"ישראל מבצעת משימה נרחבת לפירוק היכולות הצבאיות של חמאס. האם זה אפשרי שהמשימה הזו תעבור גם לילדים שלי? התשובה היא כן".
הציטוט הזה, שפורסם אתמול (שישי) בניו יורק טיימס, מיוחס לקצין מודיעין בצה"ל, במסגרת כתבה נרחבת על מצבו של חמאס אחרי 140 ימי מלחמה. בכתבה הודגש כי בעוד שבישראל חוזרים על היעד של פירוק חמאס שוב ושוב, גורמים אמריקנים מעריכים כי על אף שארגון הטרור אכן נפגע - ישראל לא תוכל להשיג, לפחות בעתיד הנראה לעין, את מטרתה לפרק את יכולותיו הצבאיות.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בבית החולים נאצר
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בבית החולים נאצר
"כשיצאתי ראיתי מה נשאר מחאן יונס". לוחמים בבית החולים נאסר
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול מחבלי ארגון טרור חמאס במבנה ברצועת עזה
תיעוד מחיסול מחבלי ארגון טרור חמאס במבנה ברצועת עזה
המעוז העיקרי נותר רפיח. כוחות צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
שר הביטחון יואב גלנט, נזכיר, אמר כי צה"ל הרג כבר יותר מ-10,000 מחבלים חמושים, ו-10,000 נוספים נפצעו ו"לא מתפקדים" יותר. עם זאת, הוא לא הסביר כיצד חושבו המספרים. מדובר, בכל אופן, בכשליש ממספר ההרוגים שמפרסמים ברצועת עזה. גורמים ישראלים מעריכים שצה"ל פירק 18 מתוך 24 גדודי חמאס, והפך אותם ל"לא יעילים" אחרי שחוסלה שדרת הפיקוד שלהם. עם זאת, אלפי מחבלים שפועלים באופן עצמאי, או מחוברים בדרך כלשהי לגדודים הללו, נותרו מעל ומתחת לקרקע.
בניו יורק טיימס ציינו כי בתקופה האחרונה נמנע חמאס מעימותים ישירים עם צה"ל ברצועת עזה, דבר שישראל פירשה כחולשה. עם זאת, גורמים מערביים העריכו שמדובר בחלק מהאסטרטגיה של חמאס, שמאמין שאם חלק משמעותי מכוחו הצבאי ישרוד את המלחמה - הדבר יהווה ניצחון, על אף שרצועת עזה הפכה לעיי חורבות. ההערכה מתחברת לכך שבמשא ומתן לעסקת חטופים, ממשיך חמאס לדרוש נסיגה ישראלית מוחלטת מהרצועה במסגרת עסקת חטופים חדשה. בישראל, נדגיש, מתנגדים לכך נחרצות - ומזהירים כי אם חמאס לא יתפשר, בקרוב ייכנס הצבא לרפיח.
הדרישה הזו היא המכשול העיקרי, ככל הנראה, בדרך להסכם לשחרור חטופים נוספים: ישראל מוכנה להתגמש בנושאים אחרים, כמו הסיוע ההומניטרי או מספר ימי ההפוגה, אך לא מוכנה להתחייב לסיום הלחימה ללא עמידה ביעד שבמסגרתו חמאס לא יוכל להוות יותר איום על ישראל. למרות זאת, בישראל הביעו "אופטימיות זהירה" שתהיה התקדמות בפסגה בפריז, על אף שלא ברור כמה זמן המשא ומתן עוד יימשך.

מה שנותר מהכוח של חמאס

בצפון רצועת עזה, נזכיר, מתגאים בצה"ל בעובדה שהושג חופש פעולה שבמסגרתו הצבא יכול להיכנס ולצאת במהירות מהאזור - תוך הריגת עשרות מחבלים. אולם, הדבר גם מעיד על כך שנותרו לחמאס יכולות צבאיות שם. לדברי גורמי ביטחון, בצפון הרצועה נותרו קבוצות של מחבלים שפועלות לבדן, ללא תמיכה מהזרוע הצבאית הרחבה יותר של ארגון הטרור.
עם זאת, חמאס הצליח לשקם את יכולותיו הצבאיות שם: על אף פירוק המבנה הפיקודי שלו, גורמי ביטחון אמרו ל"טיימס" כי קבוצות של מחבלים פועלות לבדן, ללא תמיכה מהזרוע הצבאית הרחבה יותר. קצין המודיעין ששוחח עם הניו יורק טיימס אמר כי בצה"ל סבורים שנותרו לפחות 5,000 מחבלים חמושים בצפון הרצועה. לדברי גורמים בצה"ל, מדובר בכוח קטן אך עדיין חזק, שמסוגל לשגר רקטות לישראל ולתקוף כוחות קרקע. בנוסף, נותרו שם כ-300 אלף אזרחים עזתים, שזקוקים לסיוע הומניטרי נרחב. בישראל מעריכים כי לפחות בעתיד הנראה לעין, צה"ל ימשיך לפעול בצפון הרצועה, לפחות עד שיהיה "הסדר מדיני כלשהו" לעזה שאחרי המלחמה.
במרכז הרצועה הפעולה הקרקעית הגיעה רק לעיירות אל-בורייג' ואל-מראזי - אולם מחנות המרכז מונים גם את נוסייראת ועיר החוף הגדולה דיר אל-בלח, שאליה עדיין לא ברור אם התמרון יגיע. במחנות המרכז שבין העיר עזה לחאן יונס יש עוד גדודי חמאס שחלקם נחשבים לגדודי חזית חזקים והלחימה נגדם צפויה להימשך שבועות.

