ביומה ה-25 של מלחמת רוסיה-אוקראינה, נאם אחר הצהריים (ראשון) הנשיא האוקראיני וולודומיר זלנסקי בזום בפני יותר מ-100 חברי כנסת ושרים בישראל. הוא נשא דברים במשך כ-15 דקות שבמהלכן הוא השווה בין פעולותיה של רוסיה בימים אלה לבין המשטר הנאצי בגרמניה. בסוף הנאום הוא מתח ביקורת קשה על התנהלות ישראל על רקע המלחמה, ועל סירובה לתמוך באופן פעיל באוקראינה, ואמר: "האדישות הורגת, החישובים הורגים, אפשר לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב".
בפתח דבריו אמר זלנסקי: "אני מודה לכם מאוד על התמיכה - חברי הכנסת, כל הנוכחים, העם הישראלי כולו. אני רוצה להזכיר לכם מילים של אוקראינית שאתם מכירים היטב, גולדה מאיר: 'אנחנו רוצים לחיות עם השכנים שלנו, הם רוצים לראות אותנו מתים'. זה לא נותן לנו הרבה מקום לפשרות.
"אנחנו במדינות ובתנאים שונים לחלוטין, אך האיום עומד בפנינו - אחד. אצלנו, הרס טוטאלי של העם, המדינה והתרבות, ואפילו של השם 'אוקראינה'. ישראל, אני רוצה שתרגישו את זה, תחשבו על התאריך הזה - 24 בפברואר - תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. היום זה ייזכר בהיסטוריה העולמית פעמיים בתור טרגדיה לאוקראינים, יהודים, אירופים והעולם כולו. ב-24 בפברואר 1920 נוסדה המפלגה הנאצית, שהרגה מיליונים, הרסה מדינות שלמות, ניסתה לעשות רצח עם".
5 צפייה בגלריה
חברי הכנסת בזום לפני נאום ולדימיר זלנסקי
חברי הכנסת בזום לפני נאום ולדימיר זלנסקי
ח"כים ושרים לקראת נאום זלנסקי
(צילום: חיים גולדיטש)
זלנסקי התייחס למשבר הפליטים שיצרה המלחמה: "מיליונים נשארו ללא בית. הם הפכו לפליטים, עברו למדינות שכנות - פולין, סלובקיה, גרמניה, צ'כיה. העם שלנו כעת נודד, כפי שגם אתם פעם נדדתם. פלישת רוסיה לאוקראינה היא לא סתם מבצע צבאי כפי שמציגים זאת במוסקבה. מדובר במלחמה כוללת ובלתי צודקת, שנועדה להרוס את העם שלנו, את המדינה, את הערים, את התרבות, את הילדים שלנו. הצבא הרוסי הורס בזדון, וכל העולם מסתכל. לכן אני יכול לעשות את ההשוואה הזאת של ההיסטוריה שלנו והתולדות שלכם".
הוא המשיך להדגיש את הקווים המקבילים לשיטתו בין רוסיה של פוטין לבין המשטר הנאצי: "הקשיבו לדברי הקרמלין. הם משתמשים בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. הם קראו לזה 'הפתרון הסופי' לשאלת היהודים. אתם זוכרים היטב, אני בטוח, לא תשכחו לעולם. כעת במוסקבה שוב משתמשים במילים 'הפתרון הסופי', וכעת זה עלינו - על אוקראינה. רואים את זה באתרים רשמיים, יש ציטוטים בתקשורת הרוסית. זה מה שנאמר במוסקבה. ללא המלחמה נגד אוקראינה, כביכול, הם לא היו יכולים להבטיח את הפתרון הסופי לביטחונם, בדיוק כפי שהדברים נאמרו לפני 80 שנה".
הוא פנה לצופים בישראל ואמר: "עם ישראל, ראיתם כיצד טילים רוסיים פגעו בקייב, בבאבי יאר, יודעים איזה מקום זה? יודעים שמדובר באנדרטה לזכר קורבנות השואה? הטילים הרוסיים פגעו במקום הזה וגם באומן, עיר שעשרות אלפי ישראלים באים לבקר בה כל שנה בקברו של הרבי נחמן".
שידור הנאום בכיכר הבימה בתל אביב:
5 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
זלנסקי סיכם: "מה יישאר מהערים שלנו, מאוקראינה, לאחר מלחמה מחרידה זו? אני בטוח שאתם חשים בכאב שלנו. אך האם תוכלו להסביר מדוע עדיין אנחנו קוראים לעולם כולו, למדינות רבות, מבקשים עזרה? אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה, ואפילו אשרות כניסה, מה זה? אני אשאיר לכם את התשובות - האדישות הורגת, החישובים הורגים, אפשר לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב.
