סופרים לאחור, לפלישה רוסית: בישראל מעריכים כי חלון הזמן להוצאת הישראלים מאוקראינה הוא עד יום רביעי בבוקר. ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש לפנות כמה שיותר ישראלים עד יום שלישי, וחברות התעופה בישראל כבר החלו לתגבר את הטיסות. על פי אחת ההערכות, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתכוון לפלוש לאוקראינה ביום רביעי.
לשכת ראש הממשלה הנחתה את השרים להמעיט בריאיונות, ובמקרה שהם כן מתבטאים לדבר רק על פינוי הישראלים, ולא "לפרשן" את רוסיה ואוקראינה. ירושלים נמצאת בקשר עם האמריקנים ומקבלת תדרוכים שוטפים, גם לאחר שיחתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם מקבילו הרוסי פוטין, שלפי גורמים בממשל האמריקני לא הובילה לשינוי מהותי במצב.
בתום השיחה, שארכה 62 דקות, מסר הבית הלבן בהודעה רשמית כי ביידן "דיבר עם פוטין כדי להבהיר לו שאם רוסיה תפלוש לאוקראינה, ארה"ב ובעלות בריתנו יגבו ממנה מחיר כבד ביותר". לפי הבית הלבן, ביידן אמר לפוטין שפלישה רוסית תגרום ל"סבל אנושי נרחב" ותפגע במעמדה של רוסיה בעולם, והוא הפציר בנשיא רוסיה לבחור במקום זאת בדרך של הפחתת-המתיחות ושל דיפלומטיה. הנשיא האמריקני, כך נמסר בהודעה, אמר לעמיתו הרוסי שארה"ב מוכנה לדיפלומטיה – אבל גם ל"תרחישים אחרים".
5 צפייה בגלריה
עצרת במחאה על ההסלמה, קייב אוקראינה
עצרת במחאה על ההסלמה, קייב אוקראינה
מחאה בקייב, היום
(צילום: AP)
לאחר מכן, שלא בהודעה רשמית, הודה גורם בכיר בממשל האמריקני כי השיחה בין ביידן לפוטין לא הובילה לשינוי מהותי, וכי עדיין לא ברור אם רוסיה מעוניינת לצעוד במסלול הדיפלומטי. הגורם, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי מוסקבה עשויה לדבוק ברעיון של פעולה צבאית.
בחלוף זמן קצר הגיבה גם רוסיה על השיחה. בהודעת הקרמלין נטען כי "ההיסטריה הגיעה לשיא חדש", וכי "האזהרות מפלישה רוסית ממשמשת ובאה הגיעו לרמות חדשות של אבסורד". לצד זה, גורם בכיר בקרמלין אמר כי אף שביידן הזהיר מסנקציות חמורות שעשויות להיות מוטלות על רוסיה, הוא לא הדגיש את העניין הזה בשיחה.
בחודשים האחרונים ריכזה רוסיה יותר מ-140 אלף חיילים סמוך לגבולות אוקראינה, ובקייב ובמערב טוענים כי היא נערכת לפלוש למדינה, בתירוץ של רצונה להגן על המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה מפני הצבא האוקראיני. מוסקבה מכחישה זאת בתוקף. המערב סבור שרוסיה משתמשת באוקראינה כקלף מיקוח נגדו: מוסקבה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות ביטחוניות על רקע דאגתה מהתפשטות נאט"ו מזרחה, עד לסמוך לגבולות רוסיה. בין השאר היא דורשת בהן שלנאט"ו לא יצורפו עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה, ושכוחות נאט"ו יוסגו מכמה מדינות במזרח שבהן הם כבר נמצאים כעת. נאט"ו דוחה את הדרישות הללו על הסף, וחושדת שעל רקע זה עומדת רוסיה לתקוף באוקראינה.
5 צפייה בגלריה
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
הכוחות הרוסיים מתאמנים בבלארוס. יפלשו השבוע?
(צילום: AFP)
על רקע החשש מפלישה, קיים ראש הממשלה בנט הערכת מצב חריגה בשבת ונמסר מטעמו כי מטרתה הייתה "להאיץ את ההיערכות להוצאת ישראלים מהמדינה". בהערכת מצב נוספת, שהתקיימה הערב, הוחמרה אזהרת המסע לאוקראינה ובנט קרא לישראלים לצאת מיידית מהמדינה.
גם שר הביטחון בני גנץ קיים במהלך השבת התייעצויות ביטחוניות בנוגע למצב באוקראינה, והורה לצה"ל להיערך לאפשרות שיידרש סיוע בהבאת ישראלים לארץ. שר החוץ יאיר לפיד הודיע כי בשל המצב עבר משרד החוץ לעבודה במתכונת חירום. במשרד החוץ ובסוכנות היהודית אמרו כי הם נערכים להשיב מחר ארצה את כלל המורים השליחים ובני משפחותיהם מאוקראינה, על רקע אזהרת המסע והנחיות משרד החוץ.
במשרד החוץ מעריכים כי באוקראינה שוהים כעת 15,000 ישראלים, ומתוכם כ-4,500 נענו עד כה לבקשה להירשם באתר המשרד על מנת שניתן יהיה לשמור איתם על קשר במקרה שתפרוץ מלחמה. במשרד ציינו כי הם גם חוששים לשלומה של הקהילה היהודית הגדולה החיה באוקראינה - שמונה בין 150,000 ל-200,000 בני אדם - ומעריכים כי תהיה כעת עלייה במספר הבקשות לעלות ארצה.
כאמור, חברות התעופה הישראליות החלו בתגבור טיסות - על רקע האפשרות של פינוי המוני מאוקראינה. אל על הודיעה שביום שני התווספה טיסה מנתב"ג ואחת מקייב, וציינה כי "ככל שיהיה צורך נוסף, נבחן הוספת עוד טיסות". בישראייר יוציאו ממחר טיסות חילוץ הן מקייב והן מאודסה.