חייל מצרי נהרג היום (שני) בחילופי אש עם כוחות ישראליים במעבר רפיח, בתקרית שעלולה להוביל למשבר דיפלומטי בין המדינות. ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" דיווח על חילופי אש. בישראל אישרו כי התרחשה תקרית חריגה, וציינו כי אין נפגעים בקרב כוחותינו.
2 צפייה בגלריה
כרם שלום
כרם שלום
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
מקורות מצרים הטילו את האחריות על ישראל. הגורמים אמרו לערוץ הקטארי "אל-ערבי" כי הירי במעבר רפיח "החל מהצד הישראלי", אך גורמים בצה"ל טוענים כי חיילים מצרים הם שהחלו בירי לעבר כוח צה"לי שעבר במקום. חיילים מצרים נוספים נפצעו.
בעקבות התקרית מסר דובר צה"ל כי "הנושא בחקירה, מתקיים שיח עם הצד המצרי", וגורם מדיני הוסיף: "אירוע מצער שנמצא בחקירה". בשעות האחרונות אף מתנהל שיח שקט של גורמים בכירים בישראל מול המצרים, שבמהלכו מעבירים הגורמים הוכחות שיש בידי צה״ל על האירוע.
אמש תקף צה"ל במרחב שכונת תל א-סולטאן שבצפון-מערב רפיח. בתקיפה חוסלו המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה. הפלסטינים דיווחו כי התקיפה אירעה במחנה העקורים באזור, וגרמה לאוהלי הפליטים לעלות באש. משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, טען כי לפחות 35 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו - דיווח שצוטט בכלי תקשורת מרכזיים בעולם.
בצה"ל מסרו כי טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, שעל בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים. בתוך כך, דובר צה"ל הודיע כי הנסיבות שהובילו למותם של אזרחים במרחב התקיפה מתוחקרות על ידי מנגנון התחקור המטכ״לי, גוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה.
האש ברפיח, אמש

2 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
התקיפה ברפיח
(צילום: REUTERS/Reuters TV)
בשבוע שעבר דיווחו תושבים עזתים ומחבלים באזור רפיח כי טנקים ישראליים התקדמו לעבר קצה של אזור הומה בלב העיר הדרומית. על פי הדיווחים, הטנקים תפסו עמדות חדשות, מערבה מבעבר, לאורך הגבול הדרומי עם מצרים.
מאוחר יותר צה"ל דילל כוחות במזרח העיר, וחטיבת גבעתי יצאה לישראל מהאזור שבו פעלה מהלילה הראשון של המבצע לפני כשלושה שבועות. יציאתה התרחשה לאחר שבית הדין הבינלאומי בהאג (ICJ) קבע כי ישראל חייבת לפתוח את מעבר רפיח, ובצבא מסרו שמדובר ב"רענון והחזרת כשירות".