העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח הערב (יום ה') כי כחלק מהמגעים שמנהלת ארה"ב מול סעודיה, בניסיון לקדם הסכם שלום בין הממלכה לישראל, דורשת ריאד ערבויות ביטחוניות מארה"ב - וכן סיוע בקידום תוכנית הגרעין האזרחית שלה, בכלל זאת תמיכה אמריקנית בהעשרת אורניום מצדה.
5 צפייה בגלריה
לכל הצדדים יש אינטרס להסכם, אבל לא בטוח שיפתרו את המכשולים בדרך אליו. ביידן, נתניהו ובן סלמאן
לכל הצדדים יש אינטרס להסכם, אבל לא בטוח שיפתרו את המכשולים בדרך אליו. ביידן, נתניהו ובן סלמאן
לכל הצדדים יש אינטרס להסכם, אבל לא בטוח שיפתרו את המכשולים בדרך אליו. ביידן, נתניהו ובן סלמאן
(צילום: EPA, AP)
בדיווח, שנסמך על גורמים עלומי שם שמעורים בפרטים, הודגש כי כדי להגיע להסכם נורמליזציה דרמטי בין ישראל לסעודיה יש עדיין צורך לצלוח שלל קשיים, כגון חשש בריאד מתגובה חריפה כלפיה מצד העולם הערבי והמוסלמי, במקרה שבו תהפוך את קשריה החשאיים עד כה מול ישראל לפומביים. אבל המכשול המרכזי בפני הסכם עתידי, כך דווח, הוא אותה דרישה סעודית לקידום תוכנית הגרעין שלה, בין היתר באמצעות בניית מערכת משלה להפקת דלק גרעיני.
לפי הדיווח גורמים בישראל ובארה"ב חוששים שהיענות לדרישה הזו תסייע לסעודיה לנסות לפתח נשק גרעיני, באופן שיאיץ מרוץ חימוש מול יריבתה המושבעת איראן - שכבר עתה שועטת לעבר הפצצה עם העשרת אורניום בלתי פוסקת. "הסוגיה הגרעינית היא אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני ישראל, והישראלים צריכים לדון בשאלה אם זה שווה את מחיר השלום", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" יואל גוז'נסקי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
5 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
הצנטריפוגות של איראן, ונשיאה איברהים ראיסי. בארה"ב ובישראל חוששים ממרוץ חימוש בין טהרן לריאד
(צילום: EPA, AFP)
דווקא הסוגיה הפלסטינית, כך לפי גורמים ישראלים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל", לא מהווה מכשול מרכזי - ולדבריהם סעודיה לא דרשה ויתורים משמעותיים בשיחות, שנערכות כאמור בתיווך אמריקני. גורמים אמריקנים וסעודים ציינו כי סעודיה עשויה להסתפק רק ב"צעד צנוע" מצד ישראל בכל הנוגע לשאיפות של הפלסטינים לקבלת עצמאות, כגון חידוש המשא ומתן מולם שתקוע קרוב לעשור.
למרות הקשיים הללו, הגורמים האמריקנים, הישראלים והסעודים ששוחחו עם העיתון אמרו כי הם מאמינים שהגעה להסכם בין ריאד לירושלים עדיין אפשרית. נראה שלכל הצדדים יש אינטרס בהסכם שכזה: עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו - שכבר חתם על הסכמי שלום עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו במסגרת מה שמכונה "הסכמי אברהם" - נורמליזציה מול סעודיה תיחשב להישג הגדול מכולם, וכעת הוא מציב זאת כיעד מרכזי שלו.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הפלסטינים? "הסעודים לא דרשו ויתורים משמעותיים"
(צילום: gettyimages)
עבור סעודיה הסכם שכזה יוכל לסייע לה ביטחונית, ועל רקע החשש שלה מאיראן היא מבקשת להדק את היחסים מול ירושלים, יחסים שמתקיימים באופן חשאי כבר שנים ארוכות. אחת הדרישות הסעודיות מארה"ב היא כאמור קבלת ערבויות ביטחוניות, ולפי הדיווח נשקלת בין היתר האפשרות להכריז עליה - כמו שכבר נעשה בעבר עם ישראל, ירדן וקטאר - כ"בעלת ברית עיקרית שאינה בנאט"ו". מדובר בסטטוס שהממשל האמריקני מעניק לבעלות ברית משמעותיות שלו שלא חברות בברית הצפון-אטלנטית, והוא מעניק גישה גדולה יותר לנשק אמריקני.
