שעות לאחר שכ-1,000 בני אדם צעדו עם דגלים בירושלים, המשטרה וכוחות הביטחון בדריכות יתר לקראת לקראת תפילות התראוויח שבסוף כל יום ברמדאן. מהמשטרה נמסר אתמול (רביעי) כי "ההיערכות נמשכת בגזרות השונות". המשטרה, נזכיר, בלמה את הצועדים בכיכר צה"ל בדרכם לשער שכם והרובע המוסלמי, אחרי שהמגעים בעניין מסלול המצעד התפוצצו ומאחר שלא התקבל אישור מטעם לקיום התהלוכה.
במקביל, פעלה המשטרה להרחקת עשרות צעירים שהתגודדו מאות מטרים משם באזור שער שכם. במקום נעצר חשוד לאחר שזרק בקבוק לעבר הכוחות וחשוד נוסף בגין יידוי אבן. כעבור שעתיים וחצי התפזרו כלל הצועדים שהתקבצו בכיכר צה"ל. במשטרה כינו את המצעד "תהלוכה ללא רישיון", וטענו כי למרות שהמשטרה אפשרה לצועדים ללכת מכיוון כיכר ספרא לכיוון שער יפו, ניסו מאות לעבור דרך החסימה המשטרתית באזור.
10 צפייה בגלריה
כוחות המשטרה בעיר העתיקה, ירושלים
כוחות המשטרה בעיר העתיקה, ירושלים
כוחות המשטרה בעיר העתיקה, אמש
(צילום: אלי מנדלבאום)
10 צפייה בגלריה
מעברים חסומים בעיר העתיקה בעקבות הרמאדן
מעברים חסומים בעיר העתיקה בעקבות הרמאדן
מעברים חסומים בעיר העתיקה בעקבות הרמדאן, אמש
(צילום: אלי מנדלבאום)
10 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בעיר העתיקה, ירושלים
כוחות משטרה בעיר העתיקה, ירושלים
כוחות משטרה בעיר העתיקה
(צילום: אלי מנדלבאום)
10 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
כוננות מוגברת גם אחריו. מצעד הדגלים בירושלים, אתמול
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית
כוננות גם לקראת תפילת צאת הצום. מתפללים בהר הבית, השבוע
(צילום: רויטרס)

חלק מהמפגינים אתמול התעמתו עם השוטרים בצומת ולא נשמעו להוראותיהם, והם נהדפו לאחור. מרבית הצועדים המשיכו לכיוון שער יפו והכותל המערבי, וחלקם נשארו באזור כיכר צה"ל, שם הקים אמש יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר "לשכה" מאולתרת, שבה אמר שיישאר עד היום.
לאורך הצעדה שרו המשתתפים "ירושלים של זהב" וקראו בין היתר: "נקמה", "שיישרף לכם הכפר", "ערבים החוצה" ו"בנט הביתה". עם הנבלמים בתהלוכה נמנה גם ח"כ בן גביר, שעל הרחקתו משער שכם החליט אתמול בצהריים ראש הממשלה נפתלי בנט. לפני צאת התהלוכה לדרכה, אמרו בכירים במשטרה כי הוא ייחסם לפני הגעתו אל השער. כשהגיעה הצעדה אל החסימה, אמר בן גביר שלא יתעמת עם השוטרים ולא ימשיך לכיוון שער שכם. "יש החלטה של ראש הממשלה שאי אפשר לקיים את הצעדה", הוא אמר למשתתפים. בהמשך הוא דרש מקציני המשטרה לצפות בצו שאוסר עליו להגיע לשער שכם - ואמר כי "מה שעושה המשטרה לא-חוקי".
10 צפייה בגלריה
המשטרה חסמה יהודים שהגיעו לשער שכם
המשטרה חסמה יהודים שהגיעו לשער שכם
העימותים באזור שער שכם. שניים נעצרו
(צילום: רשת שהאב)
10 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם גלי בהרב מיארה
נפתלי בנט עם גלי בהרב מיארה
ההחלטה להרחיק את בן גביר, גם באישורה. בנט ובהרב-מיארה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
10 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בצעדת הדגלים
איתמר בן גביר בצעדת הדגלים
איתמר בן גביר בצעדת הדגלים. מאוחר יותר הקים "לשכה" מאולתרת
(צילום: AFP)
החלטתו של בנט להגביל את כניסתו של בן גביר לשער שכם נתקבלה בהמלצת השב"כ, באישורה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. על פי חוות הדעת המשפטית על חברי הכנסת חל "חוק חסינות חברי הכנסת" המאפשר להם חופש תנועה כמעט מוחלט. עם זאת, ההנחיות המשפטיות קובעות כי רק ראש הממשלה יכול להגביל כניסת ח"כים למקומות "רגישים" בעילה של סכנה ל"ביטחון הלאומי", וגם זאת לאחר קבלת חוות דעת של שב"כ.
מארגני הצעדה מסרו לאחר האירוע כי "בנט נכנע למועצת השורא ומחלק את ירושלים". עם זאת ציינו: "משמח לראות את אלפי הצועדים שהגיעו לצעדה. אנחנו נמשיך לצעוד בראש מורם עם דגלי ישראל בכל מקום בירושלים". לדבריהם, "המשטרה העמידה מאות שוטרים שבמקום לדאוג לביטחון היהודים בירושלים, עסוקים בלחסום אותם מלצעוד בעיר העתיקה בגלל איומי עבאס ומועצת השורא. למרות החסימות מאות מהצועדים הצליחו להגיע לשער האריות".
בתוך כך, נפתלי בנט התראיין אמש לרשת CNN והשיב בחריפות למגישה כריסטיאן אמנפור, שטענה כי המתנחלים נמצאים בשטחים כבושים. "זה שקר, מי רוצח את מי? אין פה סימטריה", אמר בנט. "אלה לא שטחים כבושים - אלה שטחים שנויים במחלוקת". על כך שהוא מאפשר לחיילים להיכנס לתוך מסגד אל-אקצא, אמר: "רק ביום שישי האחרון 300 פלסטינים התבצרו בהר הבית. הם היו עם חומרי נפץ ואבנים, חיללו את המסגד שלהם ומנעו מ-80 אלף מוסלמים אחרים להתפלל. האחריות שלי היא לאפשר חופש דת לכולם, לכן הייתי חייב לשלוח שוטרים כדי לאבטח את המתחם ולטפל במתפרעים. מול אלימות אתה חייב לפעול ביד קשה".

