כוחות מתוגברים דולקים אחר המחבלים לצד מרדף מודיעיני: מפקד אוגדת איו"ש, תת אלוף אבי בלוט, הגיע אמש (חמישי) לזירת הפיגוע בשומרון שבו נרצח יהודה דימנטמן מירי מחבלים. בלוט הדגיש כי לא מדובר בירי מרכב חולף, וכי צה"ל איתר את הנקודה שבה ישבו המחבלים, ככל הנראה במארב, כדי לפגוע בישראלים שיצאו מהמאחז חומש.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: אלישע בן קימון, אביה דויטש TPS)
"זהו פיגוע קשה עם הרוג ושני פצועים קל", אמר בלוט. "מעט לאחר השעה 19:00 יצא רכב ונתקל במארב בצד הציר. אנחנו בודקים כל קצה חוט, פיזית ומודיעינית. שלושה גדודי חי"ר ויחידות מיוחדות הוקפצו לגזרה לטובת סיכול - ברגע שנדע על מיקום החוליה". הוא הוסיף כי גם יחידת מרעול, שמתמחה בסריקות ומרדפים - וסייעה גם בחיפושים אחר המחבלים שברחו מכלא גלבוע - הוקפצה לאזור.
"בכל רגע נתון יש התרעות והתארגנויות, ואנחנו לא יודעים אם הפיגוע קשור לאחת מהן", הוסיף מפקד האוגדה. "הנחת המוצא שלנו היא שיש חוליות מהסוג הזה, וכך פועל כל גדוד שעושה פה הגנה".
מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, אמר כי "היה לנו פיגוע חמור ביותר שבו נרצח יהודה דימנטמן ז"ל ושניים מחבריו נפצעו. הפיגוע הזה בנס נגמר כך ויכול היה להיגמר בצורה הרבה יותר חמורה. כוחות הביטחון, צה"ל, שב"כ משטרת ישראל וכוחות נוספים עמלים במודיעין ובמרדף אחר הרוצחים. אנחנו נשים עליהם את היד ונתפוס אותם. יצאתי מבית המשפחה ואני שולח תנחומים למשפחה ואיחולי החלמה לפצועים. אנחנו אחראים על ההגנה ונעשה כל שביכולתנו גם לספק הגנה לתושבים כאן וגם לתפוס את הרוצחים והמחבלים שביצעו את הפיגוע הזה".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
הרכב המרוסס בקליעים
(צילום: אלישע בן קימון)

הירי התרחש סמוך לשעה 19:30, אז התקבל הדיווח במד"א. הרכב הישראלי ספג לפחות 16 קליעים, וכוחות צה"ל פתחו גם בסריקות כדי לאתר את נקודת הירי המדויקת. ככל הנראה המחבלים ארבו לרכב מתוך השיחים.
הפצועים הצליחו להגיע בכוחות עצמם להתנחלות שבי שומרון, ומשם פונו לבתי החולים בילינסון ומאיר. דימנטמן נפטר מפצעיו בדרך לבית החולים. "כשהגענו למקום ראינו את הרכב בסמוך לשער האחורי של היישוב", סיפרו החובשים אריה אלטר ויוסף דסקל ממד"א, שטיפלו בפצועים יחד עם צה"ל.
"במושב האחורי ישב צעיר בשנות ה-20 לחייו, מחוסר הכרה עם פצעי ירי בגופו. בסיוע כוח רפואה של צה"ל הענקנו לו טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות שבסופן נאלצנו לקבוע את מותו. נהג הרכב ונוסע נוסף היו בהכרה מלאה והתהלכו במקום כשהם סובלים מפציעות קלות משברי הזכוכיות. הענקנו להם טיפול רפואי מהיר בשטח ופינינו אותם לבית החולים כשמצבם מוגדר קל", הוסיפו החובשים.
5 צפייה בגלריה
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
(מתוך גוגל)
5 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים לבית החולים מאיר
פינוי הפצועים לבית החולים מאיר
הפצועים מגיעים לבית החולים בילינסון
(צילום: נדב אבס)
חומש פונה עוד בהתנתקות ב-2005, אך בשנים האחרונות הוקם כמאחז ומאויש על-ידי בחורי ישיבה ספורים שלומדים במקום. הצעירים מגיעים לשם מדי בוקר ועוזבים בערב, אך חלקם ישנים שם. לאחרונה התגברו התקריות הלאומניות והחיכוכים בינם לבין הפלסטינים בכפרים הסמוכים, ומעת לעת נרשמו שם אירועי אלימות ויידוי אבנים ובקבוקי תבערה. רק בחודש שעבר נתלה במקום דגל עם צלב קרס שאותו הצליחו אברכים להסיר.

בחמאס מיהרו לברך, בנט: "נבוא עמם חשבון"

מטעמו של ראש הממשלה נפתלי בנט נמסר אמש כי קיבל עדכון ראשוני על הפיגוע. "יחד עם כל עם ישראל, אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו של הנרצח בפיגוע הקשה שאירע הערב בשומרון, ומאחל החלמה מהירה לפצועים", מסר בנט. "כוחות הביטחון ישימו את ידם על המחבלים במהרה. אנו נבוא עמם חשבון".
השר לביטחון פנים עמר בר-לב מסר: "פיגוע קשה ליד חומש. הטרור הפלסטיני מרים שוב את ראשו המכוער. תנחומיי למשפחתו ויקיריו של בן הישיבה שנרצח והחלמה מהירה לפצועים. אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם". את דבריו אלו אמר בר-לב כשברקע סערת דבריו על "אלימות המתנחלים", אמירה שממנה סירב לסגת, אם כי בהמשך חידד ואמר כי מדובר באלימות מצד "מתנחלים קיצונים".
גם שר הביטחון בני גנץ פרסם הודעת תנחומים בעקבות הפיגוע - והבטיח אף הוא שכוחות הביטחון ישימו ידם על המפגעים: "משתתף בצער משפחת הנרצח בפיגוע בשומרון ומבקש למסור רפואה שלמה לפצועים הנוספים. כוחות הביטחון ישימו את ידם על המחבלים. אנו ממשיכים בהגברת העירנות והדריכות מול הטרור ביהודה ושומרון, וממשיכים לפעול בכל האמצעים ובכל הזירות מול ארגוני הטרור". בליכוד תקפו את הממשלה בעקבות הפיגוע ודרשו ממנסור עבאס לגנות את הפיגוע בערבית בחשבונותיו ברשתות החברתיות בשפה הערבית.
בחמאס, כפי שעשו כמעט אחרי כל פיגוע בשבועות האחרונים, מיהרו לברך על הפיגוע הקטלני - אך לא קיבלו אחריות עליו. בכיר ארגון הטרור, איסמאעיל רדואן, אמר כי הוא "תגובה טבעית על פשעיה של ישראל" וכי הוא "מוכיח את הנכונות לגישת ההתנגדות". בהמשך נמסר בהודעה מטעם חמאס: "מברכים על הפיגוע ההרואי בשומרון נגד חיילי צבא הכיבוש ומתנחליו הרוצחים, כחלק מהתרחבותה של המהפכה של עמנו הפלסטיני בכל זירות המאבק. פיגוע זה מוכיח שוב שהעם הפלסטיני ההרואי בגדה המערבית ימשיך במאבקו הלגיטימי עד שהכובש ומתנחליו יגורשו מכל אדמתנו".
פורסם לראשונה: 21:46, 16.12.21