שר הביטחון בני גנץ התייחס הבוקר (יום ה') לאירועים האחרונים שמיוחסים להתנהלות הצבאית של איראן מול ישראל ולאפשרות שהרפובליקה האיסלאמית קרובה לפיתוח פצצה גרעינית. כשנשאל האם ישראל מוכנה לתקיפה באיראן, השיב גנץ בפירוש במילה אחת: "כן".
גנץ ושר החוץ לפיד חשפו אתמול בתדרוך שקיימו לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם את זהות הבכיר האיראני שעומד מאחורי תקיפת הספינה במפרץ עומאן בסוף החודש שעבר. מדובר בסעיד אראג'ני, ראש מערך כלי הטיס הבלתי-מאוישים בחיל האוויר של משמרות המהפכה. גנץ גם הזהיר את השגרירים כי איראן נמצאת במרחק של כ-10 שבועות מהגעה לחומר בקיע, שממנו עשויה ליבת ראש הקרב הגרעיני.
7 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
הספינה שהותקפה במפרץ עומאן
תקיפת הספינה בבעלות ישראלית ושיגור הרקטות אתמול לקריית שמונה מסמנים מבחינת שר הביטחון גנץ הכוונה איראנית. "אין ספק שאיראן מבקשת להציב לישראל אתגר רב-זירתי, ולכן היא בונה את הכוח בלבנון ואת הכוח בעזה, פורסת מיליציות בסוריה ועיראק, תומכת בחות'ים בתימן. הסברתי לשגרירים - איראן היא בעיה עולמית ואזורית ואתגר לישראל".
גנץ הוסיף: "איראן קרובה למדיניות של סף בכל מה שקורה בציר ההעשרה. הם העשירו אורניום ברמה של 60% , הם צוברים כמויות וידע, והעולם צריך להבין - זו לא בעיה של ישראל. העולם קיבל השבוע דוגמה, ספינה יפנית בבעלות של כמה גורמים בינלאומיים עם קפטן רומני ומאבטח אנגלי הותקפה".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
בני גנץ בריאיון באולפן ynet
שר הביטחון גנץ באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
- לאיראן נכנס נשיא חדש, האם הגיע הזמן שהעולם יתחיל לפעול מול איראן? "יש ביטויים לגבי הנשיא החדש 'תליין באיראן'. הוא איש מאוד שמרן, הוא יכול להוביל את איראן לקווים קיצוניים מאוד מבחינת ההתנהלות האזורית וביטחונית שלה. אני חוזר ואומר לעולם ובעיקר לנו כישראלים - אנחנו חייבים לשמר את היכולת הביטחונית שלנו ולהעצים את היכולת הביטחונית שלנו ולכן התעקשתי על כך גם בתקציב הביטחון".
- ישראל מוכנה לאירוע רב-זירתי? "התשובה היא כן, ויש לנו חובה מתמשכת להמשיך לפתח את העניין הזה. אנחנו לא יכולים לשקוט על השמרים, אנחנו צריכים להמשיך לפתח את היכולות שלנו להתמודדות רב-זירתית כי זה העתיד. אנחנו מתמודדים עם האיום האיראני בצורה פעילה, כרגע זה שליחים שפועלים מסוריה או לבנון או עזה, ובסופו של דבר כשג'יהאד איסלאמי יורה מעזה - הוא יורה בתמיכה איראנית. אנחנו מכירים את העניין הזה ואת השרשרת הזאת, ופועלים בצורות שונות ובעוצמות שונות וזה מה שנמשיך לעשות".
- נדמה שעמדתך היא שכרגע חייבים לפעול צבאית מול איראן. "אנחנו צריכים כל הזמן לאזן בין הפעילות שלנו המדינית-אסטרטגית מול העולם כי אסור לחתום את איראן כאילו היא בעיה של ישראל ולזכות את העולם מהעניין הזה. העולם צריך להתמודד מול איראן גם צבאית, האזור צריך להתמודד מול איראן וגם אנחנו צריכים לעשות את חלקנו בסיפור".
- הצלחנו לשכנע את האמריקנים? "השיח שהיה הוא חשוב וכמובן יישמר לשיחות מתמשכות. אני רואה שהעולם מגיב למה שקרה עם איראן, מועצת הביטחון מתארגנת על דיונים בעניין הזה וטוב שכך".

7 צפייה בגלריה
אברהים ראיסי
אברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי. "יכול להוביל לקווים קיצוניים"
(צילום: EPA)
על התגברות הירי מלבנון בחודשים האחרונים, אמר גנץ: "היו שלושה אירועי ירי מלבנון במהלך מבצע 'שומר החומות' ושניים לאחריהם. לכן הגבנו הלילה בתקיפת איתות משמעותית. תקיפת איתות כי ברור שאפשר לעשות הרבה יותר מזה ואני מקווה שלא יגררו אותנו לשם. לבנון נמצאת בכאוס, חיזבאללה אחראי לא מעט על הכאוס".
