רועי גולדשטיין, שהשתתף בהפגנה בתל אביב נגד המהפכה המשפטית שמובילה הקואליציה ביום שבת, נעצר באותו ערב בנתיבי איילון כשהמוחים חסמו את הכביש ושוחרר למחרת. הוא טען היום (שני) בריאיון לאולפן ynet כי מעצרו היה "ניסיון לדכא את המחאה".
יש מי שקרא לכם אנרכיסטים, לא בדיוק פעלתם לפי מה שהמשטרה הכתיבה. מותר לחסום כבישים ולנשוך שוטרים? "תפקיד המשטרה הוא להגן על המוחים. ההפגנות עצמן שקטות יחסית. לנשוך שוטרים כמובן אסור, זה משהו שאני מניח שהופרך בסוף - זה לא המאפיין העיקרי. חסימת כביש היא חלק מהפרת הסדר. היו כמעט 150,000 איש שאכן, חסמו ל-30 מכוניות את הכביש, אבל הוא לא משמש רק לתנועה לפי פסיקת בג"ץ, הוא משמש גם לתהלוכות והפגנות".
4 צפייה בגלריה
הפרות סדר באיילון
הפרות סדר באיילון
"כשחרדים שורפים פחים ושוברים חנויות ההתייחסות שונה". המדורה שמפגינים הדליקו באיילון ביום שבת
(צילום: טל שחר)
כשחרדים עושים את זה מפזרים אותם עם מכת"זיות. "אני לא המשטרה, היא יכולה לפעול איך שהיא רוצה. כשחרדים שורפים פחים ושוברים חנויות ההתייחסות היא כנראה שונה. המחאה שלנו מתרחשת כבר שמונה שבועות ללא נזק. מחאה והפרת סדר אלו חלק מהכלים הדמוקרטיים - את לא יכול להגיד שפגענו ברכוש, נשרפו שם כמה קרשים, בואו ניקח הכל בפרופורציות".
נעצרת סתם? "כן, אפילו לא חקרו אותי. שחררו אותי אחרי כמה שעות. המעצרים באים להראות לאיתמר בן גביר שהמשטרה נותנת לו את מספרים של מעצרים. בכל השבועות האחרונים כשחסמנו את איילון אני אישית עזרתי לשוטרים לפנות את הכביש בצורה שקטה. הפעם הם נכנסו במפגינים. מי שנמצא במחאות מכיר את הפרקטיקות של המשטרה, כשלרוב הם מכילים".
איך אתה מתייחס למי שקוראים לכם, המפגינים, "אנרכיסטים"? "שירתנו בצבא ובמילואים, אנחנו ממש לא אנרכיסטים. אנחנו אוהבים את המדינה ורוצים לשמור על הדמוקרטיה. אנחנו בסך הכל מוחים ולא רוצים לפגוע, לא ברכוש ולא באנשים. ההשוואות היחידות שצריך לעשות זה לשנות ה-30 - אתמול (הפרעות בחווארה, א.ל) היה ליל בדולח, אי אפשר לתאר את זה בדרך אחרת. זה שבקושי היו עצורים אתמול זה גם מחדל".

"השפחות" בסן פרנסיסקו, "סידורי הישיבה" בגני תקווה

בגשם שוטף נערך הבוקר (ראשון אחרי הצהריים, שעון ארה"ב) לראשונה מיצג "סיפורה של שפחה" של תנועת "בונות אלטרנטיבה" בעיר סן פרנסיסקו שבמדינת קליפורניה. ישראליות מאזור סן פרנסיסקו התאספו ליד כיכר העירייה באזור ה"סיוויק סנטר", צעדו ליד מוסדות העיר והתריעו מפני הפיכתה של ישראל מדמוקרטיה לדיקטטורה שמרנית כשהן לבושות במדי השפחות מהספר "סיפורה של שפחה" מאת מרגרט אטווד, שעובד לסדרת טלוויזיה.
