"הבן שלי גיבור. הוא זיהה ארבעה מחבלים ומנע פיגוע גדול הרבה יותר בירושלים. אני מאוד גאה בו", סיפרה הערב (חמישי) בדמעות איילנש פטנה, אמו של רב"ט אברהם פטנה, בן 20 מחיפה, שנהרג בפיגוע ליד מחסום כביש המנהרות בירושלים. אביו החורג של אברהם, באבי זגאייה, שגידל אותו מילדות הוסיף כי "הוא היה אדם אמיץ וחזק".

5 צפייה בגלריה
איילנש, אימו של רב"ט אברהם פטנה ז"ל
איילנש, אימו של רב"ט אברהם פטנה ז"ל
"הוא זיהה את המחבלים ומנע פיגוע גדול". אמו של אברהם
5 צפייה בגלריה
רב"ט אברהם פטנה ז"ל
רב"ט אברהם פטנה ז"ל
"כולם אהבו אותו, האובדן קשה מאוד". אברהם פטנה
(באדיבות המשפחה)
"אנחנו מאוד גאים בו", אמר זגאייה, וסיפר כי פגשו אותו פעם אחרונה לפני כשבועיים. לדבריו הוריו, אברהם אהב את השירות הצבאי, השקיע מאוד ואף סיים את הטירונות כחניך למופת. "הוא היה אמור להגיע הערב לחופשה של סוף שבוע, אבל זה לא יקרה. שתי האחיות הקטנות שלו בנות שש וארבע מחכות לו", הוסיפו.
הוריו של אברהם סיפרו כי מפקדיו שוחחו איתם היום, ואמרו להם כי "הוא זיהה ראשון את חוליית המחבלים - וחתר למגע. לטענת מפקדיו, הוא מנע פיגוע גדול הרבה יותר בתוך ירושלים. הוא הציל את ירושלים".
5 צפייה בגלריה
אמל"ח שנתפס ברכב המחבלים בירושלים
אמל"ח שנתפס ברכב המחבלים בירושלים
אמצעי הלחימה איתם הגיעו המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)

"אברהם היה ילד טוב", הוסיפה אמו בדמעות. "כולם אהבו אותו. הוא תמיד דאג לי ולכולם, וגם היום הוא דאג לתושבי ירושלים". לדבריה, "במבט שלו הוא זיהה את המחבלים ומנע פיגוע גדול. אני שמחה שהוא הציל אנשים, אבל מצד שני הייתי מאוד שמחה אם הוא גם היה חי. האובדן שלו קשה לי מאוד".
רב"ט אברהם פטנה שירת כלוחם מעברים בגדוד ארז של המשטרה הצבאית. הוא נולד וגדל בטירת כרמל, ובהמשך משפחתו עברה לחיפה. הוא הותיר אחריו הורים, אח בן 19 ושתי אחיות בנות שש וארבע. הלווייתו תתקיים מחר בבית העלמין הצבאי בחיפה.
5 צפייה בגלריה
פיגוע ירי בכביש המנהרות בירושלים
פיגוע ירי בכביש המנהרות בירושלים
כלי הנשק ששימשו את המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
רכב המחבלים בכביש המנהרות בירושלים
זירת הפיגוע, הבוקר
(צילום: לירן תמרי)
חמאס לקח אחריות על הפיגוע, שבמהלכו שלושה מחבלים פתחו באש, פצעו אנוש את פטנה, שבהמשך נקבע כאמור מותו, ועוד חמישה בני אדם באורח קל עד בינוני - וחוסלו. לפי המשטרה, החולייה הגיעה ברכב מאזור יהודה ושומרון למעבר, שם ירו לעבר הכוחות במקום. "הם התכוונו לבצע טבח, פיגוע בהיקפים אחרים לגמרי. גם התמרים שאותרו ברשותם מעידים על כך", אמר המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי.
לפי הערכות שב"כ והמשטרה, כוונת המחבלים הייתה להגיע לירושלים - ושם לבצע את הפיגוע. גורם במשטרה העריך כי "אם הכוח לא היה עוצר את הרכב לבדיקה - הם היו מגיעים לירושלים". ברשותם וברכב שבו הגיעו נמצאו שני רובי M-16, שני אקדחים, מאות כדורים לנשק, עשר מחסניות מלאות בכדורים, שני גרזנים, תמרים ועם לבוש דמוי מדי צה"ל. הם גם הציבו לוחיות רישוי מזויפות ישראליות על הרכב שאיתו הגיעו. גם בטבח ב-7 באוקטובר המחבלים הביאו איתם תמרים, כחלק מהכוונה לשהות זמן ממושך בשטח ישראל.