אמש פרצה קטטה בשכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים בין ערבים ליהודים. במקום מתקיימת ארוחת איפטאר משותפת של יהודים וערבים בסמוך לבית של טל יושבייב, שביתו הוצת ורכבו הוצת מספר פעמים. בסהר האדום דיווחו על פצוע אחד, שמצבו מוגדר קל.
בעקבות המתיחות בירושלים, קראה מחלקת המדינה האמריקנית לאזרחי ארה"ב להישאר ערניים ולנקוט צעדים שיגבירו את ביטחונם בעיר. "תקריות ביטחוניות קורות לעיתים קרובות ללא אזהרה. המצב הביטחוני מסובך ויכול להשתנות במהירות", נכתב בהודעה שפרסמה המחלקה.

סגר יוטל באיו"ש ועל המעברים ברצועת עזה בחג השני

ארגוני הטרור הפלסטיניים לא התעלמו מקיום המצעד ברחובות ירושלים. בחמאס אמרו אמש כי "ההנהגה הישראלית תישא באחריות המלאה להשלכות צעדת הדגלים ולצעדים המסוכנים והפרובוקטיביים", ובג'יהאד האיסלאמי הודיעו על "כוננות עליונה של הלוחמים להגנה על מסגד אל-אקצא".
10 צפייה בגלריה
הערכת מצב של ראש השב"כ, הרמטכ"ל והמשטרה
הערכת מצב של ראש השב"כ, הרמטכ"ל והמשטרה
הערכת מצב במטה שב"כ, אתמול
(צילום: תקשורת שב"כ)
אתמול התקיימה במטה שב"כ הערכת מצב משותפת לראשי ארגוני הביטחון. הערכת המצב התקיימה בהשתתפות הרמטכ"ל וסגנו, ראש שב"כ וסגנו, סגן המפכ"ל ונציגים נוספים מהמשטרה ומפורום המטכ"ל ומטה שב"כ. נמסר כי "הפורום דן בשיתופי הפעולה הבין ארגוניים, אתגרי התקופה, והמענה של מערכת הביטחון לשמירה על ביטחונם של תושבי מדינת ישראל בתקופה זו".
בדומה לכוננות טרם ליל הסדר בשבוע שעבר, גם אל החג השני נכנסת ישראל במתיחות ביטחונית בגזרות השונות. לאחר שהשבוע נורתה רקטה ראשונה לעוטף עזה זה שבעה חודשים, והמתיחות בהר הבית עדיין בעיצומה - וגם גל הטרור עדיין זכור היטב, דובר צה"ל הודיע כי לאחר הערכת מצב ביטחונית ובהתאם להנחיית הדרג המדיני, יוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון ויסגרו המעברים ברצועת עזה, החל מהיום בשעה 17:00 ועד שבת.
10 צפייה בגלריה
חיילים מפטרלים ליד הגדר ביישוב זמר
חיילים מפטרלים ליד הגדר ביישוב זמר
חיילים מפטרלים ליד הגדר ביישוב זמר. סגר ביהודה ושומרון גם בחג השני
(צילום: AFP)
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, ציין כי נהלי יציאת פלסטינים ותושבי יהודה ושומרון לתפילות בהר הבית יוסיפו להתקיים כסדרם, בהתאם לצעדים שאושרו בתחילת חודש הרמדאן על ידי שר הביטחון בני גנץ. במהלך הסגר יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים.
בתוך כך, דובר צה"ל ציין כי במשך כל החג ממשיכות העבודות ההנדסיות לחיזוק המכשול בתפר, ותגבור כוחות לוחמים והאמצעים הטכנולוגיים לאורכו.
פורסם לראשונה: 21:41, 20.04.22