בית משפט באוסטרליה גזר לפנות בוקר (חמישי) 15 שנות מאסר על מלכה לייפר, שאנסה וביצעה עבירות מין בשתיים מתלמידותיה, האחיות דסי ארליך ואלי סאפר, בבית הספר שניהלה במלבורן. לייפר נמלטה לישראל לאחר שהתלמידות התלוננו נגדה, וב-2021 הוסגרה לאוסטרליה אחרי שש שנים של הליכים משפטיים.
3 צפייה בגלריה
מלכה לייפר
מלכה לייפר
מלכה לייפר
(צילום: עמית שאבי)
לפי הדיווחים באוסטרליה, עם הקראת גזר הדין, לייפר, אם לשמונה, בכתה בדיון שבו הופיעה בווידאו מתוך כלא במלבורן. השופט מארק גאמבל קבע בגזר הדין כי לייפר תישאר לפחות 11 שנים וחצי מאחורי סורג ובריח, תקופה שנקבעה ללא שחרור על תנאי. "אין לה שום תובנה ואין לה חרטה", קבע. "המקרה הזה בולט לאור הפגיעות של כל אחת משתי הקורבנות ולאופן שבו העבריינית גברת לייפר, ניצלה יתרון גס. זה נעשה ללא סיבה אחרת מהסיפוק המיני שלה".
לפי דיווח של "הגרדיאן", בהקראה, שארכה כמה שעות, תיאר השופט במפורט את הניצול של לייפר כלפי האחיות, שהגיעו מרקע קשה. לדבריו, האחיות ראו בלייפר כמנטורית, והיא אמרה להן שהיא אוהבת אותן כמו אם - כל זאת כדי להכשיר את הניצול. בנוסף, היא גם איימה לחשוף עליהן מידע אישי במידה והן יספרו על מה שעשתה להן.
עוד דיווח "הגרדיאן" כי השופט סיפר על ההתמודדות של סאפר עם הפגיעה, ואמר כי בעדותה היא תיארה הרגשות של אשמה, בושה ופחד. עוד הוסיף השופט כי סאפר מאשימה את עצמה בכך שאפשרה ללייפר לאהוב אותה. "הן היו קורבנות תמימים לחלוטין של התנהגותה הטורפנית של לייפר, והיא ורק היא צריכה להרגיש אשמה", ציין השופט.
האחיות שהותקפו על ידי לייפר אמרו מחוץ לבית המשפט כי הן המומות, והודו על כך שהיא נשלחה ל-15 שנות מאסר. "היום מסתיים הפרק הזה בחיינו", הן אמרו.
ממרכז הסיוע מגן, שליווה את נפגעותיה של מלכה לייפר, נמסר בתגובה: "הצדק ניצח. כל זאת בזכות מאבקן העיקש של ניקול, אלי ודסי. כל הטריקים והמיליונים ששפכה עליה הקהילה, במטרה שתחמוק מן הדין לא עזרו וגם ההתערבות של השר לשעבר לא עזרה. מלכה לייפר לא הצליחה לברוח מלקחת אחריות על מעשיה. יידע כל עבריין כי סוף הצדק לצאת לאור".
3 צפייה בגלריה
האחיות שהותקפו על ידי מלכה לייפר, מחוץ לבית המשפט באוסטרליה
האחיות שהותקפו על ידי מלכה לייפר, מחוץ לבית המשפט באוסטרליה
האחיות שהתלוננו נגד לייפר מחוץ לבית המשפט. "הפרק הזה מסתיים בחיינו"
לייפר עשויה להשתחרר ב-2029, מאחר שהשופט הודיע שייקח בחשבון בעונש את תקופת המעצר שהעבירה בישראל - 1,129 יום, לצד 940 יום שהעבירה במעצר באוסטרליה. עוד דיווח "הגרדיאן" כי השופט גם הפחית במעט את גזר הדין המתוכנן, כשהוא לוקח בחשבון את 608 הימים שלייפר העבירה במעצר בית.
לייפר הורשעה באפריל האחרון ב-18 אישומים מתוך 27 שהובאו נגדה בפני חבר המושבעים. לפי האישומים, לייפר ביצעה את המעשים בשתי האחיות בין השנים 2003 ל-2007, כשהיו בגילי 19-16. לייפר זוכתה מכל האישומים בנוגע לאחיותן הגדולה ניקול מאייר. שלוש האחיות הגיעו לבית המשפט לשמוע את גזר הדין.
בעקבות התלונות של התלמידות נגדה הושעתה לייפר ב-2008 מבית הספר ונמלטה לישראל. במרץ 2012 הוצא נגדה צו מעצר בבית משפט באוסטרליה, וב-2014 החלו הליכי ההסגרה מישראל. לייפר נעצרה, אך שוחררה למעצר בית. ב-2016 קבע הפסיכיאטר המחוזי כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין, אך לאחר שחוקרים פרטיים חשפו כי היא מתחזה, חודשו הליכי ההסגרה.
3 צפייה בגלריה
ליצמן בהשמעת גזר הדין
ליצמן בהשמעת גזר הדין
ליצמן בהשמעת גזר הדין, לאחר שהורשע בניסיון למנוע את הסגרת לייפר לאוסטרליה
(צילום: יואב דודקביץ' )
בפרשה נקשר גם שמו של יו"ר יהדות התורה לשעבר יעקב ליצמן, שהורשע בעבירה של הפרת אמונים על כך שניסה למנוע את הסגרת לייפר לאוסטרליה. על ליצמן נגזרו שמונה חודשי מאסר על תנאי וקנס של 3,000 שקלים במסגרת הסדר טיעון. במסגרת הפרשה נחשד ליצמן שניסה לסייע ללייפר להימנע מהסגרה לאוסטרליה, אחרי שטענה כי אינה כשירה לעמוד לדין. השופט יהושע צימרמן, שגזר על ליצמן את המאסר על תנאי למשך שלוש שנים בהתאם להסדר הטיעון, אמר כי מעשיו של ליצמן "לא גרמו לנזק קונקרטי". הוא הוסיף כי "אין המדובר בעשייה מושחתת ואינטנסיבית לאורך שנים". ליצמן אמר לאחר הקראת גזר הדין כי הוא מכבד את החלטת השופט.
עו"ד דני ויטמן, פרקליט מחוז ירושלים, אמר לאחר הקראת גזר הדין של ליצמן: "בית המשפט אימץ את ההסדר שהובא בפניו וקבע כי התערבות של נבחר ציבור בשיקול הדעת המקצועי המובהק של דרג מקצועי הכפוף לו מהווה עבירה פלילית של הפרת אמונים. בכך שרטט בית המשפט את הגבול שבין המותר והאסור לנבחר ציבור וקבע סטנדרט התנהגות ראוי".