המשא ומתן בין משרד האוצר להסתדרות המורים התחדש הבוקר (יום שלישי) בשעה 09:00, והצוותים צפויים לשבת יחד עד לשעות הלילה, על רקע הפערים שעדיין נותרו ביניהם. ברקע השיחות עומדת כוונת שר האוצר אביגדור ליברמן להוציא צווי מניעה לשביתה ב-1 בספטמבר, חרף התנגדות של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון והיעדר החלטה מצד ראש הממשלה יאיר לפיד.
3 צפייה בגלריה
באוצר מרגישים שהכנת הצווים מתנהלת באיטיות. סער, ליברמן ולפיד
באוצר מרגישים שהכנת הצווים מתנהלת באיטיות. סער, ליברמן ולפיד
באוצר מרגישים שהכנת הצווים מתנהלת באיטיות. סער, ליברמן ולפיד
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
עדנה דוד, אביגדור ליברמן, מחכים לפתיחת הלימודים
עדנה דוד, אביגדור ליברמן, מחכים לפתיחת הלימודים
"מתייחסים אלינו כאל בייביסטר". עדנה דוד
(צילום: יאיר שגיא, קובי קואנקס )
גורמים באוצר פנו אתמול כמה פעמים לפרקליטות כדי לבדוק מה עם הכנת הצווים, וקיבלו תשובה שהם בעבודה - והתחושה במשרד היא שהקצב האיטי נובע ממסרים מצד לשכת רה"מ או שר המשפטים שעומד בראש מפלגתה של שרת החינוך, גדעון סער. מלשכתו של שר המשפטים נמסר כי מדובר ב"פייק ניוז".
לצד זאת, המדינה אמורה להגיב עד הערב בשעה 19:00 לבקשת התאחדות התעשיינים להוציא צו מניעה נגד השביתה. גם בהנהגת ההורים הארצית ביקשו להצטרף היום לבקשה של התאחדות התעשיינים, אך בכל מקרה הצדדים לא נחשבים למעסיקים של המורים ובקשתם ככל הנראה תידחה.
סגנית מזכ"לית הסתדרות המורים, עדנה דוד, התקשתה הבוקר באולפן ynet להעריך אם הצדדים אכן יגיעו להסכם. "יש עדיין נקודות במחלוקת", אמרה ביחס לטענות שהפערים צומצמו משמעותית. "אנחנו לא מוציאים פרטים מתוך המו"מ, אבל בהחלט אפשר להגיד שהוא בעיצומו. אנחנו באים בידיים נקיות ובנפש חפצה. המו"מ אינטנסיבי מאוד ואנחנו שואפים להסדיר אותו".
לדבריה, "יש הרבה רצון טוב ושאיפה לפתוח את שנת הלימודים, ולתת לעובדי ועובדות ההוראה את ההסכם שהם כל כך מייחלים לו. אנחנו כבר תשעה חודשים בתהליך לקראת הסכם, והרבה פעמים הייתה תחושה קשה שמתייחסים לנשות החינוך כאל בייביסטר. התגמול הוא לא תגמול הוגן וראוי שאפשר לחיות ממנו בכבוד, והוא בטח לא שווה להשקעה הנדרשת בתפקיד".
3 צפייה בגלריה
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
ילדים מחוץ לבית הספר בעיצומים בשנה שעברה. יזכו לפתוח את שנת הלימודים?
(צילום: איתן גליקמן)
דוד הדגישה כי גם נושא התאמת חופשות המורים וימי האיסרו חג לחופשות ההורים נמצא על השולחן, והם "חלק מההסכם הגדול". היא נשאלה על סירוב הסתדרות המורים לתגמל מורים על הצטיינות, והשיבה: "משרד האוצר רוצה להיכנס לסוגיה שהיא פדגוגית, ולהחליט מהי ההגדרה של מצוינות עבור משרד החינוך - ואנחנו אומרים 'לא'. יש שרה שהיא מקצועית, יש את מנכ"לית משרד החינוך. מהי למשל מצוינות של מורה למדעים מול מורה לאומנות? מצוינות היא רק מספרים? ומה עם הנפש של הילדים?".
"אני לא חושבת שאף אחד רוצה לעשות רע, אבל מדובר בחוסר הבנה של מה שקורה בשטח", אמרה דוד. "צריך לתת לאנשי המקצוע לקבוע".

על העובדה שלאור המחאה לא היו ימי הכנה לתלמידי כיתה א', השיבה דוד כי "החרגנו את החינוך המיוחד, אבל היום הזה הוא יום עבודה. במאבק כמו במאבק, בסופו של דבר אתה צריך להגיד 'אני מוותר' - אבל התרגלו שאנחנו אלה שמוותרים. אנחנו מראים רצון טוב כבר תשעה חודשים, וכבר במאי הכרזנו על סכסוך עבודה. היה המון זמן להסדיר את העניין הזה".
כשנשאלה על שחיקת המורים ועל הצורך בצמצום מספר הילדים בכיתה, אמרה כי "אנחנו מדברים על זה כבר שנים, אבל צריך לעשות הפרדה בין הסכם שכר שהוא תגמול בעבור עבודת המורה לבין תוכנית שהיא תוכנית חומש או עשור של מדינת ישראל. זה לא משהו שנכנס לתקציב שכר המורים. אבל, זה נושא שאנחנו דנים עליו ודורשים אותו גם בגנים וגם בבתי הספר".
ביום ראשון וביום שני ישבו צוותי המשא ומתן במשך יותר מעשר שעות בניסיון להגיע להסכם, אך למרות האופטימיות הדגישו שני הצדדים כי עדיין ישנם פערים. באוצר מקווים שראש הממשלה יאיר לפיד לא יכפה עליהם ויתורים מהותיים, משום שלטענתם משמעות הדבר היא החמצת ההזדמנות לשיפור ולתיקון מערכת החינוך. "ההנחיה של השר ליברמן היא לא להתקפל ולא לוותר", אמרו באוצר.
אחד הפתרונות שנבחנים הוא שהסכם עם המורים יתאפשר אחרי קיצוץ רוחבי בתקציבי שאר המשרדים, שיאפשר את מימון הפער עם המורים שעומד על כ-800 מיליון שקלים. המשמעות של מהלך כזה היא שכל המשרדים כולל משרד הביטחון וגם משרד החינוך עצמו יספגו שיעור קיצוץ אחיד בתקציב שנותר להם עד סוף 2022. המהלך אפשרי מבחינה משפטית שכן למעשה התקציב כולו לא יוגדל ולכן לא תהיה בעיה של "כלכלת בחירות".