פרידה מגיבור ישראל: בבית העלמין הצבאי בנוף הגליל הובא הערב (חמישי) למנוחות רב-סמל בכיר אמיר חורי, איש צוות יחידת האופנוענים המשטרתית שהסתער לעבר המחבל בפיגוע שלשום בבני ברק, ונרצח עם ארבעה אזרחים. חברו לצוות, רב-סמל מתקדם ע', היה זה שחיסל את המחבל ושם קץ למסע הטרור. קודם לכן התקיים בכנסיית הבשורה בנצרת טקס אשכבה לחורי. ynet העביר שידור ישיר מההלוויה.
יותר מאלף בני משפחה, שוטרים, מכרים ותושבי הצפון הגיעו לטקס ההלוויה שנפתח בפרקי תפילה מפי כומר אורתודוקסי. ארונו של חורי נטמן מול מסדר ומטח כבוד של המשטרה. שני ישר, בת זוגו של חורי, חיבקה דגל של המשטרה, וכשהקצינים התבקשו להצדיע - גם שני עמדה והצדיעה מול הקבר.
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
מסדר הכבוד לשוטר שנרצח אמיר חורי
(צילום: שמיר אלבז)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
בת הזוג שני עם דגל המשטרה
(צילום: ישראל מושקוביץ)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
(צילום: ישראל מושקוביץ)
ג'ריס חורי, אביו של אמיר שגם הוא שירת במשטרה, ספד לבנו בבכי: "אמיר היקר, העין דומעת, הלב כואב והמוח לא מאמין שלא נוכל לראות אותך עוד. על תכונותיך הנעלות שמעו בכל הארץ. כשיצאתי לגמלאות עברת לגור בנוף הגליל, סיימת תיכון בהצטיינות. טיילת ועשית מה שרצית, החלטת להמשיך את לימודיך. רצית להיות רופא, למדת שנה רפואה.
"לאחר מכן הפסקת ואמרת לי 'אבא, אני רוצה ללכת בעקבותיך, להיות שוטר'. התחלת לעבוד במרחב ומיד רצית להמשיך בלימודים האקדמיים. סיימת תואר ראשון במשפטים, הצטיינת בכל דבר, גם בלימודים וגם במשטרה. רק לפני כמה חודשים קיבלת תעודת הצטיינות וקידום בדרגה. לפני כמה שנים הכרת בחורה טובה ממשפחה טובה שעבדה במשטרה איתך. התאהבתם אחד בשני, רציתם להתחתן בקרוב. רק לפני חודש קניתי לך דירה בנוף הגליל".
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
קציני משטרה נושאים את ארונו של אמיר חורי
(צילום: AFP)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
(צילום: AFP)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
הטקס נפתח בתפילה של כומר אורתודוקסי
(צילום: AFP)
עוד אמר האב: "בשלישי בבוקר בשעה 10:00 נפרדת ממני בחיבוק. אמרת לי 'אבא, ביום שישי אני חוזר הביתה'. לא חזרת ביום שישי. חזרת יום אחד מוקדם אבל חזרת בארון - חזרת בארון מתים. נהוג שילדים יקברו את ההורים שלהם, אבל במקרה הזה הכול התהפך - אנחנו קוברים אותך. לו רק ידעת כמה אנשים מכל הארץ התקשרו, השאירו הודעות, באו הביתה. לא מכיר אותם, באו ללחוץ ידיים.
"כדוגמה, אני רוצה להקריא הודעה שמישהו שלח אליי מתוך מאות הודעות. 'בוקר טוב אבא יקר, אני יהודי תושב עכו. אני יושב ובוכה ובוכה ובוכה. אני מקנא בבן שלך. מקנא בו כי הוא הגן על נשים וילדים. מקנא בו כי בזכותו הוא הציל עשרות אנשים ממוות. מקנא בו כי אלוקים לקח אותו למקום קדוש וגבוה שאנחנו אף פעם לא נגיע לדרגה שלו. תזכרו תמיד שאמיר לא היה בן אדם, אמיר היה מלאך. הוא זכה להציל אנשים גם בחיים שלו, הוא זכה להציל אנשים גם במוות שלו. מקנא בכם הורים יקרים שגידלתם בבית שלכם מלאך, שהבאתם לו חינוך וערכים בחיים'".
