ביקורת על הסכם חידוש מסעות הנוער שנחתם עם פולין, והונח בפני הכנסת: לדרישת הפולנים, נוספו אתרים לרשימה המוצעת למשלחות, ובהם גם כאלה שהיסטוריונים מגדירים כ"מוזיאונים לעיוות השואה". כך פורסם ב"הארץ". בריאיון לאולפן ynet הבוקר (שני) אמר שר המורשת עמיחי אליהו כי "אם ניתן יד להכחשת שואה, זה חמור ביותר". עיינו בהסכם במלואו.
הפולנים למעשה מצפים שהנוער הישראלי שיגיע למדינה עם חידוש המסעות למחנות ההשמדה יבקר במוזיאונים פולניים, שחלקם עוסקים בהיסטוריה ותרבות פולנית, וילמד על הסבל הפולני בשואה. גורמים שהיו מעורים במשא ומתן אמרו שהפולנים ויתרו על רוב הדרישות שלהם באשר להצגת הנרטיב הפולני של השואה - אבל בכל זאת להסכם נוספו אותם אתרים שלא היו חלק מהרשימה בעבר. המשלחות המבקרות צריכות לבחור באתר אחד מהרשימה הארוכה.
2 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי תיכון חוגים במסע לפולין, ארכיון
(צילום: גיורא סמולנסקי )
ב"הארץ" צוטט פרופ' יאן גרבובסקי, היסטוריון פולני-קנדי המתמחה בשואת יהודי פולין, שכתב על אחד האתרים - מוזיאון משפחת אולמה שהסתירו יהודים בביתם, שילמו על כך בחייהם והוכרו לאחר שנרצחו כחסידי אומות העולם: "אם היה מוזיאון לעיוות השואה, זה היה המקום". ברשימה נכלל גם המוזיאון ל"חיילים המקוללים", הכינוי הפולני ללוחמי מחתרת פולנים שלדברי גרבובסקי היו "רוצחי יהודים אכזריים בזמן ואחרי המלחמה". לדבריו, "מדובר ב'רשימת המשאלות הפולנית' של המקומות שבהם הישראלים צריכים לבקר. היא נראית כמו חלומם של מכחישי השואה".
ההסכם עם הפולנים נחתם בחודש שעבר, בביקור של שר החוץ אלי כהן בפולין, שבו הוכרז בין היתר כי פולין תחזיר את שגרירה לישראל. כהן בירך על ההחלטה להחזיר את משלחות הנוער למסעות בפולין, ואמר: "אנחנו פותחים דף חדש ביחסים עם פולין. החזרת השגריר הפולני לישראל, לצד חזרת משלחות הנוער לפולין, הן מהלכים חשובים לחיזוק היחסים בין המדינות". מסעות השורשים של תלמידי התיכון הישראלים הוקפאו בשלוש השנים האחרונות, תחילה בשל מגפת הקורונה ולאחר מכן על רקע המשבר הדיפלומטי בין המדינות.
2 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
"ההסכם עם פולין אינו סודי, הוא יפורסם לאחר אישורו בממשלה ובכנסת". משרד החוץ על חידוש המסעות
(צילום: משה מילנר)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הכניעה לפולין היא חרפה לאומית. הפולנים כבר שנים מנסים בכל דרך להסתיר ולהכחיש את חלקם של פולנים רבים במפעל ההשמדה (בצד חסידי אומות עולם שפעלו להצלת יהודים). הם העבירו חוקים שמעלימים את חלקם בהשמדת העם היהודי שאנחנו לא יכולים להשלים איתם. ממשלת ישראל היא גם האחראית על שימור זכרון השואה והמאבק באנטישמיות, העובדה ששר החינוך קיש ושר החוץ כהן נכנעו לדרישה הפולנית להתערב בתכני מצעד החיים ולשלוח תלמידים ישראלים לאתרים שבהם מזייפים את ההיסטוריה ומציגים את הפולנים כקורבנות העיקריים היא חולשה וכניעה בלתי נסלחת".
ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "רשימת האתרים, המהווה נספח להסכם עם פולין, כוללת עשרות מוזיאונים ואתרים מתוכם המשלחות צריכות לבחור באתר אחד. ההסכם נחתם לאחר שהרשימה נבחנה ואושרה על ידי משרד החינוך. בין האתרים המופיעים ברשימה אתרים רבים הנמצאים גם כך בתוכניות הביקור של משלחות הנוער מישראל בכל מקרה, כגון מוזיאון 'פולין' בוורשה, המציג את ההיסטוריה של יהדות פולין. ההסכם שנחתם אינו סודי והוא יפורסם כחוק לאחר אישורו בממשלה ובכנסת".
ממשרד החינוך שבראשותו של יואב קיש האשימו את ממשלת בנט-לפיד בתגובתם הרשמית: "לאור המשבר שנוצר בתקופת הממשלה הקודמת, עמלו אנשי המקצוע על מציאת פתרון מוסכם לחידוש המסעות לפולין. במהלך יצירת התוכנית המחודשת למסעות, הסתמכו הצוותים על האתרים שבהם ביקרו המשלחות בשנים קודמות כשהרציונל הוא להשאיר את אופיין של המשלחות, כפי שהיה בעבר.
"במסגרת המסעות יעסקו התכנים בהנחלת זיכרון השואה, בהשמדת העם היהודי ובמאורעות היסטוריים בתקופת השואה, בדומה לשנים קודמות. לבתי הספר ישנה מחויבות לבקר באתר אחד מתוך רשימת אתרים ארוכה. רשימה זו מורכבת מאתרים היסטוריים רבים שהיו כאמור חלק מתוכנית המסעות גם בשנים הקודמות. כל סיור שהיה בעבר יכול להתקיים בדיוק וללא שינוי גם בעתיד. לבקשת הפולנים נוספו אתרים לרשימה אולם אין כל מחויבות לבקר באתר ספציפי כזה או אחר".
מיד ושם נמסר: "יד ושם רואה ערך חשוב בקיום משלחות מישראל לפולין ללימוד השואה ושימור זיכרונה. משלחות אלו צריכות להיערך עם הכנה, הדרכה ועיבוד מתאימים תוך עמידה על האמת ההיסטורית על שלל היבטיה, כולל אלו שנוגעים לחלקם של פולנים ברדיפת יהודים בשואה, הסגרתם ורציחתם וכן במעשי הצלה. לא נראה שההסכם שנחתם לחידוש מסעות התלמידים מכתיב או מגביל את האפשרות לקיום המשלחות באופן זה.
"עם זאת רשימת האתרים המופיעה בנספח להסכם, שיד ושם לא היה שותף להרכבתה, כוללת אתרים בעייתיים שלא נכון לבקר בהם במסע חינוכי. ההסכם גם אינו מחייב ביקור בהם. משלחות היוצאות דרך יד ושם לא יבקרו בשום אתר שיש בו משום חשד של עיוות אירועי השואה או נרטיב שאינו נכון היסטורית. אנו מאמינים שכך ינהגו כל משלחות הנוער שייצאו מישראל לפולין בעתיד".