2 צפייה בגלריה
אילון מאסק וג'ו ביידן
אילון מאסק וג'ו ביידן
אילון מאסק וג'ו ביידן
(צילום: AP ו-EPA)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טען הלילה (שישי) כי הרשת החברתית טוויטר מפיצה שקרים ברחבי העולם. בנאום שנשא באירוע גיוס כספים באילינוי, אמר ביידן: "אילון מאסק רוכש את החברה שמפיצה שקרים ברחבי העולם. לא קיימים יותר עורכים באמריקה. איך אנחנו מצפים מילדים להבין מה נמצא על הכף?".
דבריו של הנשיא האמריקני מגיעים שלושה ימים לפני בחירות האמצע בארה"ב, שם לפי הסקרים נמצאים הרפובליקנים בדרך לחולל מהפך בבית הנבחרים ולהשיג רוב. מאמצע החודש שעבר חל כרסום דרמטי בכוחם של הדמוקרטים גם בכל הקשור לסיכויים לשמור על הרוב בסנאט - ואתר ניתוח הסקרים FiveThirtyEight חוזה כעת שגם הסנאט יעבור לשליטה רפובליקנית, כאשר לדמוקרטים סיכוי של 45% בלבד לשמור על השליטה בו.
ביידן, כך אמרה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר לפני התבטאותו של הנשיא, מאמין בצורך להפחית את שיח השנאה והדיסאינפורמציה. "זה תקף לגבי טוויטר, פייסבוק וכל רשת חברתית שבה משתמשים יכולים להפיץ דיסאינפורמציה", אמרה.
2 צפייה בגלריה
משרדי טוויטר
משרדי טוויטר
משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו. כ-50% מהעובדים יפוטרו
(צילום: AFP)
במקביל למתקפה של הנשיא על הרשת החברתית, הודיעה חברת טוויטר על פיטורי אלפי עובדים - כ-50% ממצבת העובדים הכוללת - בסבב קיצוצים שייתכן שישנה את טוויטר מן היסוד. זאת, שבוע לאחר שנרכשה על ידי מאסק בסכום של 44 מיליארד דולרים. בעקבות הרכישה פורסם כי חלה עלייה משמעותית בתגובות גזעניות ובשיח שנאה ברשת החברתית, ובימים האחרונים מספר חברות השעו את שיתוף הפרסומות שלהן בטוויטר. הלילה הודיעה דוברות חברת התעופה האמריקנית "יונייטד איירליינס" כי החברה תשעה את פרסומיה בטוויטר, ובכך תצטרף לרשימת מותגים וחברות גדולות, כמו "ג'נרל מילס" ויצרנית רכבי היוקרה "אאודי", שהפסיקו את הפרסום ברשת החברתית.
לפני הרכישה פרסם מאסק מכתב פתוח שבו טען כי הוא אינו מעוניין שהרשת החברתית תהפוך ל"שטח הפקר". אמש הסביר את צעד הפיטורים בכך שהחברה ראתה "ירידה משמעותית בהכנסות", והאשים "קבוצות פעילים שהפעילו לחץ על מפרסמים" בירידה זו. לדברי מאסק, "למרבה הצער, אין ברירה כשהחברה מפסידה יותר מ-4 מיליון דולרים ביום".
מאסק אמר לאחר הרכישה כי הוא שוקד על פיתוח מודל המנויים של טוויטר כדי להגדיל את הכנסות החברה ולהקטין את תלותה במכירת פרסומות, שמהווה 90% מהכנסותיה של טוויטר כיום. אם כך אכן יהיה, מאסק אמר כי בכוונתו להשיק מנוי שעלותו שמונה דולרים בחודש, שייתן למשתמשים סימן אימות וכמה הטבות אחרות. התגובה החריפה לכך מצד משתמשים עלולה לעכב את המהלך.
ביום ראשון השבוע, מאסק שיתף בפלטפורמה קישור לידיעה עם מידע לא מבוסס ובלתי אמין לגבי נסיבות תקיפתו של פול פלוסי, בעלה של יו"ר בית הנבחרים בארה"ב. מאסק שיתף את הקישור בתגובה לציוץ של מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון ומחק אותו כעבור זמן קצר.

במקביל לכך, מאסק מנסה למנוע יציאה של מפרסמים נוספים מפרסום בפלטפורמה. ביום שני אנשיו של מאסק נפגשו עם "קהילת השיווק והפרסום" בניו יורק, לפי ג'ייסון קאלאקאניס, המקורב למאסק. מאסק נפגש השבוע גם עם ראשי ארגונים מהחברה האזרחית, בהם הליגה נגד השמצה, כדי לשוחח על דאגותיהם בעניין העלייה בשיח השנאה בפלטפורמה. משתתפים בפגישה אמרו ל-CNN כי הם שואבים עידוד מהנכונות של מאסק לשוחח, ומהתחייבויותיו לא לשנות את מדיניות התוכן בפלטפורמה לפני בחירות האמצע בארה"ב ביום שלישי, אך גם קראו למאסק לנקוט צעדים נוספים כדי להגן על הרשת החברתית. מאז הפגישה עם מאסק, נציגי חלק מהארגונים אמרו כי הבעלים החדש של טוויטר התנהג באופן "לא יציב", שהיה בו משום "בגידה" בהתחייבויותיו בפני הארגונים.