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
(צילום: נחום סגל)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
(צילום: נחום סגל)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
(צילום: נחום סגל)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
(צילום: נחום סגל)
גם בת הזוג שני לא הצליחה לעצור את הדמעות מעל הקבר. "אהבת חיי, הלב שלי, אתה גיבור אמיתי, אתה אריה בדיוק כמו הקעקוע שיש לך על הגוף", אמרה בת הזוג. "היית אמיץ, להיכנס לתוך האש בלי פחד בעיניים. אני מכירה אותך הכי טוב ולך יש את האומץ הזה. למה כל כך הרבה אנשים צריכים להכיר אותך ככה? אני תמיד סיפרתי עליך לכולם, התגאיתי בך. אמרתי 'אתה אמיר שלי', עכשיו אתה אמיר של כולם.
"כולם אומרים לך 'תודה', זה מגיע לך. תודה על השנים שהיו הכי יפות בחיים שלי. אתה אמרת לי שלא תעזוב אותי אף פעם ותשמור עליי תמיד ושאנחנו נתחתן ויהיו לנו ילדים יפים. תישאר צעיר לנצח עם כל החלומות שלנו. הבטחת לי ששום דבר לא יפריד בינינו, ניצחנו כל מכשול אי פעם. שום דבר לא הפריד בינינו, אבל הפעם לא ניצחנו. הטרור ניצח אותנו. אני מבטיחה להנציח אותך בכל מקום. אני אוהבת אותך".
עוד אמרה בת הזוג: "תשמור על המשפחה ותן לנו את הכוח לעמוד על הרגליים. בלב כבד שמסרב להבין משפט שאני הולכת להגיד: נוח על משכבך בשלום גיבור ישראל שלי, גיבור של כל עם ישראל, אהבת חיי בלב. תנוח חיים שלי, תנוח, מגיע לך. הצלת אנשים, כל כך הרבה אנשים. אתה גיבור".
20 צפייה בגלריה
שני ישר ואמיר חורי
שני ישר ואמיר חורי
שני ישר ואמיר חורי
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ספד גם הוא. "רב-סמל בכיר אמיר חורי ז"ל נפל בהגנה על חיי אדם ועל ביטחון ישראל. אמיר היה שוטר מסור, מצטיין, למד משפטים, סייר, אופנוען בתחנת בני ברק. רק לאחרונה הועלה בדרגה, בראש השנה האחרון קיבל תעודת הצטיינות על שירות יוצא דופן. בתעודה נכתב 'בהיותך סייר אופנוען הגבת יחד עם שותף לאירוע. תגובתכם המירה הובילה למעצר חשוד בזירה יחד עם ראיות הקושרות את החשוד לביצוע עבירה'.
"אומץ ליבו ומחויבותו למשימה הם אלה שהובילו את אמיר בעת שחתר למגע והסתער מול אש חיה במטרה לחסל מחבל רוצח. בנימה אישית אני יוכל לומר לכם שנחישות כזו של שני שוטרים בודדים על אופנוע, ללא מפקדים סביבם, ללא פקודה, ללא צוות שוטרים מסביב, והם לגמרי לבד שומעים קולות ירי ממרחק מקצרים טווח במהירות כאשר אינם יודעים אם מדובר במחבל אחד או יותר, מגיעים לזירה שאינה מוכרת, דורכים את הנשק ואמיר נוהג דוהר קדימה ומוביל, זה אומץ לב נדיר".

"אמיר מסר נפשו למען הגנה על חיי אדם"

השר בר-לב הוסיף: "אמיר צעד בדרכו של אביו רב-פקד בדימוס ג'ריס וכך גם שאר בני המשפחה. לפני ההלוויה שוחחתי עם ג'ריס האב שסיפר לי איך אבא שלי רב-אלוף חיים בר-לב ז"ל בהיותו שר המשטרה, חשף את דרגות הקצין של ג'ריס. מדינת ישראל כולה חבה לכם חובה גדולה על שלקחתם על עצמכם את המשימה הקשה לשרת נאמנה את מדינת ישראל. אזרחי ישראל כולם מחזקים אתכם בשעה קשה זו.
