בכירים בקואליציה אמרו הלילה (בין ראשון לשני) כי ישנו "סיכוי גדול" שחקיקת המהפכה המשפטית תידחה. יו"ר ש"ס אריה דרעי ויהדות התורה הודיעו לראש הממשלה בנימין נתניהו כי יתמכו בעצירת החקיקה מיידית ו"בכל החלטה שתתקבל", וגם קולות בליכוד הביעו תמיכה בעצירה. מנגד, שר המשפטים יריב לוין עדיין מתנגד לכך בתוקף, ואף איים להתפטר. מחר בשעה 09:00 בבוקר יתכנסו ראשי הקואליציה במשרד ראש הממשלה.
בינתיים, נתניהו מקיים התייעצויות בפורום מצומצם, אחרי שפיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט הובילו לגל מחאה ספונטני וחסר תקדים בהשתתפות רבבות בשורת מוקדים ברחבי הארץ. גם בבית הנשיא מעורבים במגעים לעצירת החקיקה. בין היתר משתתפים בהתייעצות צוותו הקרוב של נתניהו, יו"ר ש"ס דרעי, שר החינוך יואב קיש והשר לעניינים אסטרטגיים ומקרובו של רה"מ רון דרמר.
3 צפייה בגלריה
נתניהו בהתייעצות עם צוותו הקרוב, אחרי פיטורי גלנט
נתניהו בהתייעצות עם צוותו הקרוב, אחרי פיטורי גלנט
נתניהו בהתייעצות עם צוותו הקרוב, אחרי פיטורי גלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
• עדכונים שוטפים מהמחאה ברחבי הארץ - בבלוג של ynet
שר התרבות והספורט מיקי זוהר סימן את הכיוון, לקראת 1 אחר חצות: "שילמנו מחיר כבד על כישלון ההסברה. הרפורמה במערכת המשפט היא נחוצה וחיונית, אבל כשהבית בוער, לא שואלים מי צודק אלא שופכים מים ומצילים את יושביו. אם ראש הממשלה יחליט לעצור החקיקה כדי למנוע את הקרע שנוצר בעם, אנחנו חייבים לתמוך בעמדתו".
גם השר עמיחי שיקלי קרא "צריך להודות, ביושר - טעינו בניווט. זה קורה גם לנווטים המנוסים והטובים ביותר. וכמשתברברים בניווט התנאי הראשוני לתיקון הוא היכולת לומר טעינו. טעינו, לא בזיהוי הצורך הבוער ברפורמה, היא חיונית מאי פעם, אלא באופן ביצועה". שיקלי הציע "להיענות לקריאתו של בני גנץ שנראה שמגיעה מכוונה כנה ונקייה. לשרטט מפת דרכים מחודשת להמשך החקיקה להציג אותה לציבור ולקבוע מראש כללי משחק שיביאו לידי ביטוי ברור את הכרעת העם שיצא לבחירות בפעם החמישית".
השר ניר ברקת שבר שתיקה אחריהם ומסר: "מדינת ישראל היא מעל הכל. עם ישראל מאוחד הוא מעל הכל. אני אגבה את ראש הממשלה בהחלטה לעצור ולחשב מסלול מחדש. הרפורמה נחוצה ונעשה אותה - אבל לא במחיר מלחמת אחים".
גם ביטן ואדלשטיין תומכים בעצירת החקיקה. במשכן הכנסת בינתיים, ובמה שנראה כמו הוראה מלמעלה, הדיון בוועדת החוקה נעצר מבלי שהיו"ר שמחה רוטמן הגיע להצבעה האחרונה והכי חשובה לאישור השינויים בוועדה לבחירת שופטים לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. רוטמן, נציין, היה נחוש לסיים כבר היום את האישור של החוק בוועדה, כדי שיוכלו להצביע עליו מחר בלילה במליאת הכנסת. למעשה, רוטמן היה קרוב עד לכדי חצי שעה כדי לסיים את הדיון שנמשך לאור אלפי ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה. עם זאת, יו"ר ועדת החוקה הבהיר כי הוועדה תכונס מחדש כבר מחר ב-08:00 בבוקר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי תומך בעצירת החקיקה, לוין מתנגד בתוקף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
רוטמן עצר את הדיונים, והבהיר כי הם יחודשו בבוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
בינתיים, בעוצמה יהודית מסרו כי הם "מחזקים את ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין שלא לעצור את החקיקה. לימין אין מנדט לוותר על הרפורמה המשפטית ולהיכנע לאלימות. רוב העם תמך בנו כדי למשול".
ההחלטה לעצור את הדיונים זמנית התקבלה כאמור בזמן שרבבות חוסמים את נתיבי איילון בעקבות פיטורי גלנט, בירושלים מפגינים אלפי מול הכנסת - אחרי עימותים ליד מעון ראש הממשלה ברחוב עזה - ובמוקדים רבים ברחבי הארץ כבישים נחסמו בהפגנות ספונטניות. לכל העדכונים בבלוג חי.
מה שלא נעצר בכנסת הן ההצבעות על "חוק דרעי 2", שאושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך שינוי חוק יסוד: הממשלה - וקובע שלא תהיה ביקורת שיפוטית על מינויי שרים.
במהלך ההצבעות על ההסתייגויות, היועצת המשפטית של הכנסת הודיעה כי הנוסח יעודכן בהסכמה עם המציע ח״כ משה ארבל, כך שכן תתאפשר ביקורת שיפוטית על מינוי של ראש ממשלה לשר ועל מקרה של שר נוסף במשרד. זאת בהמשך לחששות שהציף נציג היועצת המשפטית לממשלה, עו״ד גיל לימון, שאמר בצהריים שראש הממשלה יוכל להתמנות לשר המשפטים.

שביתה מחר?

גם ההסתדרות הודיעה על הצטרפות למחאה נגד המהפכה המשפטית ותקיים מחר בשעה 11:00 מסיבת עיתונאים עם ראשי משק שתכיל "הצהרה דרמטית". מטעם הארגון נמסר כי "ו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שנפגש הערב עם ראשי המשק, קיבל בתדהמה את הודעת ראש הממשלה נתניהו על פיטוריו של שר הביטחון".
מאוחר יותר ראשי אוניברסיטאות המחקר הודיעו כי יעצרו את הלימודים בהן החל ממחר בבוקר. במקביל הודיעו שורת ראשי רשויות על פתיחה בשביתת רעב מול משרד ראש הממשלה החל מהבוקר, בהם ראש העיר הרצליה משה פדלון, ראש העיר כפר סבא רפי סער, ראש העיר קריית אונו ישראל גל וראש העיר כפר יונה שושי כחלון כידור.
פורסם לראשונה: 00:04, 27.03.23