מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש מעולם לא אהב את ישראל. הפוליטיקאי הפורטוגלי מגיע מחוגי השמאל האירופי כמי שהיה מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בפורטוגל ונשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי. הוא תמיד העדיף את הפלסטינים על פני ישראל וראה בהם אנדרדוג ובישראל כוח כובש.
4 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של האו"ם
העצרת הכללית של האו"ם
אנטוניו גוטרש
(צילום: רויטרס)
אנשים שמכירים את גוטרש שנים אומרים שהדבר בא לידי ביטוי גם בפגישות הסגורות שהוא מקיים. אפס אמפטיה לישראל. אבל ההתבטאות האחרונה שלו בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם היממה אפילו את כל מי שכבר מכיר אותו. "זה נראה כאילו האיש נחת מהירח", אמר בכיר ישראלי. הוא אומנם התחיל בדברי גינוי על הטבח שביצע החמאס, אך באחוזים זה היה אולי חמישה אחוז מדבריו, רק כדי לצאת ידי חובה. בדברים שלו לא הייתה כל הכרה בסבל הישראלי, כאילו שלא הבין את השבר בישראל".
בשנה וחצי האחרונות החמיר גוטרש מאוד את ההתבטאויות שלו נגד ישראל ואימץ את הנרטיב הפלסטיני. בקושי ניתן למצוא הודעות גינוי שלו על פיגועים וגם זה אחרי מסרים ומחאות מצד ישראל. גם כאשר הוא מפרסם גינוי, בדרך כלל יצורף אליו גינוי לישראל בתחום ההומניטרי. הבעיה נובעת מכך שזו הקדנציה השנייה והאחרונה של גוטרש ולכן הוא מרשה לעצמו לשחרר את חרצובות לשונו. הוא לא חייב לאף אחד כלום ואין לו מה להפסיד. בגיל 74 הוא כבר סיים את הקריירה הפוליטית שלו ולא צריך לאזן את ההתבטאויות שלו כדי לזכות בתמיכה אמריקנית.
הכותרת
כסף קטארי, תמיכה איראנית: איך למוטט את יסודות חמאס?
21:25
הבעיה השנייה היא שגוטרש הקיף את עצמו באנשים שנמנים על האגף ההומניטרי באו"ם. גם הוא אישית היה בעברו נציב האו"ם לפליטים. בתקופתו של גוטרש, האגף הפוליטי באו"ם, שהוא יותר מאוזן כלפי ישראל, נמחק. כל עוזריו של גוטרש הם אנשים הומניטריים ולכן כולם מגיעים מרקע כזה או אחר שרואה בישראל מדינה בעייתית.
הבעיה השלישית היא, שגוטרש, בתור איש שמאל אירופי, לא אוהב את המנהיגות הנוכחית של ישראל ואת הממשלה הנוכחית שלה, למרות שצריך לציין שגם עם הממשלה הקודמת לא היו לו קשרים טובים במיוחד.
בכירים בישראל אומרים כי הבעיה שרוב הסוכנויות ההומניטריות באו"ם נחשפו רק לנרטיב הפלסטיני וחלקן חיות תחת איום החמאס והג'יהאד, ולכן הדיווחים שלהם מעוותים פעמיים: פעם אחת מסיבות אידאולוגיות ופעם שנייה עקב פחד מתגובת ארגוני הטרור. כך למשל אונר"א נאלץ למחוק ציוץ שלו שהאשים את החמאס בגניבת 24 אלף ליטר דלק ממתקן שלו בעזה. זה מזין את כל המערכות באו"ם במסרים שישראל היא הבחור הרע בסכסוך.
אבל בישראל לא מצליחים להבין מדוע גוטרש לא ניסה אפילו להראות רגישות כלפי הישראלים. למעשה, בישראל מדברים על שבר חמור ביחסים עם המזכ"ל. אם הוא רוצה קשר עם ישראל, הוא יצטרך לנקוט בצעדים כדי לתקן את הנזק שלו גרם ולשקם את יחסיו עם ישראל. שר החוץ אלי כהן ביטל את פגישתו עם גוטרש כתגובה ראשונה להתבטאויותיו. ישראל בוחנת גם צעדים נוספים כגון שלילת ויזות לאנשי האו"ם ועוד. מצד שני, בישראל מדגישים שלא כל סוכנויות האו"ם מוטות בצורה כזו, אך יש בעיה קשה עם דעות קדומות וההטייה הבסיסית נגד ישראל.