"במדינה קטנה כמו שלנו, הכאב האישי הופך למשותף לרבים ולכל אזרחי ישראל. מרגע היוודע נפילתו של אמיר, החברה הישראלית כולה התחברה לדמותו שתישאר בלבבות אזרחי ישראל כדוגמה ומופת לשליחות, שירות ואהבת המדינה. אל מול גלי הטרור והשנאה השוטפים את הארץ, אני מבטיח לכם שאעשה הכול כדי לשמור על מרקם החיים המשותף. לא ניתן לטרור לפגוע באחדות החברה הישראלית. אמיר מסר נפשו למען הגנה על חיי אדם, זאת המורשת שהשאיר לנו אמיר. לא נשכח אותך אמיר".
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
טקס ההלווייה בנצרת, אחר הצהריים
(צילום: AFP)
20 צפייה בגלריה
הלווייתו של אמיר חורי
הלווייתו של אמיר חורי
(צילום: gettyimages)
עשרות חרדים מכל הארץ הגיעו לבית העלמין בנוף הגליל כדי לחלוק כבוד אחרון לחורי. עו"ד גדליהו בן שמרון, איש ש"ס וסגן ראש העיר בני ברק, סיפר: "הגעתי לכאן בשם כל תושבי העיר להוקיר לו תודה ולחלוק לו כבוד אחרון, גם במישור הפרטי אני חב לו חוב ענק, הוא נהרג בדיוק בכניסה לבניין שבו הבן שלי ובני משפחתו מתגוררים וכל משפחתי חבה לו חוב אישי.
"האופנוע שלו היה ממש בפתח של בניין המגורים של בני, זה קידוש השם מאוד מאוד גדול לחלוק כבוד לגיבור שמנע אסון כבד וזה המעט שאנחנו יכולים להודות לו, זו הכרת תודה לשוטר שעבד בבני ברק על עשייה רבת שנים לתושבי העיר, חבל שאנו מודים לגיבור שהצליח להציל עשרות אנשים בנסיבות הטרגיות האלה".

"הוא גיבור אמיתי, הוא לוחם, אין לו פחד מכלום", אמרה מוקדם היום לאולפן ynet בת הזוג שני ישר. "הוא אהב את המשטרה והיה תמיד ראשון. הוא אמר לי שיום אחד הוא יסכל פיגוע. אני אמרתי לו שזה לא שווה את זה".
"הוא אמר לי שהוא מבטיח שהוא ישמור על עצמו", סיפרה בכאב. "אני מבקשת שתגידו כולכם שהוא גיבור, אפילו שהוא לא היה אוהב שיש תמונות בכל מקום. שבע שנים לא העליתי תמונות שלנו והנה בכל מקום יש תמונות שלנו. אם הוא היה רואה את זה הוא היה משתגע".
שני אמרה שפחדה גם בעבר שדבר דומה יקרה לבן זוגה: "הוא כבר עבר תאונה ממש קשה ויצא ממנה. הוא לא רצה להיות דקה אחת בחופשה או מחלה. הוא תמיד רוצה להיות בעשייה ולהיות מקדימה, לא היה אכפת לו לקבל את הכדור בשביל שאחרים לא יפגעו. אני בטוחה שכואב לו שעוד אנשים הלכו חוץ ממנו. אם היית שואל אותו עכשיו, הוא היה רוצה שרק הוא ימות".
לדבריה, "הוא סיים תואר במשפטים, אבל לא רצה להיות עורך דין. הוא רצה להישאר במשטרה, תמיד עמד בגאווה עם המדים של המשטרה".
20 צפייה בגלריה
אמיר חורי
אמיר חורי
לפני כשנתיים עבר תאונה קשה עם האופנוע המשטרתי - אבל השתקם וחזר ליחידה. אמיר חורי
20 צפייה בגלריה
אמיר חורי
אמיר חורי
(באדיבות המשפחה)
קצת יותר משעה לפני הפיגוע, התכתב השוטר שנרצח עם אביו ג'ריס. בזמן ששמע את הדיווחים הראשונים על הירי בבני ברק, ניסה האב לצלצל ללא הרף. בהמשך הוא כתב לבן: "מה קורה בבני ברק? תעדכן אותי אם הכול בסדר אצלך". אחרי שעתיים ללא מענה, ניסה האב פעם נוספת לקבל תגובה מבנו וכתב לו: "אמיר, תן מילה".