- ומי אחראי לירי אתמול? "מי שביצע את זה להערכתי זה גורמים פלסטיניים".
- האם ראש הממשלה יכול לנהל את שני המשברים, גם הצבאי וגם הבריאותי? "כן, הוא יכול. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, אני מוביל את המדיניות הביטחונית של ישראל ואני מוביל את הביצועים הביטחוניים של ישראל, וראש הממשלה מעורב ומאשר ככל שנדרש מבחינתו. ראש הממשלה צריך להכתיב מדיניות, צריך לוודא את התרחשותן של מגמות עשייה בתחומים השונים.
"הוא לא קבלן הביצוע, אני קבלן הביצוע הביטחוני שלו. שר הבריאות הוא קבלן ביצוע הבריאות שלו, שרת החינוך צריכה להיות קבלן הביצוע החינוכי שלו והוא צריך להסתכל מעל הסיפור הזה. אני רואה את הדברים האלה לא מעט זמן, אפשר לעשות את הדברים".
7 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
עם ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בהתייחסו לעלייה בנתוני התחלואה בקורונה, אמר השר גנץ: "אני חושב שהמספרים הולכים ומחמירים, גם בהיקף הנדבקים, וכתוצאה מכך היקף המאושפזים, החולים קשה וכמובן הנפטרים. מאוד חשוב שהציבור ילך להתחסן כי בסופו של דבר התחרות האמיתית היא בין כמות החיסונים, מניעת הדבקות וחולים קשה.
"אנחנו עושים פעילות לעידוד חיסונים, גם משרד הבריאות עושה את זה וגם משרד הביטחון מוביל פרויקט כמו שעשינו. אני בעד להתחסן, אני התחסנתי, אני קורא לאנשים להתחסן וזה חשוב ואם נצליח להוריד את מגמות התחלואה ואת מגמות החולים קשה כלפי מטה ולא נסתכל על תפוסת בתי החולים נוכל להימנע מסגר".
- עד מתי? תן דד ליין? "הציבור צריך להבין שאם לא נתחסן אנחנו עלולים להגיע לסגר וזה עניין של השבועיים הקרובים. מה שיקרה בשבועיים הקרובים זה אחרינו, זה פעולות שכבר קרו ותוצאות שיתבררו בשבועיים הקרובים ובמה שקשור לאופן ההתנהגות שלנו. לכן, מאוד חשוב כרגע להקפיד על מסכה, ריחוק חברתי וחיסון, להמשיך שגרת חיים וזה האיזון".
- סגר לא מחויב מציאות? "הוא לא מחויב מציאות, אבל אני חושב שסגר הוא עשוי או עלול להיות אופציה. במקרה שלנו, אני מקווה שלא נגיע לשם אבל צריך לקחת בחשבון שכן".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ מתחסן במנה השלישית
בני גנץ מתחסן במנה השלישית
"חשוב מאוד". גנץ בחיסון השלישי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
- אין תוכנית אחת שפועלים לפיה, הכול כיבוי שריפות וציבור מאוד גדול בישראל מרגיש שמגלגלים אותו לסגר דווקא בחגי תשרי. "זה בסדר שאנחנו יכולים לשקול מתי להפעיל סגר כאמצעי אחרון ומה זה הרי כל הטיפול בקורונה. אנחנו כל הזמן עושים ניהול בין התמודדות המחלה, ההיבטים הכלכליים והחברתיים שלה. מצד שני, אם לא היינו עושים שיקולים בהיבטים חברתיים-כלכליים כמו מדינות אחרות. באוסטרליה יש 10 חולים בעיר, עושים סגר ונגמר העניין".
- מומחים אומרים שאתם מקבלים את ההחלטות לאט מדי. "אני לא מקבל את הביטויים האלה. כשאתה מקבל נקודת איזון בין בריאות לבין שיקול כלכלי וחברתי, יש מקום להתדיינות על הדברים האלה זו בדיוק האסטרטגיה. מאוד קל לשבת ביציע ולבקר, אני מכיר הרבה אנשים שישבו ביציע. אני מזה שנתיים עוד מעט לא ביציע, כל הזמן עוסק בעשייה, כל הזמן צריך לאזן בהחלטות שלי ונתון לביקורת. האחריות מוטלת עלינו כממשלה, על ראש הממשלה ועלינו כממשלה".
- ואתה מרוצה מהאיזון שנוצר? "אני חושב שכן. אני חושב שמערכת הביטחון צריכה להיות מעורבת כי יש לה יתרון אדיר בהיותה הגוף המשימתי הגודל ביותר במדינת ישראל. אני אומר לך שזה מה שעושים, אני לא צריך לדפוק על השולחן כי הדברים עובדים. מצטער להגיד לכם, זה עובד".