3 צפייה בגלריה
צילום לוויין מרצועת עזה
צילום לוויין מרצועת עזה
בקבינט המלחמה חלוקים בשאלה מתי להיכנס. עיר האוהלים ברפיח
(צילום: רויטרס)
במרחב חאן יונס, שם מתמקדים הכוחות הישראליים מאז תמה ההפוגה בתחילת דצמבר, פועל צה"ל מעל ומתחת לקרקע. עם זאת, לדברי קצין המודיעין, בעוד מרכזי פיקוד תת-קרקעיים רבים של חמאס נהרסו - רוב רשת המנהרות שם נותרה ללא פגע. פרשנים צבאיים מעריכים כי מחבלי חמאס נמנעים באופן בולט מלהתעמת עם צה"ל בחאן יונס, בתקווה להחזיק מעמד במסתור. בחודש האחרון התמקד צה"ל בחלק המערבי של המרחב, כולל בבתי החולים אל-עמל ונאסר, במטרה לפרק את "המעוזים האחרונים" של ההתנגדות המאורגנת של חמאס באזור.
ובעוד הפגיעה ברשת המנהרות אינה כה רחבה, מעל הקרקע הסיפור כמובן אחר לגמרי. אחמד מוגרבי, שעובד בבית החולים נאסר, אמר ל"טיימס" כי עזב את חאן יונס בעקבות הפשיטה הישראלית על המתחם הרפואי. מחוץ לחומות בית החולים הוא ראה לראשונה, לדבריו, את העיר ההרוסה שנותרה מאחור. "אין יותר מבנים, אין יותר רחובות. יש גופות שנרקבות. אני לא יכול להפסיק לבכות".
יחד עם מוגרבי נמלטו לרפיח עקורים רבים. העיר שבגבול מצרים היא המעוז החזק האחרון של חמאס בכל רחבי רצועת עזה, כשבצה"ל מעריכים כי באזור כולו נמצאים כ-10,000 מחבלי חמאס בארבעה גדודים שונים. בקבינט המלחמה הבטיחו לפעול שם, אפילו ברמדאן - אם לא תושג עסקה בקרוב. העמדה הישראלית היא שמבצע ברפיח הכרחי לטובת השמדת הכוחות המאורגנים האחרונים שנותרו לחמאס, ולהשמדת המנהרות בין מצרים לרצועת עזה - שמשמשות להברחת נשק. בעולם, מנגד, מתנגדים למבצע - לאור העובדה שכ-1.4 מיליון עקורים נמלטו לרפיח, וישראל טרם הסבירה כיצד תשמור עליהם מחוץ ללחימה.
הרמטכ"ל הרצי הלוי, נזכיר, אמר כי לצה"ל יש תוכניות מגובשות למבצע קרקעי ברפיח, והעיתוי של הפעולה תלוי בדרג המדיני. ובעוד שקיימת בישראל הסכמה גורפת לגבי הצורך להיכנס לרפיח, גורם ישראלי אמר לניו יורק טיימס כי בימים האחרונים נוצר "קרע" בקבינט המלחמה סביב שאלת העיתוי. מצד אחד, בני גנץ וגדי איזנקוט רוצים לעשות זאת אחרי הפוגה לשחרור חטופים. מצד שני, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר רון דרמר רוצים לפעול ברפיח עוד לפני שתיסגר עסקה כזו. דיווח דומה פרסם לאחרונה פרשננו הצבאי, רון בן ישי. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לכך. גנץ, נזכיר, אומר בימים האחרונים שוב ושוב כי ללא עסקה, צה"ל יפעל בקרוב ברפיח - גם במהלך חודש הרמדאן.
פורסם לראשונה: 22:17, 23.02.24