בגלריה
הטור של אלבשן ב"ידיעות אחרונות"
הטור של אלבשן ב"ידיעות אחרונות"
הטור של אלבשן ב"ידיעות אחרונות"
6 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד מדבר עם מפגינים לאחר מסיבת העיתונאים
ארנון בר דוד מדבר עם מפגינים לאחר מסיבת העיתונאים
בר דוד. אחרי ההכרזה על השבתת המשק במרץ האחרון
(צילום: שאול גולן )
עוד לפי ההצעה, שאר החלטות שרים – בין אם לפי סמכותם הישירה, בין אם מכוח סמכויות שהממשלה האצילה להם, ובין אם מכוח סעיף 34 לחוק-יסוד: הממשלה, וכן החלטות ממשלה בענייני מינויים שאינן דורשות אישור הכנסת, ימשיכו להיות כפופות לביקורת שיפוטית גם לפי עילת הסבירות. בנוסף מוצע כי שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה.
לסיכום, הודגש במתווה הפשרה כי נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים. "הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך 18 החודשים הקרובים", נכתב.
בליכוד דחו את ההצעה מטעם ההסתדרות, שלדברי המפלגה "זהה לחלוטין להצעת לפיד. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".

מי שפתח את הדיון והציג את הצעת החוק הוא יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שטען בדבריו כי היא "תשיב את הדמוקרטיה" למדינה. "הצעת החוק נועדה להשיב מעט את הפרדת הרשויות והדמוקרטיה למדינת ישראל. זו לא תפיסת קצה, מדובר בסוגיה שנמצאת בשיח הציבורי שנים רבות", אמר.
הוא הדגיש כי "אין שום יסוד לטענה שבקשה לצמצום עילת הסבירות נובעת מאינטרס קצר טווח של הקואליציה - מדובר בהשמצה פרועה, שהסיבה שמישהו מאמין לה היא רעל ופייק. מדובר בתיקון שבימים רגילים לא היה מעורר שום אמוציות".
רוטמן מנה פסקי דין שונים שבהם נעשה שימוש בעילת הסבירות או שבהם הוחלט שלא לעשות בה שימוש, וטען: "הסטנדרטים לא קיימים. בסופו של דבר כל פסקי הדין בנושא הסבירות הם 'אנחנו נחליט, נקבע וננווט', וכשה'אנחנו' הזה במדינה דמוקרטית אמור להיות הציבור ונבחריו, בישראל של היום אלו שופטי בג"ץ". בסוף דבריו, טען רוטמן כי במרבית ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה אין היגיון וקרא לחברי הכנסת לתמוך בהצעה שאושרה בוועדת החוקה.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לפיד במליאת הכנסת. "כולם רוצים פשרה, אך לא יודעים איך להשיגה"
(צילום: נועם מושקוביץ דוברות הנכסת)
לאחר מכן נשא דברים ראש האופוזיציה לפיד והתייחס לצעדת המחאה נגד המהפכה המשפטית, שהחלה ביום שלישי והסתיימה אתמול לירושלים. הוא פנה למוחים ואמר: "קולכם נשמע". לדבריו, "גם אם חס וחלילה עילת הסבירות תעבור מחר, הם כבר יודעים כבר שהם נכשלו. ממשלת ישראל יצאה למלחמת התשה נגד אזרחיה".
לדבריו, "החוקים שבממשלה רוצים להעביר בנויים על זה שהם רוצים שיהיו להם אזרחים בנאמנות עיוורת. שמצייתים בלי לחשוב. התפקיד של ממשלה הוא לעבוד, לא לצרוח ולריב כל היום. אם תעצרו, אנחנו כאן. הדלתות בבית הנשיא פתוחות לרווחה, מחכות שנחזור לדבר, שנמנע את האסון. אני רוצה להגיד לממשלת ישראל מכאן אנחנו לא רוצים לנצח אתכם, כי כולנו נפסיד. האמת היא שכולם רוצים פשרה, אבל אף אחד לא יודע איך להשיג אותה או איך היא תיראה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס בנאום שנשא במליאה למחאת המילואמיניקים שהודיעו כי לא יתייצבו לשירות אם תושלם החקיקה, ואמר כי "אלו אנשים שסיכנו וימשיכו לסכן את נפשם למען המדינה ועושים את המירב האפשרי לשמור עליה גם כעת". לדבריו, "כשיפלו פה טילים הם יגיעו ואני יודע מי לא יגיע - אלו שמשפילים אותם. במקום שראש הממשלה יזמין אותם לפגישה, דוחקים במפקדים לטפל בהם ביד קשה כאילו היו אויביה".
לסיום קרא גנץ קרא לראש הממשלה וחברי הקואליציה לגלות אחריות. "אני יודע שיש חברי כנסת, כולל בכירים בממשלה, שהודיעו לראש הממשלה שאחרי ההצעה הזו הם ידרשו שכל חקיקה נוספת תהיה בהסכמה. הקולות האלו מגיעים גם אליי. ואני אומר להם – זה בדיוק המתווה הנכון לקיים גם כעת".
לדבריו, "המתווה הנכון הוא הסכמה תמורת הסכמה. אני מבין את הצורך להעביר חקיקה כלשהי, איני רוצה לדרוס אתכם ולצד זאת, אי אפשר לאפשר לכם לדרוס את מדינת ישראל ולדרדר אותה במדרון לתהומות שלא ידענו מעולם. הסכמה תמורת הסכמה, זו הנוסחה. כל הצעה שלא תעצור את ההידרדרות במדרון, היא מלכודת למדינת ישראל ולחברה הישראלית".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ במליאה, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר העבודה מרב מיכאלי התנגדה בנאומה למתווה הפשרה שהציגה ההסתדרות, ואמרה: "כל המיליונים שיוצאים שבוע אחרי שבוע להפגנות, כל עשרות האלפים שישנים באוהלים כדי לעצור את החקיקה הזו כמהים לפתרון - אבל פתרון הוא לא פשרה על הדמוקרטיה שלנו כי אין דבר כזה חצי דמוקרטיה".
לדבריה, "הדמוקרטיה שלנו היא לא למכירה גם לא במתווה החדש כי הוא לא מבטיח לנו שתתכנס הוועדה לבחירת שופטים ולא מבטיח לנו שהיועצת המשפטית לממשלה לא תפוטר. המתווה לא מבטיח שלא תתקדמו עם החקיקה שלכם נגד נשים, נגד מערכת המשפט, נגד שוויון. הדבר היחיד שיעזור הוא גניזת החקיקה כאן ועכשיו. אין שום דרך אחרת".