7 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך שאשא ביטון. "אין לי בעיה שיהיו חיסונים בבתי הספר"
(צילום: הדר יואביאן)
בהתייחסו לקו שנוקטת שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ולפיו אין לקיים מבצע לחיסון תלמידים בבתי הספר, אמר השר גנץ: "אני חושב ששרת החינוך צריכה להציג את המתווה שמאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. זה טוב שיש ריבוי דעות בנושא הזה בקבינט ואנשים אומרים את דעתם. נושא החיסונים בבתי הספר יהיה תלוי בהקשר הכולל - אם יהיה צורך בסגר כללי אז בוודאי שבתי הספר יהיו מושפעים.
"יש מקומות בעולם שבהם יש סגר כללי אבל החינוך פתוח. אנחנו צריכים לדאוג לחינוך ככל שניתן, זה הדבר הכי חשוב במדינה. אני בעד לאפשר חיסונים בכל מקום שניתן, ואני מבקש שתעקבו אחרי הדיוק של המילים - אני לא רוצה לאכוף על אף אחד, רוצה לאפשר כמה שיותר חיסונים בכמה שיותר מקומות. אין לי בעיה שיהיו חיסונים בבתי הספר, אני התחסנתי בבית הספר וגדלתי בסדר. אפשר למצוא לזה דרכים, אבל אני בטוח ששרת החינוך תעסוק בזה".

"לפיד עושה את עבודתו"

ביממה האחרונה התברר כי שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן נעדרים מדיוני קבינט הקורונה. על כך אמר השר גנץ: "אני לא נכנס למי נמצא ומה לוחות הזמנים שלהם ומה העיסוקים האלטרנטיביים שלו. הקבינט חשוב ודעתם של החברים חשובה. ראש הממשלה מנהל את זה כמו שצריך, השרים שמשתתפים מביעים את דעתם, מקשיבים למומחים ומקבלים החלטות.
"חשוב שאנשים יתרמו כדי שהקבינט יהיה מצומצם ולא הכי רחב כי אחרת הדיון מתבדר. אני מבין שיכולות להיות סיטואציות שבהן מישהו לא יכול להשתתף. אני השתתפתי עם יאיר לפיד השבוע בדיון וזה היה מפגש שהוא הוביל עם השגרירים סביב התקיפה של האונייה ליד עומאן. הוא עושה את עבודתו, הוא מסתובב בעולם, זה הדבר הראשון שצריך לעשות כשר חוץ".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ עם בנימין נתניהו
בני גנץ עם בנימין נתניהו
עם יו"ר האופוזיציה נתניהו. "יכולתי לעמוד בראשות הממשלה"
(צילום: AFP)
בנושא הפוליטי, גנץ הבהיר כי הוא מעוניין להפוך ביום מן הימים לראש ממשלה ולא שלל שהדרך לשם תיעשה באמצעות הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבי להפלת הממשלה הנוכחית. "יכולתי לעמוד בראשות הממשלה לא פחות מאחרים. היה לי חשוב להקים ממשלת שינוי, אני עושה הכול כדי שהיא תתפקד בצורה הכי טובה ובשיתוף פעולה כי זה מגיע לישראל. אני שמח שהעברנו החלטות על תקציב המדינה בממשלת ישראל, אני צופה מאבק בנושא בחודשיים הקרובים בכנסת עד שנוכל לאשר את התקציב.
"מבחינתי מה שישראל צריכה זו ממשלה שפויה, מתפקדת, קשובה לאזרחים, צופה פני העתיד ולא כל היום נאבקת. כל עוד אני יכול להבטיח שזה מה שקורה בבית, כל עוד שאוכל להבטיח שכחול לבן, שהיא באמת קו האמצע בממשלה, כל עוד זה יוכל להסתייע - אשמח שהממשלה תוכל להתקיים".
- ואם לא? "ביום שלא, אשקול את צעדיי ואני בטוח שתקראו לי לשיחה".
- אתה לא שולל להיות מועמד גוש נתניהו באי אמון קונסטרוקטיבי? "אני שואף להיות ראש הממשלה במדינת ישראל כי אני חושב שיש לי מה להציע לחברה בישראל. כרגע בנט ראש הממשלה, אני חושב שהוא מתפקד היטב. אני עושה הכול כדי שהממשלה תתפקד בצורה טובה, אני תורם את חלקי. בעניין הזה אני מגייס את חבריי לפעילות הממשלה".
- ומה יקרה כשלפיד יצטרך להיכנס לתפקיד ראש הממשלה בחילופים עם בנט? "אני מכוון לטובתה של ישראל, זו הסיבה שנכנסתי לפוליטיקה. סידור העבודה הפוליטי שלי חשוב, אבל הוא שני בסדר העדיפות. מה שמעניין אותי זה מה טוב לישראל ומה היא צריכה".
- בחושים הפוליטיים שפיתחת, לדעתך לפיד יגיע לרוטציה? "אני מקווה שכן, שהממשלה תתפקד, תאריך את ימיה, תשרת כמו שצריך".
- ליברמן אמר שהממשלה תחזיק ארבע שנים וחצי. "אני לא חותם על כלום. אני עושה את הכול כדי שזה יקרה".