ב"וול סטריט ג'ורנל" מדגישים כי לא ברור אם המהלך יזכה לתמיכת הקונגרס בוושינגטון - שם מחוקקים רבים, בעיקר דמוקרטים, דורשים דווקא להעניש את סעודיה, בין היתר בשל הפגיעה שלה בזכויות אדם. ביידן עצמו קרא בשנה שעברה לבחון מחדש את היחסים מול ריאד, על רקע ההשפלה שספג כאשר בניגוד למאמציו לשכנעה להגדיל את תפוקת הנפט היא רק צמצמה אותה, באופן שהעלה את מחיריו ותרם לרוסיה. ההשפלה נבעה מהעובדה שבניסיון לשכנע אותה ביידן זנח את קריאתו כמועמד בבחירות להחרים את סעודיה - והגיע אשתקד לביקור בריאד, שם נפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, מי שהמודיעין האמריקני קבע שעמד מאחורי רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן ובן סלמאן ב"כיף אגרופים", במהלך ביקור הנשיא בריאד ביולי אשתקד
(צילום: רויטרס)
אולם כעת ביידן, שלפי ההערכות צפוי לרוץ לכהונה נוספת בשנה הבאה, מבקש לקדם את יחסיו מול סעודיה - והסכם מול ישראל ייחשב לניצחון אדיר במדיניות החוץ שלו. "נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בתיווך אמריקני, היא אינטרס של כל שלושת הצדדים", אמר לעיתון דן שפירו, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל שכיום עוסק בקשרים ישראליים-ערביים כחלק מעבודתו במכון המחקר האמריקני "המועצה האטלנטית". הוא סייג עצמו והדגיש שלמרות הצטלבות האינטרסים, "לא בטוח שיהיה קל להשיג הסכם".
בסעודיה שוכנים שני האתרים הקדושים ביותר לדת האיסלאם, והיא נחשבת למדינה בעלת חשיבות רבה בעולם המוסלמי. הסכם מולה עשוי לפיכך לסייע מאוד לישראל בהשגת הסכמי שלום עם מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות, שעד כה מסרבות לקיים עמה יחסים דיפלומטיים. אבל הסכם שכזה גם עלול לעורר זעם כלפי ריאד, וב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו כי ההסלמה הנוכחית בשטחי יהודה ושומרון, שזוכה לסיקור נרחב בתקשורת הערבית, פגעה בתמיכה בנורמליזציה עם ישראל בקרב ערבים ברחבי העולם, שממילא הייתה עד כה נמוכה.
5 צפייה בגלריה
שכם הלוויה של מחבל עבד אל פתח חרושה
שכם הלוויה של מחבל עבד אל פתח חרושה
חמושים בהלוויית אחד המחבלים שחוסלו השבוע בג'נין. ההסלמה בשטחים פוגעת בתמיכת הערבים בנורמליזציה
(צילום: AP)
השאלה כיצד יגיבו אזרחי סעודיה לשלום עם ישראל מטרידה כנראה את בן סלמאן, השליט בפועל בממלכה: בעיתון ציטטו גורמים שסיפרו כי בשיחות עמו הוא אותת שלפני חתימה על הסכם כלשהו הוא מבקש לראות תמיכה משמעותית למהלך שכזה בקרב אזרחי ארצו. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו בהקשר זה כי ההתנגדות לכינון יחסים עם ישראל בקרב הסעודים צנחה לפי הסקרים מ-91% ב-2014 ל-38% בלבד בשנה שעברה.