בית משפט השלום בירושלים גזר היום (שני) שמונה חודשי מאסר על תנאי וקנס של 3,000 שקלים על השר לשעבר יעקב ליצמן - כחודשיים אחרי שהורשע בעבירה של הפרת אמונים. זאת לאחר שליצמן הודה במסגרת הסדר טיעון בכך שניסה למנוע את הסגרת מלכה לייפר הנאשמת בפדופיליה לאוסטרליה.
השופט יהושע צימרמן, שגזר על ליצמן את המאסר על תנאי למשך שלוש שנים בהתאם להסדר הטיעון, אמר לפני שהקריא את גזר הדין כי מעשיו של ליצמן "לא גרמו לנזק קונקרטי". הוא הוסיף כי "אין המדובר בעשייה מושחתת ואינטנסיבית לאורך שנים". ליצמן אמר לאחר הקראת גזר הדין כי הוא מכבד את החלטת השופט.
3 צפייה בגלריה
ליצמן בהשמעת גזר הדין
ליצמן בהשמעת גזר הדין
"אין המדובר בעשייה מושחתת ואינטנסיבית לאורך שנים". ליצמן
(צילום: יואב דודקביץ' )
עו"ד דני ויטמן, פרקליט מחוז ירושלים, אמר לאחר הקראת גזר הדין: "בית המשפט אימץ את ההסדר שהובא בפניו וקבע כי התערבות של נבחר ציבור בשיקול הדעת המקצועי המובהק של דרג מקצועי הכפוף לו מהווה עבירה פלילית של הפרת אמונים. בכך שרטט בית המשפט את הגבול שבין המותר והאסור לנבחר ציבור וקבע סטנדרט התנהגות ראוי".
סנגוריו של ליצמן, עורכי הדין ז'ק חן ונעה פירר, מסרו: "אנו מודים לבית המשפט על כך שבגזר דין מעמיק ומפורט קיבל את טענותינו וכיבד את ההסדר אליו הגענו עם הפרקליטות. מדובר בפרשה אשר לאחר שימוע שהתקיים בלב פתוח ונפש חפצה, הצטמצמה לעניין בו הודה הרב ליצמן ולקח עליו אחריות".
3 צפייה בגלריה
מלכה לייפר
מלכה לייפר
מלכה לייפר. הוסגרה לאוסטרליה בינואר אשתקד
(צילום: עמית שאבי)
מהתנועה לאיכות השלטון, שהתנגדה להסדר הטיעון, נמסר: "בית המשפט קיבל פעם נוספת הסדר טיעון מקל ומביש שנחתם עם נבחר ציבור שמעל בתפקידו ופגע פגיעה של ממש בקורבנות תקיפה מינית - הסדר שנחתם אחרי גרירת רגליים לא חוקית של רשויות התביעה. התנהלות זו והסדרי הטיעון המקלים מדי עם נבחרי ציבור פוגעים פגיעה אנושה ביכולתן של רשויות אכיפת החוק למלא את תפקידן כראוי, פוגעים באמון הציבור במערכת ומרסקים את אלמנט ההרתעה. את המחירים על התנהלות זו נשלם כולנו".
ליצמן, שכיהן במשך 23 שנים במשכן הכנסת ובמשך קרוב לעשור עמד בראש משרד הבריאות, התפטר מהכנסת כשבוע לפני הרשעתו בעקבות החתימה על הסדר הטיעון בינואר האחרון. לאורך כל החקירות נגדו הוא הכחיש את המיוחס לו, ובין היתר טען בהקשר לסיוע שהעניק ללייפר כי הוא נוהג לעיתים קרובות להיענות לבקשות עזרה שמגיעות ללשכתו. הוא אף כינה את החשדות נגדו "עלילת כזב".
3 צפייה בגלריה
ליצמן בהשמעת גזר הדין
ליצמן בהשמעת גזר הדין
"מעשיו לא גרמו לנזק קונקרטי". ליצמן במהלך השמעת גזר הדין
(צילום: יואב דודקביץ' )
ליצמן הודיע כבר בסוף דצמבר, כחודש לפני שחתם על הסדר הטיעון, כי אין בכוונתו להתמודד פעם נוספת בבחירות עתידיות - וטען כי הוא עושה זאת בשל גילו (73) וללא קשר לעסקת טיעון. ההסדר נחתם ארבעה ימים לפני תום כהונתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט, שהודיע בחודש מאי אשתקד כי הוא מתכוון להעמיד לדין את ליצמן, בכפוף לשימוע, בעבירות של שיבוש הליכי משפט והפרת אמונים, בשתי פרשות שונות.
בפרשה הראשונה - שבה כאמור הורשע במסגרת ההסדר - נחשד ליצמן כי ניסה לסייע למלכה לייפר, שטענה כי היא לא כשירה לעמוד לדין, להימנע מהסגרה לאוסטרליה, שם היא הואשמה בעבירות מין חמורות בתלמידות. לבסוף היא הוסגרה בינואר אשתקד. בפרשה השנייה - שנסגרה במסגרת ההסדר - החשד היה שניצל את כוחו כדי לעזור לעסק בתחום המזון של מקורב.

במעמד הרשעתו של ליצמן לפני כחודשיים אמר עו"ד דני ויטמן, פרקליט מחוז ירושלים, כי "הנאשם מודה בעבירה של הפרת אמונים. על פי העובדות, במסגרת תפקידו כשר וכסגן שר במשרד הבריאות ניצל את מעמדו ופנה לפסיכיאטר המחוזי בניסיון להשפיע עליו כדי שתוגש חוות דעת שאומרת שמלכה לייפר, הנאשמת בעבירות מין בתלמידותיה, לא תוסגר לאוסטרליה.
"השר גייס את כוחו והשפעתו בתחום שהוא אקס טריטוריה, תחום שהוא מקצועי לחלוטין - בריאות הנפש. הכול למעשה פוגע בערכים שעליהם מבקשת עבירת הפרת אמונים להגן. לא היה שום אינטרס כספי או אינטרס אישי. מעשיו לא גרמו לשום נזק, לא הוטו חוות הדעת. הנאשם פנה לפסיכיאטרים בשני גלים, אבל לא מדובר בעשייה מושחתת אינטנסיבית. הנאשם לקח אחריות על מה שעשה עוד לפני הרגע הראשון. לקיחת האחריות על המעשים הללו של איש מורם דרג - יש לה ערך אמיתי, גם כלפי החברה".