2 צפייה בגלריה
דניאל אמבש
דניאל אמבש
דניאל אמבש
(צילום: חיים צח)
מנהיג הכת הירושלמית דניאל אמבש, שנשלח ל-26 שנות מאסר לפני עשור, נמצא הבוקר (שישי) מחוסר הכרה במרכז הרפואי של שירות בתי הסוהר. ניידת טיפול נמרץ הוזעקה למקום והחלו פעולות החייאה, אך מותו של אמבש, בן 67, נקבע במקום זמן קצר לאחר מכן.
אמבש, ראש "הכת הסדיסטית", היה אמור להשתחרר מהכלא רק בעוד 15 שנים, ביולי 2037. לאחרונה הוא ביקש שחרור מוקדם מהכלא מטעמים רפואיים, לאחר שלקה באירוע רפואי והועבר מבית הסוהר איילון ברמלה לאשפוז בבית החולים אסף הרופא. הוא שוחרר לאחר מכן מאסף הרופא ואושפז במרכז הרפואי של שב"ס, שם נמצא הבוקר מחוסר הכרה. בשב"ס אמרו כי נסיבות האירוע ייבדקו.
בשנת 2013 הורשעו אמבש ועוזרו ב-18 אישומים שכללו עבירות מין, אלימות, כליאה בתנאי עבדות והתעללות בנשים ובעשרות קטינים, חלקם ילדיו הביולוגיים. השופטים קבעו אז כי אמבש, שנעצר לראשונה ב-2011, ביצע "חלק מהעבירות תוך השפלה וביזוי, חלק תוך תקיפה אכזרית ומכות ברוטאליות. הוא ניצל את מעמדו ויצר תחושה של קנאה הדדית, רגשות אשם עצמי בין נשותיו. תחושת ההתבטלות לפני הנאשם והתיעוב העצמי שיצר אצל הנשים שסגדו לו, בשילוב תחושות הפחד מפניו... העמיקו את השפעת הנאשם לרמה קיצונית".
2 צפייה בגלריה
אמבש ב-2013, לפני שנשלח ל-26 שנות מאסר
אמבש ב-2013, לפני שנשלח ל-26 שנות מאסר
אמבש ב-2013, לפני שנשלח ל-26 שנות מאסר
(צילום: גיל יוחנן)
"השנים האחרונות בחיי המשפחה הפכו לסיוט מתמשך של כליאה, מכות, דינים ועונשים שונים ומשונים, אשר בעינינו החמורים הם לא רק העונשים הפיזיים, אלא בעיקר עונשי ההשפלה הכרוכים בענייני צואה ועירום", כתבו אז. על הפער בין דרישת התביעה אז ל-65 שנות מאסר לבין גזר הדין כתבו השופטים: "העבירות כה רבות עד שניתן למנות מאות שנות מאסר. אלא שלשיטתנו לא ניתן להפליג יתר על המידה בענישה".
למעמד גזר הדין הגיע אז אחד הקטינים ששימש עד מרכזי נגד אביו החורג. "הדבר הכי טוב שיכל לקרות הוא שהאדם הזה יהיה מאחורי סורג ובריח", אמר. "אני מאוד מקווה שאמא שלי והאחים שלי ייצאו סוף סוף מהמקום הנוראי הזה. הוא התעלל במשפחה באופן נורא. גם מתוך הכלא הוא שלח איומים כדי שלא יעידו נגדו. התנתקתי מאמא רק בשביל להפסיק את הסבל הזה ולהציל את אחותי, שלא אשכח את מה שהוא עולל לה".

בהודעה על מותו מטעם השב"ס נכתב כי הוא "נשוי+18". על פי הכרעת הדין מ-2013, "המשפחה" כללה שש נשים ועשרות ילדים. האב שכנע את הנשים להצטרף אליו בדרכי נועם, אך משהצטרפו הפכו חייהם לגיהינום שכלל אלימות מחרידה, פיזית, מינית ונפשית, כלפיהן וכלפי ילדיהן. מעשי הענישה, שכונו "דינים", בוצעו באכזריות יוצאת דופן תוך שימוש באלימות קשה, כליאה, הרעבה, מעשי התעללות פיזית ונפשית ומעשי השפלה וביזוי.
מנגד, נשותיו של ראש הכת טענו אז שנעשה לו עוול: "כל המשפט הזה שקר. הכול הוצא מהעדים באיומים. העדה המרכזית היא רמאית ושקרנית. בית המשפט לא שמע את קולנו. אנחנו אומרות בפה מלא: אנחנו אוהבות את האיש הזה והיה לנו טוב איתו". לאחר מכן כמה מהנשים עתרו לשב"ס על מנת שיוכלו לקיים איתו ביקורי התייחדות ואחר כך אף העבירו את מאבקן לזירה הפוליטית, כשהקימו רשימה וניסו להיבחר לכנסת.
אחת מנשותיו, אדרת אמבש, אמרה ל-ynet לאחר מותו: "אנחנו לא יודעים מה קרה. הרגו לנו את הבעל שלנו, הרסו לנו את המשפחה. למה בשב"ס לא אומרים לנו מה קרה? האדמה תזעק את זעקתו".
אביעד, אחד מילדיו, הגיב למותו: "אנחנו בערבוב רגשות ובמערבולות רגשיות. אני שמח שנפטרנו מהבן אדם הזה ולא צריך יותר לפחד שהוא יבוא. אחותי אמרה לי רק אתמול שהיא מפחדת שהוא יפתח את הדלת. אבל בסוף זה אבא שלך שנפטר, אז זה קשה לעכל ומלווה בהרבה רגשות".