1 צפייה בגלריה
 אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
 אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
נחוש לאתגר את הקואליציה. ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הצעת חוק הגיוס, שהוגשה בכנסת הקודמת כהצעת חוק ממשלתית, עברה אז רק בקריאה ראשונה - ומלאכת החקיקה, שהובילו השרים לשעבר אביגדור ליברמן ובני גנץ - לא הושלמה. כעת, כשהוא עבר לספסלי האופוזיציה, יו"ר ישראל ביתנו ליברמן הגיש מחדש את הצעת החוק. כך נודע ל-ynet.
ההצעה מבקשת לבסס מתווה חדש לגיוס תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים, תוך עדכון יעדי הגיוס, הצבת יעד עלייה שנתי והגדרת השלכות כלכליות במקרה של אי-עמידה בו.
החוק מעניק סמכות לשר הביטחון לדחות שירות של בני המגזר החרדי עד גיל 21, ומעל גיל 21 תהיה חובת גיוס לכל תלמידי הישיבות, למעט כמה מאות בודדות. כמו כן, מוצע להפחית את הגיל הנדרש לקבלת פטור משירות סדיר לאחר דחיית שירות מ-24 ל-21, כדי לעודד השתלבות בשוק התעסוקה.
סוגיית גיוס בני הישיבות לצה"ל עומדת במרכזו של ויכוח בחברה הישראלית מימיה הראשונים של המדינה. בעבר היא אף הובילה לפיזור הכנסת ולבחירות נוספות, אחרי שליברמן התנה את כניסתו לממשלה בחקיקה זו.
במהלך השנים נדחה גיוסם של בני ישיבות, שרובם חרדים, בהסדרים שונים, חלקם עד לגיל שבו קיבלו פטור מגיוס, וחלק עד לגיל שבו ניתן לשרת שירות מקוצר או שירות המאפשר מתן הטבות לחיילים בעלי משפחות. העלייה במספר דחויי השירות בנימוק של "תורתו אומנותו" גררה ביקורת ציבורית רחבה, בגלל טענה לפגיעה בעקרון השוויון. טענה זו נידונה בכמה ועדות שהוקמו לעניין וכן בעתירות לבג"ץ. כיום אין חוק המחייב את בני הישיבות להתגייס לצה"ל.
חבר הכנסת ליברמן, שהצהיר בישיבת הסיעה האחרונה שקיים שיתמקד בנושא השיוויון בנטל גם בשירות הצבאי, נחוש לאתגר את הקואליציה בהצעות חוק בנושאים כאלה. לצד ההצעה הזו, ליברמן הגיש שורת הצעות חוק נוספות, בין היתר להחלת ריבונות על בקעת הירדן ומתן הטבות לחברות הייטק.