5 צפייה בגלריה
הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים
הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים
הרכבל לכותל, הדמייה
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
שרת התחבורה מרב מיכאלי מתנגדת לפרויקט הרכבל לעיר העתיקה. כך עולה מתגובה שהעבירה לשכתה לח"כ אלון טל (כחול לבן), במענה לשאילתא שהפנה כלפיה. לפי מיכאלי, הנזק של מימוש הפרויקט עלול לעלות על התועלת שבו.
ביום ראשון צפוי להתקיים דיון בבג"ץ בדבר העתירות שהוגשו נגד הפרויקט, אלא שייתכן כעת כי עצם קיומו של הדיון התייתר. "עמדתנו היא כי אין לרכבל תפקיד תחבורתי משמעותי, וכי הנזק יעלה על התועלת", כתבו בלשכתה של מיכאלי, שאף הדגישו כי "ישנה רגישות עצומה מהנזקים הנופיים שייגרמו מהפרויקט".

הרכבל בירושלים - כתבות נוספות

תוכנית הרכבל אושרה על ידי ממשלת ישראל ב-2018 ועוררה התנגדות ציבורית חריפה. לפי התוכנית, לאורך מסלול הרכבל יוצבו 15 עמודי ענק בגובה של בניינים עד שמונה קומות, עליהן יעברו הקרונות - מה שיפגע בנוף ההיסטורי של העיר העתיקה.
הרכבל, שייצא ממתחם התחנה, יעבור בדרכו להר ציון מעל גיא בן הינום, גיא היסטורי שלא עבר מעולם פיתוח מודרני. מהר ציון, ימשיכו הקרונות לאורך החומות עד מתחם קדם, שייבנה כעשרים מטר מחומות העיר העתיקה - ויפגע גם הוא בחזותן.
5 צפייה בגלריה
הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים
הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים
"הנזק יעלה על התועלת". תחנת הרכבל, הדמייה
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
5 צפייה בגלריה
הדמיית "עיר עמים"
הדמיית "עיר עמים"
(צילום: עיר עמים)
5 צפייה בגלריה
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
התוכנית השנויה במחלוקת קודמה על ידי משרד התיירות בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). יש לציין כי עצם קידום התוכנית בוועדה זו פגעה ביכולתו של הציבור להביע את התנגדותו, בניגוד להליכי תכנון אחרים.
כמה ארגונים מקצועיים בתחומים הרלוונטיים לנושא התגבשו יחד בקואליציה לשמירה על אגן העיר העתיקה, והחלו במאבק. בין המתנגדים: ארגוני סביבה כמו "החברה להגנת הטבע" ו"אדם טבע ודין", התאחדות האדריכלים ואיגוד אדריכלי הנוף, ארגון מורי הדרך "מורשת דרך", ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", היהדות הקראית והמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי וארגון הארכיאולוגים "עמק שווה".
"מהרגע הראשון שתוכנית הרכבל הוצגה בוועדה לתשתיות לאומיות טענו שיש בעיה עם היעדר עמדת משרד התחבורה", אמרו היום מובילי המאבק בארגון הארכיאולוגים "עמק שווה". "המדינה בחרה להסתיר את עמדת המשרד - והיא ידעה למה". בארגון הבהירו כי "האסון לעיר העתיקה בדמות הרכבל חייב להיעלם מהעולם, או לכל הפחות להיות מתוכנן עם גורמי המקצוע הרלוונטיים".
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"ישנה רגישות עצומה בנזקים הנופיים של הפרויקט". מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
"תוכנית הרכבל היא גרנדיוזית, יקרה מאוד - ומיותרת", אמר ח"כ טל ל-ynet. "היא תפגע באופן בלתי סביר בנוף המיוחד של גיא בן הינום ושל העיר העתיקה. יתרה מזאת, לא רק שהיא מזיקה מבחינה נופית ותיירותית - היא צפויה לפגוע בעיר וליצור פקקים". לדבריו של טל, "תוכנית רגישה כזו, אסור שתעבור מסלול מזורז העוקף את מוסדות התכנון המוסדרים הבוחנים את כלל ההשלכות והרגישויות, וזו הדרישה המוצדקת של העותרים".