"אני בטראומה קשה. אני מגיעה בכל פעם למשטרה לתת עדות ולא אנוח ולא אשתוק עד שיהיה צדק ליואל. אני מרגישה שיואל נרצח סתם, לא הגיע לו למות. בחור כל כך טוב ורציני, שחלם להיות בצבא ואהב לשחק כדורגל". כך, כשהיא ממררת בבכי, סיפרה ל-ynet הדסה סינגסון, 20, חברתו של יואל להנגהל (18), שנדקר למוות לפני שבועיים בקריית שמונה, במסיבת יום הולדת בעיר. היא אמרה את הדברים שעות לאחר הדחת מפקד תחנת קריית שמונה, בעקבות החשד למחדלי משטרה בפרשה.
שני הצעירים הכירו שלושה חודשים לפני הרצח. "אני מרגישה שאיבדתי את אהבת חיי", אמרה בכאב. "המשפחות שלנו כבר הכירו ודיברו, דיברנו על חתונה, הוא היה אמור להתגייס מיד אחרי שיסיים את הישיבה. הוא רצה להתחתן איתי אחרי שישתחרר מהצבא".
4 צפייה בגלריה
 יואל להנגהל עם בת זוגו הדסה סיגנסון
 יואל להנגהל עם בת זוגו הדסה סיגנסון
יואל להנגהל עם בת זוגו הדסה סיגנסון
4 צפייה בגלריה
נרצח נהריה קטטה יואל להנגהל תלמיד ישיבה
נרצח נהריה קטטה יואל להנגהל תלמיד ישיבה
"מרגישה שאיבדתי את אהבת חיי". יואל להנגהל ז"ל
צבי חאוטה, מנהל עליית בני מנשה ומרכז הקליטה בישראל בארגון "שבה ישראל", אמר כי "הדסה ויואל היו זוג איכותי וציוני שתכנן להקים בית נאמן בישראל. הדסה עלתה לפני כשמונה שנים ויואל עלה לפני פחות משנה. ההורים של יואל הציעו לו להינשא להדסה ולהקים בית נאמן בישראל, ויואל אמר להורים שלו שהוא חלם לעלות ארצה, ללמוד תורה בישיבה, לשרת בצה"ל כלוחם קרבי ואז להתחתן וזו בעצם הצוואה שלו. יואל מאוד אהב את הדסה.
חאוטה סיפר את המשפחות של בני הזוג עוד בהודו, לפני 20 שנה. לדבריו, "במהלך החופש הגדול יואל כבר עבד בקריית שמונה בחברה קדישא ובמשכורת הראשונה בארץ הוא קנה בגדים לאחים הצעירים שלו ובעיקר לאחותו התינוקת. במה שנשאר קנה נעליים לעצמו לקראת חג הסוכות. זה אסון נורא".
מוקדם יותר היום החליט מפקד מחוז צפון במשטרה ניצב שוקי תחאוכה על הדחת מפקד תחנת קריית שמונה סגן-ניצב ניר ששון, בשל חשד למחדלי משטרה וחקירה בפרשת רצח הנער. סגנו קיבל הערה פיקודית, וקצין המשטרה ששימש קצין תורן באירוע הודח. החלטותיו של תחאוכה יובאו לאישור השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי.
מבדיקה שנעשתה לאחר מותו של להנגהל על ידי קצין חוקר אותו מינה מפקד המחוז, עלה כי שוטרים מתחנת קריית שמונה הגיעו למסיבה לפני הרצח בעקבות דיווחים של נערים שלהנגהל נראה כמי שתוקף את חברתו ומסמם אותה. הדיווחים התבררו כשגויים, והשוטרים עזבו את המקום לאחר שביקשו מהנרצח ומהנערים שהתלוננו לתפוס מרחק.
גורם משטרתי ציין כי החלטת מפקד המחוז למנות קצין חוקר התקבלה בעקבות שאלות רבות שהתעוררו לאור העובדים שהשוטרים הגיעו לזירה לפני הרצח. אותו גורם ציין כי בחוות הדעת שהגיש החוקר, עלו כשלים בתפקוד השוטרים והקצינים. בנוסף, בביקורת פתע שבוצעה בתחנה, התברר כי חלק מהכשלים שהופיעו בחוות הדעת חוזרים על עצמם.