"בישראל יודעים היטב שמערכת יירוט הטילים שלכם כיפת ברזל היא הטובה ביותר. אפשר לשאול מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה, מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה? אך אתם צריכים לתת תשובות לשאלות ולחיות איתן. האוקראינים עשו את הבחירה לפני 80 שנה, אנחנו הצלנו יהודים, יש בינינו חסידי אומות עולם. עם ישראל, גם לכם כעת יש בחירה".
5 צפייה בגלריה
ולדימיר זילנסקי ומיקי לוי
ולדימיר זילנסקי ומיקי לוי
וולודימיר זלנסקי ומיקי לוי
(צילום: ערוץ כנסת)
גם בנאומים קודמים שלו בפני פרלמנטים אחרים – בהם הקונגרס האמריקני, הפרלמנט הבריטי, הפרלמנט הקנדי והפרלמנט של האיחוד האירופי – זלנסקי השווה בין מעשיה של רוסיה בארצו, בהם מתקפות על יעדים אזרחיים, לבין מעשי הנאצים בשואה. גורמים פוליטיים בכירים בישראל אמרו בתגובה כי הופתעו מהביקורתיות בנאום, שאותו הגדירו כפוי טובה: "ההשוואה שלו לשואה מקוממת. האוקראינים שחטו יהודים. היו גם חסידי אומות עולם אבל הרוב שחט יהודים. שלא יעוות את ההיסטוריה.
יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר לפני הנאום: "ברצוני להודות לך שאתה מכבד אותנו בנוכחותך ומפנה זמן בימים קשים אלו לדבר עם הח"כים של ישראל. אני מבקש להביע הזדהות עם כאבו של העם האוקראיני המותקף בביתו ולשלוח מכאן, ירושלים בירתנו, תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים האוקראינים במלחמה. ההתקפה הרוסית מהווה התקפה בוטה על הסדר הבינלאומי. צריך לעשות הכל להביא להפסקת".
סביב שאלת מיקום הנאום נרשמה אי-נעימות כאשר בכנסת הסבירו לאנשיו של זלנסקי כי לא ניתן לקיים את נאומו במליאת המשכן עצמה, כפי שנעשה בפרלמנטים אחרים, לנוכח העובדה שהכנסת בפגרה כעת והמליאה נמצאת בשיפוצים.
הח"כים נמצאים בזום על "מיוט", וכדי לאפשר שידור ללא תקלות הוקם מערך טכני שלם ב"אולם ירושלים" במשכן הכנסת, שהוסב לחדר מצב. האולם מאויש בעשרות אנשי טכנולוגיה ושירות, אשר מוודאים את מהלכו התקין של האירוע ומסייעים לחברות וחברי הכנסת להתחבר לשיחת הווידאו. השיחה תנוטר באופן רציף על מנת לוודא את מהלכה התקין. בשל חשש שהאקרים רוסים יפגעו בשידור, נעשה מאמץ לוודא שרק ח"כים יעלו לשיחת הווידאו.
לפני הנאום דיבר ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שאמר: "אנחנו יושבים ערב ערב מול המסכים ורואים בזמן אמת תמונות בלתי נסבלות. מאות ואלפי אזרחים פצועים והרוגים, שיירות של מיליוני פליטים חסרי כל. ערי אוקראינה - מריופול, אודסה, קייב, חרסון - שעד לפני שלושה שבועות היו שלוות ופורחות, עולות באש ועשן, מותקפות מהאוויר, מהים, מהקרקע, הופכות לתילי חורבות.
"מעבר לכל שיקול פוליטי אנחנו חוזים באירוע שבו ברור לנו מהו רע ומה הוא טוב. מי התוקפן ומי התוקף. זה רגע של בהירות מוסרית. בלי קשר לשאלה ההיסטורית של מה ואיך התנהג העם האוקראיני בעת השואה, באירוע הגדול הזה יש צד שאת תוצאות תקיפתו האכזרית, אנחנו רואים יום יום, ומול עוול כזה איננו יכולים לאטום את אוזננו. יש רגעים בהם אסור לשתוק. והיום, עכשיו, זה אחד הרגעים האלה".
נשיא המדינה יצחק הרצוג לא צפה בנאום בשידור חי, שכן באותו הזמן הוא משתתף בטקס אזכרה במלאות 10 שנים לפיגוע בבית הספר היהודי בטולוז שבצרפת, ביחד עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.
ששת חברי הרשימה המשותפת לא צפו בנאום בזום. ח"כ עופר כסיף הודיע בחשבון הטוויטר שלו: "לא אשתתף בכנס לתמיכה בזלנסקי. לא לוקח צד במלחמות מיותרות שפוגעות באזרחים חפים מפשע, מחזקות את בעלי השררה ומעשירות את אדוני המלחמה. איני תומך בלאומנים ורודפי הקומוניסטים באוקראינה, ולא, אני גם לא תומך בפוטין ובלאומנים הרוסים שונאי הקומוניסטים. לא למלחמה - כן לשלום".