על רקע נתוני הקורונה שמצביעים על ירידה במספר המאומתים - 2,616 חדשים בלבד אתמול (שבת) - קיים שר הבריאות ניצן הורוביץ מסיבת עיתונאים בבית החולים וולפסון והביע שביעות רצון מיעילות חיסון הבוסטר. מנגד, מומחים מזהירים מפני אופטימיות מוגזמת שכן בימים הקרובים עלולה להירשם עלייה נוספת בתחלואה עם החזרה לשגרה אחרי החגים.
"אנחנו רואים באופן חד משמעי, מובהק, חותך, שהחיסונים יעילים בצורה בלתי רגילה ובטוחים והם נותנים היום את המענה", אמר השר הורוביץ. "בתוספת התו הירוק, הבידודים והבדיקות הרבות אנו יכולים להתגבר על הקורונה, בתנאי שאנשים יתחסנו. מה קורה כשלא מתחסנים? אנחנו רואים את זה עכשיו בבתי החולים. אני קורא מכאן לכל מי שעדיין לא התחסן, בטח בחיסון ראשון ולצערי יש עוד כמה מאות אלפים כאלה בארץ, או בחיסון שלישי אחרי שהחיסונים הקודמים דועכים, להתחסן במהירות על מנת להגן מפני מחלה קשה, טיפול נמרץ וחיבור לאקמו. האנשים האלה יכולים להגן על עצמם ולהימנע מאשפוז בבית חולים".
מספר חולים פעילים וחולים קשים בכל קבוצת גיל (ל-100 אלף נפש):
1 צפייה בגלריה
הגרף המציג כמה חולים פעילים וחולים קשים יש בכל קבוצת גיל, ביחס ל-100K נפש
הגרף המציג כמה חולים פעילים וחולים קשים יש בכל קבוצת גיל, ביחס ל-100K נפש
(באדיבות גיל פלדמן)
לדבריו, "יש אנשים שמסרבים לטיפול רפואי בעודם בבית החולים, מסרבים להיות מונשמים, לקבל תרופות. הם פוגעים רק בעצמם. זו תופעה חמורה בעיניי, אנחנו ניאבק בה באמצעות הסברה, באמצעות חינוך. בשורה התחתונה, הפתרון עכשיו לגל הזה של הדלתא הוא השלמת מבצע החיסונים לכל האוכלוסייה ותקנים קבועים נאותים בנדיבות לבתי החולים".
גיל פלדמן, המנתח את נתוני קורונה, מייחס גם הוא את הירידה בתחלואה לתקופת החגים אך מזהיר מפני עלייה נוספת אחרי חזרה לשגרה: "רואים ירידה בתחלואה מהשבועות הקודמים, אבל אי אפשר לייחס את זה לחיסון בלבד. אנחנו נמצאים בתקופת החגים ועדיין אין שגרה. השבוע מערכת החינוך נפתחת ואנשים יחזרו לעבודה לאחר חופשת סוכות, ואז אנחנו עלולים להתחיל לראות עלייה מחודשת במספרי המאומתים. לפי מחקר של ה-CDC, בבתי ספר ללא דרישה למסכות בארה"ב יש סיכוי של פי 3.5 להתפרצות קורונה ביחס לבתי ספר שבהם קיימת הקפדה על מסיכות. אמנם בישראל קיימת דרישה למסיכות, אבל השאלה היא עד כמה מקפידים על הנושא.
"צריך לזכור שיש כמיליון אנשים שקיבלו את המנה השנייה לפני חמישה חודשים ויותר, כך שהם כבר הרבה פחות מוגנים מפני הדבקה. רבים מהם כנראה בחופשת סוכות כרגע. מה יקרה כאשר הם יחזרו לעבודה בשבוע הבא?".
לדבריו, במידה שרוצים לשמור על שגרת לימודים בעדיפות ראשונה, אין מנוס מהגבלת התקהלויות, בדגש על חללים סגורים ואירועים כמו חתונות והופעות: "במקביל, נדרשות התאמות בתו הירוק וכמובן אכיפה שלו, אחרת הוא חסר משמעות, וכמובן, להמשיך לחסן, בדגש על המנה הראשונה, אך גם בבוסטר. צריך לזכור שאנחנו נמצאים בתקופת חגים שבה חוסר הוודאות שולט. גם אם נדמה לנו שהמספרים יורדים, צריך להיזהר מלשדר מסר שעוד רגע הכל נגמר, ואז להיות מופתעים מעלייה מחודשת באוקטובר".

אלדד סיטבון, מנתח נתוני קורונה, מסביר את הירידה במספר המאומתים בכך שבחגים יש פחות בדיקות, אך מחדד: "אם מסתכלים על השבוע האחרון רואים שירדנו אמנם בכמות הבדיקות ב-13%, אבל במאומתים ירדנו ב-26%, וירדנו גם באחוז החיוביים השבועי הממוצע מ-5.7% ל-4.8%. זה מדד חשוב כי הוא בודק דרישת אנשים לבדיקות מול כמה מהם חיוביים. בשורה התחתונה הירידה נראית אמיתית".
לדבריו, ניתן לייחס את הירידה בתחלואה גם לכך שאנחנו לא נמצאים בשגרה וגם להתפתחות חסינות עדר כתוצאה מהחיסון: "יש פחות אנשים בעבודה ופחות ילדים בבתי הספר, וגם מדי יום יותר אנשים מקבלים חיסון - בין אם זה למנה ראשונה או שלישית - מה שמעלה את חסינות העדר שאנחנו מחפשים. יש פחות פוטנציאל הדבקה בישראל נכון להיום ביחס לסוף חודש יולי. אם יש פחות פוטנציאל הדבקה, יש פחות נדבקים.
"נצטרך לחכות שבוע או עשרה ימים מפתיחת בתי הספר כדי לראות כמה זה משפיע על הידבקויות ועל מקדם ההדבקה. להערכתי, גם אם זה יעלה, זה ייעצר בבידודים. אני אופטימי. לא יהיה לנו גל חמישי תוך כדי גל רביעי.
"אני מסכים עם ראש הממשלה שאמר שלא מניעת התקהלויות תוריד את התחלואה. הבעיה היא באנשים שלא התחסנו, שהם מהווים את האחוז הגבוה של החולים הקשים. גם בחברה הערבית יש תחלואה קשה. החלק של המגזר הערבי בתחלואה הקשה אתמול ובכלל בשבוע האחרון, גדול מחלקו באוכלוסייה באחוזים".
לדברי סיטבון, אחת הסיבות לירידה בתמותה כתוצאה מקורונה היא שיש פחות חולים קשים במוסדות הגריאטריים: "המצב שם השתפר פלאים וזו אחת הסיבות שהתמותה ירדה. חיסנו שם מאוד מהר ועשו המון בדיקות וזה מה שמשפיע. צריך להיות עם יד על הדופק ולבדוק את יעילות הבוסטר כדי לא להגיע לגל חמישי".