לפי עדי ראייה, בשלב מסוים להנגהל זעם על הנערים שהזעיקו משטרה ואיים עליהם, ובעקבות כך גרם נזק למכונית חונה. על פי החשד, בשלב הזה הנערים הזעיקו שני צעירים בני 18 ו-21, שתקפו ביחד איתם את להנגהל, בקטטה שבסוף הסתיימה בדקירתו. לנהגהל, שעלה לישראל עם משפחתו לפני כשנה מהודו והיה אמור להתגייס בקרוב לצה"ל, נפצע קשה מהדקירה ובהמשך נקבע מותו בבית החולים זיו בצפת.
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
הנחתה לכנס את קבינט העלייה והקליטה בעקבות הרצח. תמנו שטה
(צילום: הדר יואביאן )
המשטרה עצרה 11 חשודים במעורבות ברצח, בהם שני הצעירים, חייל וחייל משוחרר, שחשודים ברצח עצמו ומעצרם הוארך עד ה-28 באוקטובר. שאר החשודים, נערים בני 15-13, שוחררו במהלך החקירה למעצרי בית ולהרחקה מעיר מגוריהם.
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הנחתה לכנס בימים הקרובים את קבינט העלייה והקליטה לדיון חירום מיוחד בנושא קליטת בני המנשה בעקבות הרצח של להנגהל, בן הקהילה, כפי שהתחייבה בפני הוריו בשיחה סגורה בשבוע שעבר. "הרצח מעורר שאלות רבות ונוקבות על התנהלות המשטרה. מדובר במחדל קשה מאין כמותו ועל האחראים לתת את הדין. מחזקת את ההחלטה הנחרצת להדיח את מפקד תחנת קריית שמונה. אמשיך ללוות את משפחת להנגהל ואת חקירת הרצח על מנת לוודא כי כלל האחראים למחדל יתנו את הדין".

"שלא ירגישו לבד": מיזם גיוס ההמונים למשפחת להנגהל

מיזם גיוס המונים נפתח לטובת משפחת להנגהל, והוא נמצא לקראת סיומו. מובילי המיזם שמו להם למטרה להגיע לחצי מיליון שקלים והגיעו עד אתמול ל-260,000 שקלים.
"שמעתי על האסון הנורא שפקד את משפחת העולים מהודו", אמרה אביה לויט (26), סטודנטית לעבודה סוציאלית ממטולה. "כתבתי פוסט בפייסבוק כדי לקרוא לאנשים לבוא איתי למשפחה בנוף הגליל, כדי שלא ירגישו בודדים ויחושו שהציבור הישראלי עוטף אותם בחום".
דניאל אלדר (23), חייל משוחרר מקיבוץ גלעד שבמועצה האזורית מגידו, שנחשף לפוסט של לויט, יצר עמה קשר וביקש להצטרף לפעילות ההתנדבותית. הם הגיעו יחד לדירה הקטנה בנוף הגליל, ונחשפו לקשיים של משפחת העולים.
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של יואל להנגהל
הלוויתו של יואל להנגהל
הלווייתו של להנגהל
(צילום: ישראל מושקוביץ)
"ואז נפלה לי ההחלטה להקים מיזם גיוס המונים לטובת המשפחה, שמטרתו לסייע למשפחה השכולה - גם מבחינה כלכלית, וגם לתת להם חיבוק ותחושה שהם לא לבד", סיפרה לויט. "היה חשוב לנו שיהיו להם את כל האמצעים לטפל בעצמם ובששת ילדיהם אחרי האסון הנורא".
"גם אם לא נגיע ליעד, חשוב שכולם יידעו שכל מה שנאסף יועבר עד לשקל האחרון למשפחה השכולה. דניאל ואני עושים את הכול מהלב ובהתנדבות מלאה, ופונים ללב החם של כל אחד ואחת, ומבקשים לפתוח את הכיס והלב למען מטרה זו", אמרה לויט. "זו הפעם הראשונה שאני פותחת מיזם מהסוג הזה, ואני שלמה עם המאמץ שאנחנו עושים כדי לסייע למשפחה של יואל".
לויט הוסיפה כי משפחת להנגהל "ביקשה מאיתנו להודות לכל מי שתרם עד עכשיו, וסיפרה עד כמה היא מעריכה את התמיכה ונרגשת מהחיבוק שמעניקה לה החברה הישראלית ומיזם הגיוס". עוד אמרה לויט כי "אנחנו ממש לקראת סיום המיזם, ומאמינים שכל שקל שייתרם ייתן למשפחה הזו תחושת חיבוק וסולידריות חזקה יותר".