4 צפייה בגלריה
נתניהו וגוטרש בכינוס עצרת האו"ם
נתניהו וגוטרש בכינוס עצרת האו"ם
לא אוהב את המנהיגות הנוכחית בישראל. גוטרש ונתניהו בכינוס עצרת האו"ם
(צילום: אבי אוחיון/ לע"מ)
בניגוד לגוטרש למשל, מזכ"ל האו"ם הקודם באן קי מון, שהגיע מדרום קוריאה, אהב את ישראל. הוא כן גינה את ישראל לעיתים, אך במקביל תמיד הפגין כלפיה חיבה.

שורה של התבטאויות בעייתיות

מאז הטבח ב-7 באוקטובר בישראל ופרוץ המלחמה, השמיע גוטרש מספר התבטאויות בעייתיות מאוד. בכל הפעמים שבהן גינה את הטבח של החמאס הוא הוסיף את המילה "אבל". כך למשל אמר שלקיחת בני ערובה היא מחרידה ויש לגנותה, אבל זה לא צריך להצדיק את נקיטת הצעדים נגד אזרחי עזה וביצוע "פשעי מלחמה", "ענישה קולקטיבית" וכו'. לדוגמה, במאמרו ב-18 באוקטובר ב"ניו יורק טיימס", הוא כתב: "אבל ההתקפות האלה לא יכולות להצדיק את הענישה הקולקטיבית של העם הפלסטיני".
גוטרש הזהיר את ישראל שלא לבצע פשעי מלחמה או פשעי זוועה, אפילו לפני שננקטה פעולה כלשהי על ידי ישראל. בישראל טוענים שהאזהרות הללו מסמלות וממתגות את המדינה ואזרחיה כפושעי מלחמה דמוניים, חסרי רחמים וצמאי דם מההתחלה, גם אם ישראל או צה"ל מעולם לא ביצעו מעשים כאלה מלכתחילה.
4 צפייה בגלריה
 לא מעט התבטאויות בעייתיות. גוטרש
 לא מעט התבטאויות בעייתיות. גוטרש
לא מעט התבטאויות בעייתיות. גוטרש
(צילום: רויטרס)
במאמר מעודכן שלו שיצא בימים האחרונים, הוא התייחס בין היתר לאמנת ז'נבה. "יש לכבד ולקיים את המשפט ההומניטרי הבינלאומי - לרבות אמנות ז'נבה", נכתב בין היתר, "לעולם אין לפגוע בבתי חולים, בתי ספר, מרפאות ושטחי האו"ם... אני נחרד לשמוע את שפת רצח העם נכנסת לשיח הציבורי".
בישראל מאשימים את גוטרש בהפצת שקרים ובכך ששימש שופר לתעמולה של חמאס. גוטרש אימץ את הנרטיב של חמאס והטיל את האשמה לאירועים, כולל עצם הטבח של הישראלים עצמם, על ישראל, הקורבן, ולא על המבצע חמאס.
ב-18 באוקטובר, מיד לאחר פיצוץ גדול בשטח בית החולים אל-אהלי בעזה, מיהר גוטרש להפנות אצבעות ולרמוז שישראל אחראית לכך: "אני נחרד מההרג של מאות אזרחים פלסטינים בתקיפה בבית חולים בעזה היום, שאותה אני מגנה בחריפות. ליבי עם משפחות הקורבנות. בתי חולים וצוות רפואי מוגנים על פי המשפט ההומניטארי הבינלאומי". ההצהרה שפרסם גוטרש הגיעה בפזיזות, זמן קצר לאחר הפיצוץ, מבלי לחקור אפילו שטחית את האירוע.
ההצדקה למחבלי החמאס שהקפיצה את ישראל וגם רבים בעולם לא הייתה הפעם הראשונה. בחודש יוני 2022 התבטא גוטרש באופן דומה בכינוס של ועידת המדינות התורמות לאונר"א. מדבריו השתמעה אפילו סוג של הצדקה לדאעש. וכך אמר אז: "דמיינו את עצמכם במצב הזה, דמיינו לעצמכם מה הייתם מרגישים ודמיינו מה יקרה כשמישהו מדאעש יבוא אליכם ויגיד, 'מה אתם עושים, מתמידים בתקווה, למה שלא תצטרפו אלינו ותנסו לעשות מה שתרצו', אתה יודע, הדברים שקורים יותר ויותר עם ארגוני טרור ברחבי העולם".

