הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר אחר הצהריים (יום ג') בטקס החלפת ראש אמ"ן כי צה"ל מחויב להעמיד מענה צבאי אפקטיבי בזמן נגד תוכנית הגרעין של איראן. "המבצעים להשמדת היכולות האיראניות יימשכו, בכל זירה ובכל עת", אמר. "התוכניות המבצעיות נגד תוכנית הגרעין של איראן ימשיכו להתפתח ולהשתכלל. יהיו אשר יהיו ההתפתחויות - חובתנו להעמיד מענה צבאי אפקטיבי, ובזמן".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי הרמטכ"ל בטקס החלפת מפקדי אמ"ן
אביב כוכבי הרמטכ"ל בטקס החלפת מפקדי אמ"ן
הרמטכ"ל כוכבי, היום
(צילום: דובר צה"ל)
הוא הוסיף כי "כל יחידות אמ"ן וקהילת המודיעין שותפות למאמץ הזה, ואם לשפוט על פי פריצות הדרך שהתרחשו בשנים האחרונות, התכניות המבצעיות יהיו משופרות ומפתיעות". כוכבי ציין עוד כי אגף המודיעין נדרש כיום לספק מודיעין בשש זירות - ובראשן איראן. "בזכות מודיעין איכותי, צה"ל וקהילת המודיעין כולה יודעים לא מעט על המתחולל באיראן", הוסיף כוכבי. "בזכות המודיעין אנחנו פועלים נגד ההתבססות האיראנית בכל רחבי המזרח התיכון".
לפני כן נאם ראש אמ"ן היוצא, אלוף תמיר הימן, שאמר כי "המציאות המורכבת במזרח התיכון ממשיכה לאתגר אותנו. האיומים מתחלפים, אך האתגר נשאר קבוע בשתי מערכות: האיראנית והפלסטינית. האתגר האיראני מאתגר הן בהתפתחות המדאיגה בתחום הגרעין וההשפעות האזוריות והן ביכולת התת-קרקעית והכטב"מים. איראן היא מקור העוצמה של המערכות מולנו". לדבריו, "אף שמדובר בשלטון טוטליטרי שסופו ליפול, הוא יציב לעת עתה. ההיסטוריה מלמדת מה סופם של משטרים אפלים כאלה, ואנחנו צריכים להאיץ תהליכים שסביר שיתרחשו בעתיד".
4 צפייה בגלריה
טקס החלפת ראשי אגף המודיעין
טקס החלפת ראשי אגף המודיעין
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי מקבל את כתב המינוי לתפקיד מ המנהיג העליון עלי חמינאי
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי מקבל את כתב המינוי לתפקיד מ המנהיג העליון עלי חמינאי
נשיא איראן ראיסי עם המנהיג העליון חמינאי. הימן: "ההיסטוריה מלמדת מה סופם של משטרים כאלה"
(צילום: רויטרס)
הימן התייחס בנאומו גם לכישלון המבצע החשאי בחאן יונס, שבו נהרג סגן-אלוף מ'. "שיפרנו משמעותית את שיטת הפעולה ומימשנו רצף מבצעים מוצלח ופורץ גבולות", הוא אמר. "רצף שהניח את התשתית להמשך העליונות המודיעינית וההתפתחות וההשתנות של המערך החיוני והחשוב הזה, מערך שמהווה את אחת היכולות האסטרטגיות של מדינת ישראל". הימן ציין עוד שבאמ"ן משרתות כיום הרבה יותר קצינות בדרגת סגן-אלוף ואלוף-משנה מבעבר.
ראש אמ"ן הנכנס, אלוף אהרון חליוה, אמר בנאומו בטקס כי האגף שבראשו הוא עומד החל מהיום הולך ומתעצם, בשעה שהוא נמצא במציאות מורכבת. "היכולת להפעיל את הכוח הצה"לי ברמה הקטלנית ביותר ובו זמנית ברמה הערכית והמוסרית הגבוהה ביותר פעם אחר פעם היא תוצאה של מודיעין מדויק ופעילות של אמ"ן", הוא אמר. "זו הנקודה העוצמתית שלנו ביותר כצבא - וכעם".

דברי הרמטכ"ל בעניינה של איראן הגיעו אחרי הודעת דובר ראש הממשלה אתמול בנוגע לניסיונות איראן לפגוע באנשי עסקים בקפריסין, וכפי שנודע גם בקולומביה. שגרירות איראן בקפריסין דחתה את ההאשמות והרמיזות הישראליות על מעורבות בניסיונות פגיעה באנשי עסקים ישראלים בקפריסין ובהם טדי שגיא. ישראל תמיד מעלה טענות חסרות בסיס נגד הרפובליקה האיסלאמית של איראן", מסרה השגרירות בתגובה לפנייה של סוכנות הידיעות רויטרס.
בחודש שעבר אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בנאומו בכינוס העצרת הכללית של האו"ם כי תוכנית הגרעין של איראן הגיעה ל"קו הפרשת המים", כלשונו. "יש ראיות שמוכיחות בבירור את כוונתה של איראן לייצור נשק גרעיני באתרים סודיים בטורקוזאבאד, טהראן ומריבאן, אבל מתעלמים מהן. תוכנית הגרעין של איראן הגיעה לקו פרשת מים וכמותה גם הסובלנות שלנו. מילים לא עוצרות את סיבוב הצנטריפוגות", קבע בנט.
4 צפייה בגלריה
 שרידי כטב"מ שהתפוצץ על המכלית "מרסר סטריט" ביולי
 שרידי כטב"מ שהתפוצץ על המכלית "מרסר סטריט" ביולי
שרידי כטב"מ שהתפוצץ על המכלית "מרסר סטריט" ביולי
(צילום: AFP)
ראש הממשלה גם הקדיש חלק נרחב מנאומו ל"צבא המל"טים של איראן" - כלי הטיס הבלתי-מאוישים שהיא מפתחת ומספקת לשלוחיה ברחבי המזרח התיכון. בנט אמר כי המל"ט האיראני המתאבד שהתפוצץ על גשר הפיקוד של המכלית "מרסר סטריט" סמוך לעומאן ביולי האחרון היה מסוג שאהד-136, מל"ט שלפי הדיווחים נהנה מטווח טיסה עצום של יותר מ-2,000 ק"מ. הוא הזהיר כי איום המל"טים אינו מכוון רק לישראל. "הם מתכננים לכסות את שמי המזרח התיכון באמצעות הכוח הקטלני הזה", הוא אמר.