בלאי קיברה (28) מנתניה ושלמה בייך (28) מפתח תקווה, שירו לעבר אדם שאיתו רבו ופגעו בשוגג בניר צרויה ז"ל, חברו שעמד לצידו, הורשעו ברצח באדישות לפני מספר חודשים. היום (שלישי) גזר עליהם בית המשפט עונשי מאסר ממושכים: קיברה ירצה 21 שנות מאסר, והיורה בייך ירצה 23 שנים. כל אחד מהם ישלם פיצויים של 258 אלף שקלים.
2 צפייה בגלריה
הנאשמים בלאי קיברה ושלמה בייך במתן גזר דינם
הנאשמים בלאי קיברה ושלמה בייך במתן גזר דינם
הנאשמים בלאי קיברה ושלמה בייך במתן גזר דינם
בנובמבר 2021, פרקליטות מחוז מרכז הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז כתב אישום נגדם בגין רצח בכוונה, תקיפה בנסיבות מחמירות ושיבוש מהלכי משפט.
על פי כתב האישום המקורי, שהוגש על ידי עו"ד יניב בן הרוש, שני הנאשמים הם חברים, שהגיעו לבלות בסוכה של חבר נוסף בפתח תקווה. במהלך הערב, נותר סכסוך על רקע כספי בין הנאשמים ובין אדם שנכח בסוכה. החל להתפתח עימות, שבמהלכו נגח בחוזקה הנאשם בייך בראשו של אותו אדם ובהמשך תקפו אותו שני הנאשמים עם קסדת אופנוע ובעיטות. אותו אדם הצליח להימלט מן המקום, אך בהמשך אותו לילה חזר ברכבו עם חברים נוספים על מנת לאסוף דבר מה ששכח בסוכה.

הנאשמים הבחינו ברכב המתקרב ובו אותו אדם שהכו קודם לכן, והחלו צועדים לכיוונו בהפגנתיות. בהמשך לכך, שלף קיברה אקדח מכיסו והחל להתקרב באופן מאיים לעבר אותו אדם כשהוא אוחז באקדח באופן מופגן. לאחר מכן העביר קיברה את האקדח לידיו של בייך. משהבחין אותו אדם בנאשמים ובאקדח הסתובב והחל להתרחק מהם.
בשלב זה ירה בייך מספר יריות לעבר אותו אדם שקודם לכן הכה. שתיים מן היריות שירה בייך פגעו בניר צרויה ז"ל, חברו של אותו אדם אשר התלווה אליו ברכב, והוא מת במקום. לאחר מכן נמלטו השניים, שרפו את בגדיהם, החביאו את האקדח ששימש אותם לרצח ונמלטו למלון בעיר טבריה, שם נרשמו תחת זהות אחרת. בהסדר טיעון דיוני הומרה העבירה לרצח מתוך אדישות במקום מתוך כוונה - השניים הודו בעבירה זו, בשיבוש מהלכי משפט, תקיפה בנסיבות מחמירות ועוד. הפרקליטות הגיעה להסדר עקב קושי ראייתי - מאחר שלירי שגרם למוות לא הייתה ראיה ישירה של עדים או תיעוד, ולכן היה קשה להוכיח כוונה תחילה.
2 צפייה בגלריה
ניר צרויה שנרצח בפתח תקווה
ניר צרויה שנרצח בפתח תקווה
המנוח ניר צרויה
הגיס של המנוח, דור, העיד בדיון קודם וביקש לגזור עליהם ענישה ברף העליון: "ברור לי שכבודכם נתקלים כאן מידי יום באירועים כאלו. אבל הנרצח יש לו שם, יש לו פנים, מסלול החיים של המשפחה השתנה מן הקצה לקצה. כולם אהבו את ניר, אדם מיוחד, עם עיניים טובות, תמיד שם את האחר לפניו, דאג לחלש, חבר טוב, אח טוב, בן טוב. החיים שלו נקטעו ברצח מיותר, אדם שיוצא מהבית ולא חוזר".
השופט חגי הטרסי, שעמד בראש ההרכב, פתח במסר אישי לבני משפחת המנוח: "אין מילים שבכוחן להפיג את הכאב על אובדנו ואין בעונש לעמעם את הגעגוע ותחושת האבן ואת החלל שהשאיר אותו ניר אהוב ליבכם. בחור צעיר שעתידו לפניו והיה אהוב על כל הסובבים אותו. נבקש שתיוותרו משפחה מלוכדת ואוהבת ותסייעו זה לזה במלאכת השיקום".

הטרסי הוסיף: "הקורבן לא נטל חלק פעיל בסכסוך ובעימות, ונקלע שלא לטובתו לשדה הקטל. לאחר הירי ברחו לטבריה ושרפו בגדים. אין אינדיקציה שהאדם שהותקף שב למקום להתעמת עם הנאשמים. הנאשמים הורשעו בעבירת רצח באדישות. ציינו בפנינו שהנאשמים הודו ונטלו אחריות והביעו חרטה, אך מנגד אין מנוס להזכיר את עברם הפלילי המשמעותי".
עו"ד איתי בר עוז מהסנגוריה הציבורית, שייצג את הנאשם היורה, אמר: "מדובר במקרה טרגי - לפי האישום המתוקן, אף אחד לא התכוון שהמנוח ימצא את מותו. עשינו עבודת הגנה של מומחי וידאו ושכנענו את בית המשפט שמדובר באירוע שלא הייתה לו כוונה, אלא אדישות. נשקול ערעור לעליון". עבד אבו עמאר, הסנגור הנוסף בתיק, הוסיף: "נלמד את גזר הדין ונקבל החלטה מושכלת בהמשך".