שידור חי מאולפן ynet

ברקע המשך המשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה, הציונות הדתית והליכוד הודיעו הבוקר (שלישי) בהודעה משותפת כי "התקדמנו הלילה במו"מ והגענו לסף חתימה ולהסכמות במרבית הנושאים. המו"מ יימשך מחר". עוד מסרו המפלגות כי "בניגוד לפרסומים, הציונות הדתית אינה מתנגדת למינוי יו"ר כנסת זמני, והיא נעתרה הלילה לבקשת ראש הממשלה המיועד נתניהו למינוי יו"ר כנסת זמני באופן מיידי". בליכוד מתכוונים להגיש עד מחר את הבקשה להחלפת יו"ר הכנסת מיקי לוי, שאמור לקבוע מועד להצבעה על החלפתו.
אתמול תקף יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, שכבר הגיע להסכם עם הליכוד, את סמוטריץ', מי שהיה שותפו בבחירות. "יש סיעות בקואליציה העתידית שלא רוצות לתמוך בהחלפת יו"ר הכנסת וזו לדעתי טעות חמורה וקשה", אמר בן גביר בישיבת הסיעה מבלי להזכיר את סמוטריץ' בשמו - לאחר שזה החליט שלא למסור הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת סיעתו בכנסת. "אני קורא לכל הסיעות לתמוך ולהודיע על החלפת יו"ר הכנסת", קרא יו"ר עוצמה יהודית.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: אלי מנדלבאום, שאול גולן)
חברת הכנסת מיכל וולדיגר מהציונות הדתית התייחסה הבוקר ב-ynet radio לביקורת של בן גביר, ואמרה כי "לא הגיעה אלינו פניה, וכשהגיעה לבסוף היא כמובן התקבלה". וולדיגר התייחסה גם להתארכות המשא ומתן, וציינה כי "מדובר בהקמת ממשלה, ולהקים ממשלה זה לא פשוט. לא התפקיד ולא הג'ובים הם העניין. הסמכויות חשובות וחשובים כדי לנהל את המדינה שלנו בצורה הטובה ביותר". לדבריה, "שתיים עשרה שנה היינו בשלטון ועשינו טעויות. אנחנו רוצים לתקן".
גם דרעי הצטרף לקריאתו של בן גביר להחליף את לוי כיו"ר הכנסת ותהה: "אני לא מצליח להבין איך אנחנו עם 64 מנדטים ועדיין לא החלפנו אותו, אפילו באופן זמני. אי אפשר להרכיב ועדות כנסת, אי אפשר לקדם כלום. הציבור נתן לנו את המנדט לעשות את זה וכבר שבועיים וחצי לא עושים כלום".

בתוך כך, בש"ס נשמעה אתמול ביקורת נוקבת שהופנתה למנהל המשא ומתן מטעם הליכוד - מספר 2 ברשימה יריב לוין. גורמים טוענים כי שיחה בין נתניהו ליו"ר המפלגה אריה דרעי הגיעה לטונים גבוהים. ביהדות התורה איימו לפוצץ את השיחות, אם בליכוד לא יקדמו אותן. "יש תחושה של מריחת זמן. הובהר לנו שוויתורים יקדמו את הרכבת הממשלה אבל בפועל שום דבר לא קורה", אמר ל-ynet גורם ביהדות התורה.
גם בש"ס נרשם זעם גדול לאחר שסברו כי ויתור על משרד הנגב והגליל במתכונתו המקורית יקדם את השבעת הממשלה. במקביל, ביהדות התורה טענו ליחס "לא רציני" כלפיהם ועל חוסר רצון להתקדם הלאה במחלוקות שעל השולחן. במרכז - משרד נוסף שביקשו, מלבד מה שכבר נמסר להם. במפלגתו של גולדקנופף דורשים את המשרד לשוויון חברתי, אך טרם הושגה עליו הסכמה. חוסר הנכונות של הליכוד לדבריהם לנהל שיחות על הנושאים הלא-פתורים, בהם גם השוואת שכר המורים והצוותים בחינוך החרדי לזה הנהוג במערכת החינוך החילונית - מוביל לזעם גדול.
במקביל, אמש פורסם ההסכם הקואליציוני עם עוצמה יהודית, שעיקרו התפקידים שתקבל המפלגה והסמכויות שיהיו לחבריה כתוצאה מכך. בהמשך, מצוין בהסכם, יצורף אליו נספח מפורט יותר לגבי שאר הנושאים שעל הפרק. מההסכם החדש עולה כי עוצמה יהודית קיבלה תפקיד סגן שר נוסף ביחס למה שכבר היה ידוע, ובסך הכול קיבלה שבעה תפקידים על שישה נציגים - דבר שיתאפשר ככל הנראה אודות לחוק הנורבגי.
בין התפקידים שקיבלה עוצמה יהודית נמנים השר לביטחון לאומי, תפקיד שבו עתיד לכהן בן גביר. בהסכם מפורטות הסמכויות שיקבל כשר, והיחידות מהמשרדים השונים שיעברו לסמכותו - לצד האחריות על פלוגות מג"ב איו"ש. בנוסף תקבל עוצמה יהודית את תיק המורשת ואת תיק הנגב והגליל, שני תפקידי סגן שר שטרם נקבעו, נציג בצוות להסדרת ההתיישבות הצעירה בראשות ראש הממשלה ואת תפקיד יו"ר הוועדה לביטחון הפנים.
מעבר למה שהיה ידוע עד כה, המסמך מפרט אילו אגפים יתווספו לתיק הנגב והגליל. שם המשרד ישונה ל"פיתוח הנגב והגליל והחוסן הלאומי", ויוצאו ממנו סמכויות הקשורות לפריפריה החברתית בלבד. מנגד, הוסכם כי תקציב המשרד לא יפתח משני מיליארד שקל; הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות, ההתיישבות והכפר תועבר אליו ממשרד החקלאות; ורשות הצעירים ואגף בכיר אזרחים ותיקים יועברו מהמשרד לשוויון חברתי.
ישי שנרב ובר שם-אור השתתפו בהכנת הכתבה