עימות מילולי פרץ במליאה לאחר שח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) תקף בדבריו את שר החוץ אלי כהן, שישב במליאה כשר תורן. "אתה שר חוץ שלא עוסק במדיניות חוץ, אחרת היית מתעקש לעשות דיון בקבינט. אתה תצביע מחר ואין לך אין לך הבנה מוחלטת בכל מה שקורה. הממשלה לא עשתה דיון על ההשלכות - היחסים הבינלאומיים לא מעסיקים אתכם", אמר. יו"ר הכנסת לשעבר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) חיזק את דבריו וצעק על השר כהן, שטען כי מדובר בדברי שקר. סגלוביץ המשיך: "אתם מפקירים את הביטחון, מפקירים כל דבר שזז".

ח"כ פרקש פרצה בבכי, ח"כ קריב האשים את נתניהו

בהמשך נאמה השרה לשעבר וח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי), והיא פרצה בבכי: "העם שלנו כואב. העם פצוע. הוא צריך שקט וחמלה. אם אתם לא מבינים את זה – אתם לא ראויים לעם הזה. זו ממשלה של אנרכיסטים. אני מסתכלת ולא מאמינה. שרים ששנאתם מדיניותם, ראש ממשלה שלא מפסיק לשקר, מחוקקים חוקים כדי להחליש את מערכת החוק כי חלקם חשודים בעבירות. פירומנים. מסיתים איש באחיו. חורבן כזה לא היה מאז חורבן הבית. ואותי מצמררת העובדה שהאירועים האלה שאנו חווים מגיעים לשיא - בחקיקה מושחתת השבוע. השבוע שבו חל תשעה באב, ונחרב הבית השלישי בשל שנאת חינם. הרסתם את המדינה!".

