2 צפייה בגלריה
נסראללה ואסדת כריש. "יש לנו אפשרויות בים, באוויר וביבשה"
נסראללה ואסדת כריש. "יש לנו אפשרויות בים, באוויר וביבשה"
נסראללה ואסדת כריש. "יש לנו אפשרויות בים, באוויר וביבשה"
(באדיבות אנרג'יאן)
במערכת הביטחון לוקחים ברצינות רבה את איומיו של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, בעקבות הסכסוך על אסדת כריש. במהלך הימים האחרונים בטרם המריאו הרמטכ"ל ושר הביטחון לחו"ל, נערכו דיונים רגישים בנושא בהשתתפות ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי ואחרים בנושא אפשרויות התגובה של חיזבאללה ובהמשך התגובה האפשרית של ישראל, שעד היום הבליגה לפעולות שיגורי כלי הטיס. כעת נשמעים קולות אחרים שטוענים כי לא נכון יהיה להבליג יותר גם אם ישוגרו כטב"מי איסוף ולא נפץ.
נסראללה קיבל החלטה להסית את הביקורת מבית בנושאים הכלכליים ובעיקר בתחום האנרגיה, אל עבר ישראל ‑ ובכך להצטייר כמגן לבנון. במדינה השכנה נצפו תמונות קשות של עימותים על דלק בתחנות, ואזרחים נאלצים לשהות שעות רבות ללא חשמל. זה התחיל בהצהרות לוחמניות שלאחריהן שיגר שלושה כטב"מים שנועדו למטרות איסוף ולפעולת תודעה שנכשלה עם הפלתם על ידי מטוס קרב וטילי ברק מספינת חיל הים. בנוסף חשף צה"ל כי כמה ימים קודם לכן הופל כלי טיס נוסף באמצעים רכים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
ראש הממשלה ושר הביטחון בסיור בגבול לבנון
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
נסראללה נכשל בפעולת תודעה שנייה כשפרסם לטענת דובר צה"ל תמונות של אסדת כריש שפורסמו בחדשות 12. שלשום נכשל בפעולה אחרת כשפרסם כאילו הפיל מזל"ט ישראלי ודובר צה"ל הביך אותו שוב כשהבהיר כי אף כלי לא הופל. בימים האחרונים, גם אחרי טיסת ראש הממשלה לפיד מעל אסדת כריש, הקשיח את עמדתו והצהיר כי "לא תהיה הפקת גז ונפט בכל היישות הציונית, אם לבנון לא תקבל את זכותה".
בכך חיזבאללה מנסה להאשים את ישראל במשבר האנרגיה הכבד בלבנון ומוכן להסתכן בימי לחימה. בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה הוא צוטט אומר "אנחנו מעלים את הסף כדי שהאמריקנים והישראלים ייכנעו כיוון שקריסתה של לבנון נמשכת. אם הפתרון של חלק מהאנשים בלבנון הוא להיכנע, אז מבחינתנו זה לא מקובל בשום אופן".
בפניו עומדים מספר אפשרויות מתקיפת האסדה בכטב"מי נפץ, הפעלת צוללנים, או בסבירות גבוהה יותר, כפי שמעריכים בצה"ל, שיגור כלי טיס לאיסוף, כי הוא לא יסתכן בפגיעה באזרחים.

אם התרחיש הסביר יתרחש, גורמים בכירים בצה"ל סבורים כי לא יהיה נכון להבליג יותר בהפלתם אלא בפעולת תגמול. הדילמה היא באיזו מהן לבחור כדי שלא תוביל את הצדדים להיגרר לימי קרב ולהידרדרות. אפשרות אחת היא לבחור יעדי חיזבאללה בסוריה, כאלה יש לצה"ל בבנק המטרות. אפשרות שנייה היא לתקוף בלבנון מטרות של תשתית נידחת, למשל לא מחסני טילים מדויקים, ובנוסף עלו עוד כמה מטרות כדוגמה לתקיפת מטרות חדשות של הארגון ‑ עדיף ריקות, על הגבול עם ישראל בצפון.
ההבנה בישראל היא כי נסראללה טיפס על עץ גבוה ויהיה לו קשה לרדת ממנו מבלי שיגיב באופן כלשהו. לכן קיימת דריכות גבוהה בכלל המערכים בצה"ל. יש סבורים כי מבחינת נסראללה כל הסכמה בין לבנון לישראל תהיה הכרה ביישות ישראלית ולעצם זה הוא מתנגד מאחר ולדעתו כל נורמליזציה היא רעה. ועדיין אם ישיג שיפור בהסכם הוא יוכל לומר שבזכות ההתנגדות שלו, שאפילו לא כללה עימות מזוין, היא הושגה. בישראל טוענים כאמור שאין כוונה לסגת מהסיכומים וכמו שאמר ראש הממשלה לפיד שלשום "למאגרי הגז של ישראל פוטנציאל תרומה לפתרון משבר האנרגיה העולמי. גם לבנון יכולה ליהנות מפיתוח המאגרים במים הכלכליים שלה, דרך משא ומתן, שיש לסיימו בהקדם".
בהקשר הזה נכון להעיר כי בעקבות ההתחממות בגזרה, כמו גם ההתחממות סביב המאחזים ביהודה ושומרון, לא נכון היה ששר הביטחון גנץ (נסע לכנס ביטחוני בארה"ב) והרמטכ"ל כוכבי (שוהה במרוקו) לא יהיו בארץ.

נסראללה אמנם מאיים במלחמה ומאמין שבאמצעות איומו ישיג את מטרתו, אבל ברור לחלוטין שהוא לא מעוניין במלחמה, מבין את מחיריה הכבדים ובעיקר זוכר את הטעות שלו מלפני 16 שנים שכבר הובילה למלחמה שלא רצה בה. גם הפעם, החשש המרכזי הוא מדינמיקת הסלמה ששני הצדדים לא רוצים בה.
בניגוד לדיווח שפורסם בימים האחרונים, אומרים בכירים בישראל כי הם לא שוקלים את הזזת האסדה והדבר לא נמצא על הפרק. לצד זאת, כפי שהבהירו בימים האחרונים בדרג המדיני, ישראל נכונה לקדם את המו"מ, בתיווך אמריקאי, באופן שייטיב גם עם לבנון.