"הצהרותיו חסרות אחריות ומלבות אש ושנאה"

גורמים בישראל מאשימים את גוטרש ב"יצירת שוויון מוסרי ראוי לגינוי בין ישראל לחמאס: אינספור הצהרות רשמיות של המזכ"ל הציבו את ישראל - מדינה חברה ריבונית ושומרת חוק ואת החמאס - ארגון נתעב דמוי דאעש שמצדד ברצח עם, באותו מגרש". כך למשל אמר גוטרש: "התקפות הטרור הנוראות של חמאס נגד ישראל, שגרמו למותם של יותר מ-1,200 בני אדם ולפציעתם של אלפים נוספים, גררו הפצצה אינטנסיבית של עזה שהרגה 1,800 בני אדם, פצעה אלפים נוספים ודרדרה את כל האוכלוסייה לסבל ולכאוס".
4 צפייה בגלריה
בית החולים אלמעמדאני  ברצועת עזה בבוקר שלאחר שיגור רקטה כושל
בית החולים אלמעמדאני  ברצועת עזה בבוקר שלאחר שיגור רקטה כושל
בית החולים אל-אהלי ברצועת עזה בבוקר שלאחר השיגור הכושל
גורם ישראלי אמר: "המזכ"ל הוא בעצם מנכ"ל הארגון הגלובלי שמופקד על שמירת שלום וביטחון העולם אשר הושתת על עצם העיקרון של "לעולם לא שוב". ועדיין, האו"ם והעולם אפשרו ש'לעולם לא עוד' יקרה שוב ב-7 באוקטובר. הצהרותיו של המזכ"ל בזמן האחרון אינן רק חסרות אחריות ומגמתיות, אלא משמשות ללבות את האש של שנאת ישראל ואנטישמיות, ומעמידות קהילות יהודיות ברחבי העולם בסכנת חיים. הכישלון המוסרי הבוטה של המזכ"ל לנקוט עמדה חד משמעית לגינוי מעשי רוע טהור נגד תינוקות ישראלים, ילדים, גברים ונשים, קשישים, אנשים עם מוגבלות ועוד, הוא דוחה ויש צורך לזעוק נגדו. הבערתו את אש השנאה, חוסר האמון והטינה של הפלסטינים כלפי ישראלים ויהודים לא עושה דבר כדי לקדם שלום וביטחון, להפך. למעשה, היא גורמת הן לישראלים והן לפלסטינים להמשיך ולהיות כבני ערובה לחמאס ולקיצוניות האיסלאמית, ולעתיד קודר. הכישלונות החוזרים של המזכ"ל לאחרונה להזכיר אפילו את הקורבנות והשבויים הישראלים בהצהרותיו על המצב המתפתח בישראל ובעזה; הצדקתו המפורשת והמרומזת למעשי טרור אכזריים וברבריים; והפצת ההשקרים שלו, לרבות עלילות דם נגד ישראל ויהודים שאינן שונות מאלו של אבותיו בחצי האי האנדלוסי, חייבת להיות מגונה על ידי ההנהגה היהודית ברחבי העולם".
גורמים בישראל אפילו מרחיקים לכת ומאשימים את גוטרש בליבוי האנטישמיות בעולם. "זה היה המזכיר הכללי גוטרש עצמו שהזהיר אותנו בנאומו בוועידת אונסק"ו ב-2018, "... האנטישמיות תמיד חוזרת". הוא ציין בדבריו באו"ם לציון יום השואה, "...עלינו... להכיר בצורך למנוע את הישנות האנטישמיות". עם זאת, מאז האירועים הנוראים ב-7 באוקטובר גוטרש עשה את ההפך ממה שקרא לקהילה הבינלאומית לעשות בנאומו האחרון ביום ההנצחה הבינלאומי לזכר קורבנות השואה, שנשא ב-27 בינואר 2023: "לעולם אל תשתוק מול שנאה. אף פעם אל תראה סבלנות לחוסר סובלנות. לעולם אל תהיה אדיש לסבלם של אחרים". הגיע הזמן שהמזכ"ל ישים לב לדבריו. כל דבר פחות הוא חוסר אחריות וחוסר אכפתיות במקרה הטוב, מסוכן ומערער יציבות במקרה הרע. יש לגרום למזכ"ל להבין שהעיניים והאוזניים של הקהילה היהודית העולמית נשואות אליו, ואנו נבטיח "לעולם לא שוב" אם הוא לא יעשה זאת. הקהילה היהודית העולמית לא יכולה ולא תשתוק הפעם לנוכח הצהרות פזיזות של מנהיג העולם עצמו שנבחר להגן על הקהילה שלנו ועל קהילות פגיעות אחרות ברחבי העולם".