ח"כ גלעד קריב (העבודה) האשים בנאומו את נתניהו ושרי הממשלה. "אני מאשים את נתניהו בכריתת ברית עם הגורמים הקיצוניים ביותר בפוליטיקה הישראלית. אלה שהקודמים שלך החרימו ואתה כרתת איתם ברית כדי להתחמק מההליכים המשפטיים המתנהלים נגדך. מאשים על מסע ההסתה אם זה מפיך או אם משליחך שהובילו לשנאת אחים".
כאמור, ראש האופוזיציה לפיד ויו"ר ההסתדרות בר דוד נפגשו הבוקר ודנו במתווה שהציגו בר דוד ויו"ר המגזר העסקי לנתניהו. לפיד בירך על המאמצים האחרונים, ומסר "חובתנו לעשות כל מאמץ כדאי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. המתווה שהניחה ההסתדרות היא בסיס לשיח משותף". בר דוד אמר בתגובה: "אמשיך להפוך אבן על אבן ואפעל בכל כוחי בכדי לנסות למצוא את הפשרה הנכונה". גורמים בקואליציה אישרו כי משעות הבוקר השיחות לפשרה יותר רציניות משהיו עד כה.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
במחנה הממלכתי דורשים לגנוז את החקיקה. גנץ במליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים בליכוד טענו כי במחנה הממלכתי רוצים להגיע לפשרה רק בתנאי שהקואליציה תתחייב להקפיא את השינויים במערכת המשפט לפרק זמן ממושך של שנה וחצי. לטעמם, מדובר בדחייה ארוכה מידי והם מסכימים להקפיא את קידום החקיקה לחצי שנה.
במחנה הממלכתי עדיין דורשים גניזה מלאה. גורמים במפלגה אמרו כי הם מתעקשים שהחוק לצמצום עילת הסבירות יעבור רק אם יובטח ששאר החקיקה תהיה בהסכמה רחבה או שלא תקודם כלל.
הבורסה בתל אביב, שפתחה את שבוע המסחר בירידות קלות, עברה לעליות לאחר שבקואליציה אישרו ששיחות הפשרה רציניות יותר מבעבר. מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ומדד ת"א 120 ב-0.7%, מדד הבנקים עלה ב-1%.
שר המשפטים יריב לוין צפוי לדבר רק מחר - בסוף הדיון. האופוזיציה תציג בדיון את ההסתייגויות שלה להצעת החוק המבקשת לתקן את חוק יסוד: השפיטה - אבל היא יכולה גם להסיר חלק מרשימת הדוברים ולנסות "להפתיע" את הקואליציה.
מסיבה זו מנהלי הסיעות, גם באופוזיציה וגם בקואליציה, הורו לח"כים להישאר בקרבת הכנסת. משמר הכנסת לא יאפשר כניסה למשכן של אף אדם שאין לו אישור קבוע להיכנס אליו - כדי למנוע מהומות ופרובוקציות. בכל שלב, יודגש, עד רגע תחילת ההצבעה האחרונה על נוסח החוק, הקואליציה יכולה למשוך את ההצעה ולא לסיים את ההצבעה.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
השר לוין ינאם מחר, נתניהו הורה להמשיך כמתוכנן בחקיקה למרות אשפוזו
(צילום ארכיון: אלכס קולומויסקי)
כרגע, הסיכוי האחרון לשינויים בנוסח הוא בשלב ההצבעות על ההסתייגויות (שיחל מחר בצהריים), עד ידי קבלת אחת או יותר מההסתייגויות שהגישה האופוזיציה. בשלב זה, על אף המאמצים האחרונים אין הסכמות בין האופוזיציה לקואליציה לגבי כל שינוי בנוסח החוק.
על אף מצבו הרפואי, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה בשלב הזה להמשיך בחקיקה כמתוכנן. נתניהו, נזכיר, אושפז הלילה בבית החולים שיבא בתל השומר, לצורך השתלה דחופה של קוצב לב - הליך שעבר בהצלחה, ולפיו רופאיו הוא "חוזר" כעת לשגרה. נתניהו דחה את נסיעותיו המדיניות לקפריסין ולטורקיה בעקבות הפרוצדורה הרפואית שעבר ונדרש להישאר במעקב.