3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
דורש לפזר את הכנסת. סמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' החליט לנצל את ההודעה של רע"מ על "הקפאת חברות" בקואליציה כדי להכריז על כך שאין לממשלה או לקואליציה רוב - ופנה היום (שני) ליו"ר הכנסת מיקי לוי כדי לקדם הצעת חוק לפיזור הכנסת במהלך הפגרה.
אף שההצהרה של רע"מ תואמה עם הקואליציה כדי לאפשר את הרגעת השטח של המפלגה הערבית הראשונה שנכנסה לקואליציה, שפעיליה דורשים פרישה מוחלטת בגלל המהומות בהר הבית, "הקפאת חברות" הוא מושג הצהרתי בלבד וללא משמעות פוליטית מעשית.
"כפי שבוודאי ידוע לך היטב, לאחר פרישתם של שותפכם ממפלגת רע"מ מהקואליציה אין לממשלה ולקואליציה רוב", כתב סמוטריץ' ללוי. "המצב הקיים שבו הממשלה היא למעשה ממשלת מיעוט שלא זוכה לקוב בכנסת פוגעת באופן אנוש בדמוקרטיה וכפועל יוצא גם באמון הציבור. הנה כי כן, אין מנוס מלפזר את הכנסת ה-24 ולצאת לבחירות דמוקרטיות.
"משיש 61 חברי כנסת שאינם חברים בקואליציה אנו קוראים לך לכנס מיד לאחר החג את מליאת הכנסת לדיון בהצעות חוק לפיזור הכנסת", חתם את דבריו.
מנגד, בעקבות ההצהרות הלוחמניות מצד ירדן שאף זימנה את הממונה על השגרירות הישראלית לשיחת בירור על המהומות בהר הבית, ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז כי "ישראל עושה הכול כדי שכולם, כתמיד, יוכלו לחגוג את החגים בבטחה: יהודים, מוסלמים ונוצרים". בנט ציין כי הרוחות התלהטו בעקבות מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס והדגיש כי "‏אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות כנגד יהודים. ‏מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מעדיף להישאר בקואליציה. מנסור עבאס
(צילום: עמית שאבי)
מנסור עבאס, שמעוניין להישאר בקואליציה, חשב שיצליח לפתור את המשבר בתוך מפלגתו ולהתגבר על הלחצים המופעלים עליו, אבל ככל שהזמן עבר התברר שחברי סיעתו – הח"כים ווליד טהא ומאזן גנאים – לא היו איתו. גורמים פוליטיים אומרים שהסמן הבעייתי היה גנאים, שאיים בסוף השבוע לפרוש באופן עצמאי. לדברי אותם גורמים, יש לגנאים שאיפות פוליטיות מוניציפליות בעיריית סכנין. עבאס הבין לפיכך שהוא חייב לעשות מהלך כלשהו במטרה לייצב את הסיעה שלו – וההקפאה הייתה הדבר מאוזן ביותר שיכול היה לרצות את שותפיו לסיעה, ולמנוע את שבירת השותפות עם הקואליציה.