4 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בירושלים על זיכוי רוצח איאד אל חלק
מפגינים ומפגינות בירושלים על זיכוי רוצח איאד אל חלק
"צדק לאיאד". הפגנה בירושלים נגד הזיכוי של לוחם מג"ב שירה בו, לפני כחודשיים
(צילום: רפי קוץ)
המשפחה זעמה, קמה סערה ציבורית והאחות נאמה בהפגנה נגד המהפכה המשפטית - אבל הפרקליטות החליטה לא לערער על זיכויו של שוטר מג"ב שירה למוות באיאד אל-חלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים ממזרח ירושלים, בחודש מאי 2020.
בכירים במח"ש ובפרקליטות נפגשו אתמול (ראשון) עם בני משפחתו של איאד אל-חאלק ועם באי כוחם, ושמעו את טענותיהם ונימוקיהם, אשר יש בהם כדי להצדיק, לשיטתם, הגשת ערעור. היום עודכנו פרקליטי המשפחה כי לאחר בחינה שערך צוות רחב בפרקליטות הוחלט שאין היתכנות משפטית ממשית לערער על זיכויו של השוטר.
4 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
איאד אל-חלאק. משפחתו זעמה על זיכוי השוטר שירה בו
הם הסבירו זאת בכלל המשפטי שלפיו ערכאת הערעור אינה נוהגת להתערב בממצאים עובדתיים שנקבעו בערכאה נמוכה יותר, כמו גם בקביעות הנוגעות למהימנות העדים.
בהודעת הפרקליטות נכתב כי השוטר הנאשם זוכה בבית המשפט המחוזי בירושלים לאחר שהתקבלה טענתו ל"הגנה עצמית מדומה", וזאת בניגוד לעמדת התביעה. כלומר, המחוזי קבע כי השוטר הנאשם פעל מתוך טעות כנה לפיה איאד המנוח הוא מחבל, כפי שדווח ברשת הקשר, והוא גם לא ידע שאיאד הוא אדם עם צרכים מיוחדים.
4 צפייה בגלריה
חבריו של לוחם מג"ב לאחר שזוכה בבית המשפט
חבריו של לוחם מג"ב לאחר שזוכה בבית המשפט
חבריו של שוטר מג"ב לאחר שזוכה בבית המשפט, ביולי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
  משפחתו של איאד אל חלאק שהלוחם זוכה
  משפחתו של איאד אל חלאק שהלוחם זוכה
משפחתו של איאד אל-חלאק לאחר הזיכוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בית המשפט קבע גם שעקב הדיווח על כך שמדובר במחבל, בריחתו של איאד מהשוטרים ורמת החשד, השוטר אכן האמין כי הסכנה מאיאד לא חלפה גם אחרי הירי הראשון שהפיל אותו לקרקע. בנסיבות אלו, כך הכריע בית המשפט, כשאיאד התרומם ועשה תנועה בידו, על אף שצעקו לו לא לזוז, השוטר האמין שאיאד מנסה לשלוף נשק, באופן שהעמיד אותו ואת האנשים הנוספים שהיו בחדר האשפה בסכנת חיים, ולכן הירי שביצע לעברו, עומד בתנאי ההגנה העצמית.
"בהינתן הקביעות העובדתיות הללו של בית המשפט, באשר לאמונתו של השוטר, ולהתקיימות תנאי ההגנה העצמית, נמצא כי לא ניתן להגיש ערעור על הכרעת הדין", קבעו. "לאור האמור, עם כל הצער, הקושי והמורכבות הכרוכים באירוע טראגי זה, הוחלט כי לא יוגש ערעור על זיכוי השוטר".


שופטת המחוזי חנה לומפ הייתה זו שזיכתה את השוטר מהמתה בקלות דעת. היא אמרה כי "השוטר נקלע לסיטואציה סבוכה: מדובר באזור שידע פיגועים רבים, והנאשם הצטרף לאירוע לאחר שאיאד זוכה כבר כמחבל חמוש. הוא טעה טעות כנה שעליה היצר. הוא לא ידע שאיאד היה אדם תמים ובעל צרכים מיוחדים".
בעקבות ההכרעה זעמה משפחת אל-חלאק, ואחותו אף הוזמנה כאמור להפגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים וקראה פסוק קוראן. "איאד נרצח, אנחנו לא נשכח", קראו אז המוחים.
במרכז עדאלה ובמרכז אלמיזאן שליוו את משפחתו של אל-חלאק הגיבו על החלטת הפרקליטות ואמרו כי היא "מעידה על חלקן של מח"ש והפרקליטות במתן פטור גורף מאחריות על הרג פלסטינים בידי שוטרים". עוד ציינו במרכזי עדאלה ואלמיזאן כי החלטת הפרקליטות שלא לערער נמסרה להוריו של איאד יומיים בלבד לפני המועד האחרון להגשת ערעור ביום רביעי הקרוב וכי הם בוחנים כעת יחד עם עורך דינם חאלד אזברגה אם להגיש נגדה עתירה לבג"ץ.