החלטתה אמש (ראשון) של רע"מ להקפיא את חברותה בקואליציה – וגם את פעילותה בכנסת – לא הפתיעה כלל את ראשי הקואליציה. היא הייתה מתואמת ומדודה, ובמטרה לאפשר את הרגעת השטח של המפלגה הערבית-מוסלמית, שפעילים בה דורשים פרישה מוחלטת בגלל המהומות בהר הבית. המהלך מתאפשר כיוון שכעת אין לו משמעות מעשית: הכנסת נמצאת בפגרה המתקיימת עד חודש מאי.
3 צפייה בגלריה
בנט עבאס לפיד
בנט עבאס לפיד
לפיד, עבאס ובנט. מנסים לייצב את הקואליציה, ולתת מרחב תמרון לקצוות מנוגדים
(צילום: AFP, ,מוטי קמחי, ניב מוסמן, לע״מ)
העובדה שרוב האירועים המטלטלים את הקואליציה מתקיימים בעיצומה של הפגרה מאפשרים לה זמן ומרחב נשימה, בניסיון להרגיע את החזיתות השונות המתנהלות. למרות זאת, כך מעריכים גורמים פוליטיים, הלחץ העצום המופעל על רע"מ בימים האחרונים עלול להכניס את הממשלה לאזורים מסוכנים ולערער את יציבותה, בין היתר בשל רצף האירועים הפוליטיים האחרים, הכוללים את פרישת ח"כ עידית סילמן מימינה מהקואליציה – שכעת אין לה בכלל רוב בכנסת – וכן ההחלטה להכריז באופן סופי על ח"כ עמיחי שיקלי מימינה כפורש.
עבאס, שמעוניין להישאר בקואליציה, חשב שיצליח לפתור את המשבר בתוך מפלגתו ולהתגבר על הלחצים המופעלים עליו, אבל ככל שהזמן עבר התברר שחברי סיעתו – הח"כים ווליד טהא ומאזן גנאים – לא היו איתו. גורמים פוליטיים אומרים שהסמן הבעייתי היה גנאים, שאיים בסוף השבוע לפרוש באופן עצמאי. לדברי אותם גורמים, יש לגנאים שאיפות פוליטיות מוניציפליות בעיריית סכנין. עבאס הבין לפיכך שהוא חייב לעשות מהלך כלשהו במטרה לייצב את הסיעה שלו – וההקפאה הייתה הדבר מאוזן ביותר שיכול היה לרצות את שותפיו לסיעה, ולמנוע את שבירת השותפות עם הקואליציה.
גורמים פוליטיים בכירים מסבירים בהמשך להודעת רע"מ כי מי שהיה שותף הסוד של עבאס וליווה איתו את כל ההתייעצויות היה שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שגם איתו גיבש עבאס את ההחלטה על הקפאת החברות בקואליציה ובכנסת לזמן הפגרה. בין לפיד לעבאס שוררים יחסים קרובים ולפיד הבין את הלחץ בו נתון עבאס.
3 צפייה בגלריה
מאזן גנאים וליד טאהא
מאזן גנאים וליד טאהא
לא היו עם עבאס. חברי הכנסת ווליד טאהא (ימין) ומאזן גנאים
(צילום: ראובן קסטרו)
האינטרס של עבאס הינו להמשיך בחברות בקואליציה ולנסות לממש הישגים לפני פיזור הכנסת, ובראש ובראשונה בתחום המאבק בפשיעה במגזר הערבי. במערכת הפוליטית אומרים כי המשך השותפות עם עבאס תלוי בגורמים חיצוניים נוספים, כמו היכולת להרגיע את התסיסה בשטח. האירועים הביטחוניים, בראשם המהומות ביום שישי ואתמול בסביבת מסגד אל-אקצא בירושלים, מקשים על המשך השותפות.
בקואליציה יתפנו בימים הקרובים לנסות ולהרגיע את החזיתות השונות. המטרה היא לספק מצד אחד שקט עבור עבאס בתוך מפלגתו ומצד שני לאפשר מרחב תמרון גדול יותר גם לצד הימני של הקואליציה – כלומר אנשי ימינה – שגם חלקם לא מרוצים מהמצב הקיים ודורשים לממש יעדים ימניים שונים. ברקע גם עומד הניסיון המתמשך של הליכוד להביא ל"עריקים" נוספים, מלבד שיקלי וסילמן. המצב הזה שבו ייאלצו בנט ולפיד להבליט הישגים של מפלגות קצה שונות כל כך – ימינה ורע"מ – עשוי לטלטל בקרוב את הקואליציה, ומציב בפני השניים את אחד האתגרים הקשים ביותר שלהם מיום הקמת הממשלה.