אתמול סיפר האב בבכי: "ישר שלחתי לו הודעה והוא לא חזר. התחלתי להתקשר, אולי 20 פעם. לא היה מענה. לא זמין או תפוס. הוא לא אמר לי שלום". ביום שלישי סמוך לשעה 22:00 בערב, בבית החולים הודיעו שההודעה נמסרה למשפחתו - אך ג'ריס לא קיבל שום הודעה. "אחרי 10 דקות הגיעו שוטרים מהתחנה, צלצלו בפעמון והבנתי שגמרנו", שחזר. "אני איש משטרה ותיק. שירתי במשך 32 שנה ואני יודע מה זה משטרה וצבא. בא אסון שנפל עלינו, כרעם ביום בהיר.
"אמיר רצה ללמוד רפואה ואחרי שנת לימודים אחת הלך בעקבותיי למשטרה", סיפר האב. "לפני 12 שנים הוא התגייס למרחב דן, עבד כשוטר סיור ולמד משפטים תוך כדי העבודה. לפני שנתיים הוא עשה תאונת דרכים עם אופנוע משטרתי כי רצה להגיע ראשון לאירועים כמו בכל דבר בחיים. הוא היה בבילינסון, אחר כך בשיקום בתל השומר במשך חצי שנה, ואז בבית במשך שנה", אמר חורי. "הציעו לו לעבוד במשרד והוא לא הסכים. רק בסיור. תמיד הגיע ראשון, תמיד גיבור. אחרי התאונה עם האופנוע הבטיח שלא יהיה יותר עם אופנועים. הוא לא רצה להדאיג אותי".


בסרטון מצלמת גוף שפרסמה אמש המשטרה תועדה החתירה למגע של צוות האופנוענים שכלל את רס"ב חורי ועמיתו רס"מ ע' שחיסל כאמור את המחבל. כמה דקות לפני השעה 20:00 בערב החלו להגיע למוקד 100 של משטרת מחוז תל אביב קריאות אזרחים על אדם שיורה מנשק ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק.
הצוות של חורי ורס"מ ע', שהיה בסיור ביטחון שוטף, התחיל לצמצם טווחים לכיוון רחוב ז'בוטינסקי. שתי דקות לאחר מכן נתקלו שני השוטרים במחבל. רס"ב חורי נפצע אנושות מירי המחבל, רס"מ ע' ירד מהאופנוע ובירי מדויק חיסל את המחבל באקדחו.
בשיחת הוועידה המוקלטת שבה השתתפו מרכז השליטה של המשטרה במחוז תל אביב, הכוחות המזנקים ואזרח שחובר לשוטרים נשמעה הקריאה: "ניידות, יש דיווח על ירי בבני ברק בז'בוטינסקי. מי מושך? דווח על אדם עם M-16 שכרגע יורה על אנשים".

בהמשך נשמע אחד הדוברים בשיחה אומר: "יש ירי, נשמע כמו ירי. תגיעו, אתם תראו את האופנוע שלי. דיווח של אזרחים על רחוב השניים לכיוון נורדאו. כנראה לובש שחורים, קיבלתם?". במרכז השליטה השיבו: "417 כאן שולט, אני רוצה כמה שיותר פרטים, אני אתחיל להזרים לך כוחות".
רס"מ ע' אמר: "ניידות, חוסל, חוסל. ניידות, לערוך סריקות, חיסלתי אותו. מד"א לפה עכשיו, שוטר נפגע, מד"א לפה עכשיו. רחוב הרצל 65, תביאו לי מד"א לפה עכשיו. בינתיים חשוד אחד מנוטרל, שוטר נפגע, תביאי לי לפה מד"א עכשיו וצוותים שיצמצמו. מחבל חוסל, שוטר אופנוע נפגע, זה הכול".
מלבד חורי, נרצחו בפיגוע יעקב ישראל שלום (37) מבני ברק, אבישי דוד יחזקאל (30) מבני ברק ושני עובדים זרים מאוקראינה - ויקטור סורוקופוט (33) ודמיטרי מיטריק (23).