2 צפייה בגלריה
עימאד אלעדואן
עימאד אלעדואן
חבר הפרלמנט הירדני והנשק שנתפס במעבר אלנבי ביום שבת
יו"ר בית הנבחרים הירדני, אחמד אל-ספדי, העביר לחברי בית הנבחרים מכתב שבו עדכן כי הוא עוקב אחר הפרשה הנוגעת לחבר הפרלמנט עימאד אל-עדוואן, שנעצר בישראל בחשד להברחת קרוב ל-200 אקדחים, רובי M-16 וזהב, וקרא להם להימנע מלהתייחס אליה בתקשורת. "אינשאללה, נשמע בשורות טובות בקרוב", אמר אל-ספדי.
הוא הוסיף כי הדבר נועד להבטיח את שלומו של אל-עדוואן, ולשמור את האינטרס העליון של ירדן, כלשונו.

ביממה שלאחר הפרסום על מעצרו של אל-עדוואן, שר החוץ אלי כהן אמר לאולפן ynet כי למרות שמדובר ב"אירוע חמור מאוד", לדבריו, הוא "לא קשור לירדן בכללותה". בדברים אלו ניסה אולי שר החוץ למנוע משבר דיפלומטי מול הממלכה ההאשמית, ששיתוף הפעולה ההדוק עמה בשלל נושאים, מהפלסטינים ועד הר הבית, חשוב מאוד למערכת הביטחון הישראלית.
לפי התקשורת בירדן, אל-עדוואן ניסה להבריח את אמצעי הלחימה לגדה המערבית דרך מעבר אלנבי, ונשא אותם בתוך שלושה תיקים. על פי הדיווחים, הוא נעצר בשבת בצהריים כשניסה לחצות את הגבול עם רכבו, והועבר לחקירה בשב"כ.
גורמי ביטחון בישראל תיארו את התקרית כ"מטרידה", ואמרו כי מדובר בניסיון להברחה של כמות נשק גדולה יחסית. השר כהן אמר כי "הדברים עדיין נמצאים בבירור, היה מידע מודיעיני לגבי הברחה מישראל ולכן אני לא חושב שהדבר הזה קשור לירדן בכללותה, אלא למעשה פשיעה בלתי אחראי". כהן הוסיף כי הוא "לא רוצה להטיל את האשמה על כלל הממשלה או על כלל הפרלמנט" בירדן.
2 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
מעבר אלנבי, שבו נלכד חבר הפרלמנט הירדני
(צילום: AFP)
כהן ציין כי חומרת האירוע נובעת מכך שההברחה לא כללה רק "נושאים כלכליים" אלא גם "אמצעי לחימה": "לכן זה אירוע חמור מאוד, שמתוחקר ואנחנו לומדים אותו לעומק". הוא נשאל מה ישראל תדרוש מירדן לפני שיוחזר לידיה, והשיב: "קודם כל הדרישה הבסיסית היא כמובן להביא אותו לדין ושישלם את המחיר על המעשה החמור שהוא ביצע. כמובן שמקרה כזה לא יכול לעבור על סדר היום וכמובן שמי שנקט בפעולה פושעת חמורה מאוד צריך לבוא לדין ולשלם את המחיר".
כשנשאל אם ישראל תדרוש הבטחה ירדנית להעמידו לדין, השיב כהן כי משרד החוץ ו"גורמים ביטחוניים" מנהלים מגעים בסוגיה. הוא הדגיש שההחלטות יתקבלו רק בתום הבדיקות ותחקור האירוע: "אבל בכל מקרה אנחנו בטוחים שהוא צריך לעמוד לדין".