3 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
הרקע: חוק הגיוס. גולדקנופף, גפני ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן)
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עושה קולות של היסוס בנוגע לפסקת ההתגברות, והחרדים מאותתים לו כי מדובר בתנאי סף מבחינתם לתמיכה בקואליציה הבאה. האדמו"ר מוויז'ניץ, מהמנהיגים הרוחניים הבכירים של יהדות התורה, זימן אליו אמש (יום שני) את חברי המפלגה, והורה להם שלא להיכנס לממשלה עתידית בלי התחייבות מצד הליכוד לחקיקה שתמנע את התערבות בג"ץ בחוקים שאישרה הכנסת.
ההחלטה בעניין התקבלה כבר אתמול, בכינוס שערכה מועצת גדולי התורה של תנועת אגודת ישראל, המנהיגה את הפלג החסידי במפלגה החרדית. כעת הנחה הרבי מוויז'ניץ, ראש אחת החצרות הגדולות בישראל, את הדרג הפוליטי לפעול בהתאם ולא להתפשר על כך במשא ומתן הקואליציוני.
3 צפייה בגלריה
נתניהו בפגישתו עם גפני
נתניהו בפגישתו עם גפני
נתניהו בפגישה עם גפני, אתמול
המפלגות החרדיות, שבעבר לא היו שותפות לניסיונות מימין לבלום את בג"ץ, זקוקות לכך עכשיו כדי להבטיח ששורה של מהלכים שהם מתכננים להוביל בקואליציה הבאה לא יבוטלו, ובראשם חוק גיוס חדש המסדיר את מעמדם המיוחד של תלמידי הישיבות, בניגוד לדרישת בית המשפט לקידום השוויון בנטל.
אתמול פרסמנו כי שלשום התפתחה מחלוקת במהלך השיחות בין ראשי יהדות התורה לנתניהו ובין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לנתניהו. נתניהו הבהיר שבכוונתו לחכות עם ההסכמים הקואליציוניים ולהקים קודם ממשלה. יו"ר הליכוד מעוניין קודם כל לחלק את התפקידים על בסיס הסכם "רזה" יחסית, ובהמשך להיכנס לקווי היסוד שעל פיהם תפעל הממשלה, כדי לא לייצר פאניקה מיותרת בציבור, לתפיסתו. סמוטריץ' ויו"ר דגל התורה משה גפני הודיעו שהם מתנגדים, ואחריהם הצטרף גם יו"ר אגודת ישראל יצחק גולדקנופף.

3 צפייה בגלריה
 בלב הוויכוח: מאזן הכוחות בין הכנסת לבית המשפט העליון
 בלב הוויכוח: מאזן הכוחות בין הכנסת לבית המשפט העליון
בלב הוויכוח: מאזן הכוחות בין הכנסת לבית המשפט העליון
(צילום: עמית שאבי, EPA)
גפני יצא מהשיחות עם נתניהו ושלל בפני מקורביו את האפשרות שתושבע קודם ממשלה ורק לאחר מכן יובאו ההסכמים. "זה לא יהיה", הבהיר. אחת הדרישות המרכזיות, כאמור, היא פסגת ההתגברות - שתיתן יתרון לכנסת על פני בג"ץ בפסילת חוקים ברוב של 61 חברי כנסת. דרישה דומה הציג גם סמוטריץ', שמעוניין להסדיר גם את נושא ההתיישבויות וגם לקדם את תוכניתו לרפורמה במערכת המשפט.
נציין כי בעוד קיימות גרסאות מרוככות לפסקת ההתגברות, שבהן הביעו תמיכה בעבר גם בכירים במערכת המשפט, הקואליציה המסתמנת מתכוונת לחוקק חוק שיאפשר להתגבר על בג"ץ ברוב פשוט יחסית כאמור, של 61 ח"כים בלבד. המתנגדים לכך גורסים כי מדובר בחוק שלמעשה יבטל את בג"ץ לחלוטין, שכן על כל החלטה שלו שלא תמצא חן בעיני הממשלה - כל קואליציה תוכל להתגבר. הדבר עשוי להוביל לפגיעה במיעוטים ולהעברת חוקים אנטי-דמוקרטיים, שלא היו עוברים את מבחן בית המשפט העליון.
פורסם לראשונה: 23:33, 07.11.22