הקריאה החריגה של ראש השב"כ: רונן בר קרא בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמש (יום ה') להכריז על הקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדלי טבח 7 באוקטובר. כוונתו לא הייתה להקמת הוועדה כבר כעת, אלא הודעה על כך שבסיום המלחמה הוועדה אכן תוקם. בר הסביר כי גם הציבור וגם השב"כ "משוועים" להכרזה שכזו - כדי לשים קץ לכל השקרים והקונספירציות שמופצים כעת.
3 צפייה בגלריה
רונן בר
רונן בר
ראש השב"כ רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
"אני מבקש מכם, תכריזו על ועדת חקירה ממלכתית. עוד היום. הציבור משווע לזה והשב"כ משווע לזה. כך יהיה סוף לכל השקרים והקונספירציות", אמר בר לפי פרסום הערב באולפן שישי.
הקריאה של בר מגיעה אחרי החשיפה ב-ynet על כך שהרמטכ"ל הרצי הלוי החליט להקפיא את הקמת ועדת התחקור החיצונית בצה"ל למחדלי הצבא ב-7 באוקטובר, והקריאה של הלוי למבקר המדינה מתניהו אנגלמן - שאליה הצטרף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו - להקפיא את הבדיקה שעליה הכריז המבקר, מחשש שהדבר יסיט את הקשב של הצבא מהלחימה שנמשכת.
בר אמר את הדברים בצל תיאוריית הקונספירציה שמקדמת ח"כ טלי גוטליב מהליכוד - תיאוריה שהועלתה לדיון בקבינט על ידי השרה מירי רגב ששאלה עליה חרף ההכחשות הנחרצות שפרסמו המוסד והשב"כ לפני כן.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
ועדת החוקה חוק ומשפט- דיון בכללי ניגוד העניינים החלים על שופטים
גוטליב. ראש השב"כ הזהיר בצל טענותיה הכוזבות: "פרסום זהות לוחמים - מדרון חלקלק"
(צילום: שלו שלום )
שלשום האשים בר את גוטליב בפגיעה מכוונת בביטחון המדינה, עקב חשיפת זהותו של עובד המוסד במסגרת הטענות הכוזבות שלה, ולפי הדיווח כעת אמר אמש בדיון הקבינט: "פרסום זהות לוחמים הוא מדרון חלקלק עבור לוחמי מוסד, שב"כ ואמ"ן. אני מבקש מכם לעזור לנו, לגנות את זה, לטפל בזה. אלה הלוחמים אשר אתם שולחים לקרב. אם לא נטפל עכשיו - זהות לוחמינו תהיה הפקר".
משב"כ נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לנאמר בקבינט".
בר, נזכיר, שלח אתמול מכתב חריף בעניין התנהלותה של ח"כ גוטליב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אבי גיל - ובו האשים כי גוטליב "פרסמה פרטים מלאים של איש השירות ובני משפחתו".
הוא הוסיף כי "בזמן שח"כ גוטליב מפרסמת זהויות של אנשי ביטחון, פועלים אויבי מדינת ישראל ביתר שאת להתחקות אחר זהותם, כדי לפגוע בהם ובבני משפחותיהם". לדבריו, "מעשיה הינם מעשה עבירה מובהקים ועל פני הדברים הם מהווים גם עוולה אזרחית - אולם פנייתי מתמקדת בפגיעה בביטחון המדינה, אשר בוצעה ביודעין ובמכוון, ובהעמדתו של עובד שירות ובני משפחתו בסיכון לחייהם ולשלומם".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
מירי רגב. שאלה בדיון אם טענות גוטליב נכונות - אף שכבר הוכחשו
(צילום: מארק ישראל סלם)
המכתב נשלח אחרי שגוטליב הפיצה תיאוריית קונספירציה כוזבת ולפיה המוסד יירט "שיחות בין בעלה של שקמה ברסלר לגדול המרצחים יחיא סינוואר, ימים לפני התופת". גוטליב, שהסתמכה על דיווח באתר ידוע לשמצה, טענה כי הדיווח מהווה הוכחה לטענתה שברסלר נפגשה עם ראש המוסד. גם המוסד תקף אותה, וממשרד ראש הממשלה נמסר, בשם המוסד, כי "מדובר במחזור של ידיעה שקרית. ראש המוסד לא נפגש, לא שוחח ולא זימן לפגישה את שקמה ברסלר מעולם. מדובר בפעם שנייה שבה חברת הכנסת גוטליב מפיצה שקרים משוללי כל יסוד".
טענותיה הכוזבות של גוטליה הגיעו כאמור גם לדיון הקבינט אמש, ושרת התחבורה מירי רגב פנתה לבר ותהתה אם טענותיה נכונות - אף שכבר הוכחשו כאמור. הוא השיב: "תודה למירי על השאלה. זה נושא חשוב וטוב שהיא העלתה אותו". לגופו של עניין אמר ראש השב"כ: "זה שקר ולא רק שזה לא נכון, היא חשפה נתונים של עובד שב"כ וזה דבר שלא ייעשה. היא חברה בוועדת חוץ וביטחון שעברה את גבול הטעם הטוב. היא שמה עובדי שירות בסכנה".
בשלב הזה, אחרי התשובה התקיפה שסיפק, ביקש השר חילי טרופר מהמחנה הממלכתי מראש הממשלה בנימין נתניהו לגנות את דברי חברת מפלגתו, שבתגובה גינה את הדברים בפה מלא. עם זאת, גינויו של נתניהו הגיע עם הסתייגות - שאמר לטרופר: "לא שמעתי אותך מבקש גינוי כשהיא דיברה נגדי ואמרה שהיא לא דוברת מטעמי". שרים נוספים התערבו בעקבות הערת ראש הממשלה, והשרה יפעת שאשא-ביטון אמרה: "איך הגעת לזה עכשיו? מדברים על ביטחון המדינה פה".