ההודעה של רע"מ אמש, נזכיר, התקבלה בתום "דיון חירום" שקיימה מועצת השורא שלה, כלומר מועצת חכמי הדת, בנוגע למה שתואר כ"המשך ההתקפות והפלישות למסגד אל-אקצא". בתום הדיון מסרה רע"מ: "מרגע זה, נציגי רע"מ משהים את חברותם לא רק בממשלה אלא גם את חברותם בכנסת, והם מחויבים שלא להגיע לכנסת". עוד נמסר כי "רע"מ קוראת לרשימה המשותפת לקבל החלטה דומה להקפיא את חברותה בכנסת, עד שיושג פתרון לסוגיית הפלישה לאל-אקצא. אנחנו מוכנים לקבל החלטה גם על התפטרות קולקטיבית של המפלגות הערביות מהכנסת".
3 צפייה בגלריה
שוטרים בעיר העתיקה
שוטרים בעיר העתיקה
כוחות הביטחון בעיר העתיקה, במהלך המהומות הבוקר
(צילום: AFP)
כמו הקפאת החברות בקואליציה בזמן פגרה, גם לקריאה להתפטרות של כלל חברי הכנסת הערבים מהכנסת אין משמעות מעשית – שכן מהלך שכזה דורש שיתוף פעולה מצד הרשימה המשותפת, שבינה לבין רע"מ קרע עמוק. גורמים שהשתתפו בישיבה אמרו ש"הנחישות של עבאס להישאר בקואליציה עצרה כל החלטה אחרת".
במשותפת הגיבו בזלזול להחלטת רע"מ. יו"ר המפלגה איימן עודה צייץ בציניות: "לא להגיע לכנסת בפגרה. החלטה דרמטית". גורם במשותפת הוסיף: "ברע"מ יודעים שאין דבר כזה התפטרות של סיעות מהכנסת. אם הם רוצים צעד אמיתי ולא ספין הצהרתי, למה לא הציבו אולטימטום לממשלה?". ברשימה המשותפת טענו עוד כי מדובר ב"אקרובטיקה אומללה של מנסור עבאס".
בליכוד, כאמור, ממשיכים בניסיון להביא לעריקות נוספות מימינה. במפלגה מסרו אמש: "כשיהודים אינם יכולים ללכת בבטחה בלב ירושלים בחג הפסח, בשעה שניתן להקים לאלתר ממשלת ימין חזקה, ישנם חברי כנסת בקואליציה שנבחרו בקולות הימין שמבינים שהממשלה הזאת סיימה את דרכה ושהניסיון של בנט ולפיד להיאחז בכיסאותיהם הוא פתטי וחסר סיכוי".
עוד מסר הליכוד: "אותם חברי כנסת אינם מוכנים להמשיך ולתלות את ביטחון ישראל בהחלטות מועצת השורא של האחים המוסלמים ובממשלה חלשה שאיבדה את הרוב בכנסת. בעוד נפילת הממשלה היא רק עניין של זמן קצר, ביטחון ישראל היא משימתנו לדורות. אין מקום לדחיות נוספות – חייבים להקים מיד ממשלת ימין חזקה שתחזיר את השקט והביטחון לאזרחי ישראל".
מנגד, בנט שיתף בטוויטר פוסט שכתב חבר סיעתו שר הדתות מתן כהנא, שבו לעג להבטחותיהם של חברי מפלגת הציונות הדתית. בנט אמר כי הוא חותם על כל מילה שכתב כהנא. בפוסט שלו כתב כהנא, בין היתר: "כשבן גביר, סמוטריץ', סטרוק ורוטמן יהיו בקואליציה, לא תאמינו איך הם ילחמו... אחרי רקטה אחת יתחיל מבצע קרקעי בעזה. אחרי פיגוע אחד יהיה 'חומת מגן' באום אל פאחם, ועל הריסת מבנה בחומש יפילו את הממשלה. ממש כמו שהיה כשהם היו בקואליציה".
פורסם לראשונה: 22:30, 17.04.22