הכנסת אישרה הערב (יום שני) את מינוי מאי גולן לשרה לקידום מעמד האישה, ברוב של 38 תומכים מול 23 מתנגדים. קודם להצבעה עלתה גולן לדוכן המליאה, ותקפה לקול מחאות האופוזיציה: "לשמאל יש בעלות על זכויות נשים, זכויות בעלי חיים, זכויות פליטים? הזכויות האלה שייכות רק לצד אחד?". אחרי אישור המינוי פרץ וויכוח בין גולן לבין ח"כ מירב בן ארי, שבמהלכו תקפה אותה השרה בחריפות, התקרבה לדוכן הנואמים וגידפה אותה, עד שלבסוף הוצאה מהמליאה.
הוויכוח בין השתיים פרץ לאחר שהמליאה עברה לדיון בהצעת חוק ציוד רפואי, שבמהלכו ח"כ בן ארי דיברה על השתמטותה של גולן מצה"ל. בן ארי אמרה כי היא מקווה "שהשרה תתגייס לקידום מעמד האישה, בעיקר בממשלה שאין בה מספיק נשים, אבל אני מנמיכה ציפיות לנוכח התבטאויות העבר וההתנהלות שלה". בן ארי התייחסה לאי-שירותה של גולן בצה"ל, ותקפה כי "את השתמטת משירות צבאי כשהאנשים הכי חלשים בחברה הישראלית מתנדבים לצה"ל". בתגובה, גולן תקפה כאמור את בן ארי, וכינתה אותה בין היתר "אישה עלובה, צבועה מנוולת ושקרנית".
2 צפייה בגלריה
מירב בן ארי במליאת הכנסת
מירב בן ארי במליאת הכנסת
גולן: "צבועה, אישה עלובה". בן ארי: "את בושה לנשים במדינה"
(צילום: ערוץ כנסת )
בן ארי השיבה כי "אני לא אענה לך, גם כשקראת לי קוקוריקו. אגיש עלייך עוד תלונה לוועדת האתיקה. את בושה וחרפה לכנסת". גולן אמרה בתגובה: "מי את בכלל? מי המציא אותך? מי את שתדברי אליי ככה?", בעוד שבן ארי מנסה להמשיך בדבריה. "אם לא היו משריינים אותך ביש עתיד בכלל לא היית פה. את צבועה מנוולת ושקרנית. זה מה שאת וזה מה שתהיי כל החיים שלך".
בן ארי השיבה: "אין בעיה, על הכל תקבלי תלונה לוועדת האתיקה. את בושה וחרפה לכנסת. את בושה לנשים במדינה. אין לי מה להגיד לך, תתביישי. השתמטת משירות צבאי כשהיית צריכה להתגייס. אני לא אענה לך. את שרה שהיא בושה וחרפה לכנסת הזו". הוויכוח הסתיים אחרי שגולן לוותה החוצה, לא לפני שהתפרצה בשנית לעבר בן ארי.
2 צפייה בגלריה
מאי גולן במליאת הכנסת
מאי גולן במליאת הכנסת
הסדרנים מנסים להוציא את גולן
(צילום: ערוץ כנסת )
בנאומה של גולן בטרם אישור מינויה אמרה כי "הגעתי מהמאבק במסתננים בדרום תל אביב, שם פגשתי נשים שנאנסו והוכו. אבל על ידי מי זה קרה? מסתננים בלתי-חוקיים וזה לא משרת את מטרת העל של השמאל. יושבים בשקט ולא מדברים על זה".
גולן הוסיפה: "פגשתי עובדת פיליפינית שנאנסה בצורה ברוטלית, אבל קו לעובד לא עזר לה. למה? כי זה לא משרת את מטרת העל. ככה גם קורה באלימות של שב"חים ואלימות בחברה הערבית". היא פנתה ישירות לחברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, שמזוהה עם מאבקי הנשים, ותקפה: "מה האינטרס שלך להצביע נגד? אני לא אעזור לנשים ערביות, דרוזיות ומוסלמיות? אני מתחייבת לפעול למען כלל הנשים בלי קשר לעדה או שיוך פוליטי".
"למדתי הרבה מהמאבק שלי בדרום תל אביב", הוסיפה. "דווקא אני מי שאני בקונסטלציה שבה השמאל אוהב לשנוא, אבל אני מבטיחה כזה דבר - ואני חושבת שהשר בן גביר יסכים איתי: כשאנחנו נגיע להציג את סל החוקים שיעזרו לנשים, אתה תעמוד מאחוריהם בצורה מלאה. הגיע הזמן שקולן של מעל 50 אחוזים מהאוכלוסיה יישמע".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, נזכיר, עיכב לאחרונה משמעותית את חוק האיזוק האלקטרוני שנועד למנוע מגברים שתקפו את ילדיהם או בנות זוגם להפר את צו ההרחקה מהם. בהמשך הביא נוסח משלו, שעיקר מתוכן למעשה את החוק המקורי.
במקביל לאישור מינויה של גולן, נמסרה הודעה למליאה בדבר כוונת הממשלה להעביר מהמשרד לשוויון חברתי למשרד לקידום מעמד האישה את שטח הפעולה של קידום מעמד האישה, ובכלל זה את האחריות על הרשות לקידום מעמד האישה.
השרה גולן הגיבה על המהומה בחשבון הטוויטר שלה וכתבה: "לפני שנכנסתי לפוליטיקה לא הכרתי מהו רוע לשם רוע. רוע טהור. וכן, אני לא פוליטיקאית מהזן הרגיל שאתם מכירים, כזו שתשחק את המשחק בשביל המצלמות. אני מי שאני בלי צביעות. אז שרה או לא שרה - כשפוגעים בי אני אגיב. כשיורקים עלי, אני לא אתייחס לזה כגשם, ואל מול הרוע של מירב בן ארי כלפיי (שהולך עוד הרבה אחורה) שתקתי הרבה. לא עוד".
מירב בן ארי לא נותרה חייבת וציינה כי "אחרי שמונתה לשרה, בחרה מאי (גולן) לתקוף אותי במילים מכוערות כי אמרתי שמצוקה כלכלית היא לא תירוץ להשתמט מהצבא. לכל אורך הקללות והצעקות לא הגבתי, ספגתי וביקשתי שלא תפריע, היא המשיכה לקלל ואני המשכתי לדבר בשקט. זה לא היה עימות, זה היה אירוע מבזה לכנסת בכלל ולנשים בפרט".