4 צפייה בגלריה
מיצג ׳סיפורה של שפחה׳ של תנועת ׳בונות אלטרנטיבה׳ נגד המהפכה המשפטית בישראל
מיצג ׳סיפורה של שפחה׳ של תנועת ׳בונות אלטרנטיבה׳ נגד המהפכה המשפטית בישראל
"בדרך כלל אינני אקטיביסטית, אבל היום אני כן". המיצג בסן פרנסיסקו
אחת ממובילות המחאה, גלית ליפשיץ גולדנטל, מהנדסת תוכנה במקצועה, אמרה בנאום שנשאה במקום: "אני בת ונכדה לשתי נשים חזקות ועצמאיות ואם לשתי בנות. בדרך כלל אינני אקטיביסטית אבל היום אני כן, כי אני חרדה לעתיד המדינה בה גדלתי, לעתיד האוכלוסיות המוחלשות שם, יהודים וערבים, ישראלים ופלשתינאים, ובמיוחד לעתיד הנשים".
הצעדה סוקרה בהרחבה על ידי כלי התקשורת המקומיים. סיקור דומה של הצעדות שנערכו בישראל התקיים בשבועות האחרונים בוושינגטון פוסט, CNN, פוקס ניוז, לוס אנג'לס טיימס כמו גם כלי תקשורת מרכזיים באירופה.
צעדת השפחות בסן פרנסיסקו מצטרפת לצעדות שנערכו בישראל בסוף השבוע במספר מוקדים ובהם תל אביב, ירושלים, חיפה, כפר סבא, רעננה וקרית אונו, במסגרתן מאות נשים פעילות התנועות "בונות אלטרנטיבה", "5050 לשוויון מגדרי", "איתך מעכי" ו"אני אישה", צעדו כדי למחות על הפגיעה הצפויה בזכויות נשים.
4 צפייה בגלריה
שלט שהוצב בכניסה ל"מרכז הבמה" בגני תקווה
שלט שהוצב בכניסה ל"מרכז הבמה" בגני תקווה
נשים רק בשורות האחרונות, הכניסה אסורה לנכים. השלט שהוצב בכניסה לאולם
(צילום: דוברות גני תקווה)
בתוך כך, צוותי הוראה ואנשי חינוך שהגיעו היום ל"מרכז הבמה" בגני תקווה כדי לצפות בהצגה, הופתעו לגלות בכניסה שלט עם "סידורי ישיבה", לפיו נשים יוכלו לשבת רק בשורות האחרונות, הומואים ישבו במקומות מסומנים, נשות חינוך מהמגזר הערבי לא ישבו ליד יהודים ולנכים לא תתאפשר הכניסה כלל.
הגבות של כל הבאים והבאות הורמו, ותושבים מודאגים ביקשו לברר במועצה מה פשר ההנחיות הגזעניות והבוטות. רק אז הסתבר כי האחראית על השילוט היא מועצת גני תקווה עצמה, ביוזמת העומדת בראשה ליזי דלריצ'ה.
ההצגה, שהועלתה במרכז עבור תושבי המועצה, נכתבה בהשראת הירי בברנוער ב-2009, ושמה זרקור על סיפורו של נער דתי שנאלץ לצאת מהארון באופן לא צפוי בפני משפחתו ונשלח לטיפולי המרה בכפייה.
דלריצ'ה נשאה דברים וביקשה מנשות ואנשי החינוך: "תתארו לכם מציאות שבה לאחר הבחירות הקרובות אני אתן שירות רק למי שבחר בי, ואתעלם מכל השאר. דווקא בימים כאלו, בהם הלחץ בקרב אוכלוסיות רבות גובר, בהם עולות שאלות מהותיות על זכויות אדם ומקומה של האישה והקהילה הגאה בחברה הישראלית, אני עומדת כאן ואומרת לכם, בחלקת האלוהים שלנו - זה פשוט לא יקרה! בגני תקווה אנחנו אוהבים ומכבדים את כולן וכולם".
"אנחנו מהווים מקום בטוח ברמת הביטחון האישי והחופש לבחור כיצד לחיות את החיים כאן זה לצד זו. דוגמה לכך הוא הגיוון הקיים באוכלוסייה המתגוררת פה, וגם בחלוקה בין חברות וחברי המועצה שלנו, דתיים וחילונים, נשים וגברים, ימין ושמאל – כולם פועלים יחד וחיים זה לצד זו בשלום", המשיכה דלריצ'ה, "חובתנו להיות שומרי הסף של הדמוקרטיה ולתת לתושבים תקווה, בעיקר עבור דור העתיד, שאפשר ונכון אחרת".