דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר כי אתמול (יום חמישי) פורסם בשוגג סרטון מחקירת מחבלי חמאס, שבו נאמר שמו של החטוף מתן צנגאוקר בן ה-24 - לצד פרטים על חטיפתו - מבלי שהמשפחה עודכנה בכך מראש. לדברי הגרי, הוא התנצל בפני המשפחה.
עבדאללה מספר על חטיפת מתן
(צילום: דובר צה"ל )

תא"ל הגרי מתנצל על הטעות
(צילום: דובר צה"ל )

1 צפייה בגלריה
אילנה גריצ'בסקי ומתן צנגאוקר
אילנה גריצ'בסקי ומתן צנגאוקר
היא שוחררה, הוא עדיין שם. מתן ובת זוגו אילנה
מדובר באחד משני סרטונים של חקירות מחבלים שנחשפו תחילה ב"דיילי מייל" הבריטי, ובהמשך הופצו במלואם לתקשורת הישראלית. בסרטון מתוודה המחבל עבדאללה ראדי (18) שהוא, אביו ודודו אנסו, רצחו וחטפו נשים וגברים בעוטף עזה ב-7 באוקטובר - ואז מדבר על רגע החטיפה של מתן, שהוא ובת זוגו אילנה נחטפו לרצועת עזה (והיא שוחררה).
בחקירה אמר המחבל, שקודם לכן סיפר כיצד אביו, הוא ובן דודו אנסו ורצחו אישה באכזריות: "כשיצאתי ראיתי קיבוצניק שהתחבא בין העצים, אז תפסתי אותו. זה קרה עם ההגעה של חסן ואבא שלי. חסן רצה לתקוף אותו בגלל שהוא תקף אותו מילולית. הוא נתן לו מכה בגב ואני עצרתי את חסן ואמרתי לו שהגבר הזה עליי. לקחתי את הקיבוצניק ואמרתי לו שאני צריך לחזור הביתה, הוא אמר 'אוקיי'. הלכתי איתו ועם אחמד אבו חג'אג', והתיישבנו, דיברנו קצת".
החוקר שאל לשמו של 'הקיבוצניק', והמחבל ענה מתן. "שאלתי אותו מאיפה הוא, והוא אמר שהוא מאופקים, שהוא תייר כאן", הוסיף. "הוא נתן לנו קולה, נוטלה ומים - ויצאנו", סיפר. "יצאנו אני, אחמד ומתן, כשיצאנו הגיעו שניים עם ג'יפ טויוטה. היה איזה 15 אנשים שם, הם רצו לקחת את מתן ממני בכוח, שאלתי 'מאיפה הם' והם ענו 'מהעיר'. השאר אמרו שהם לא מוכנים להגיד עד שיזהו אותי. הם לקחו אותו ממני בכוח והכניסו אותו לג'יפ, ולקחו אותו משם לעזה".
לדברי הגרי, "המידע שנאמר בחקירה לא הוצג למשפחתו של מתן טרם הפרסום בגלל טעות אנוש. אתמול תחקרנו את הטעות הזו לתוך הלילה והבוקר דיברתי עם עינב אמו של מתן ועם ירון ואביו והתנצלתי באופן אישי בפניהם".
לדברי הגרי, "הטעות הזו קרתה בתום לב. זו טעות שנולדה כתוצאה מכך שאנחנו נמצאים במערכה, מערכה עולמית על מנת לא לאפשר לעולם לשכוח את מה שקרה ב-7/10. לצד הדבר הזה החובה שלנו היא להקפיד ולוודא שהמשפחות הן הראשונות שיודעות שהמידע שמוצג באשר ליקיריהן מוצג להן קודם כל ורק לאחר מכן נמסר לתקשורת ומשם לציבור".
ממשפחת צנגאוקר נמסר: "אתמול בערב נודע לעינב צנגאוקר מטעם משפחות חטופים אחרות כי בסרטון עדות שהתפרסם אתמול של המחבלים, ישנה עדות על החטיפה של מתן צנגאוקר. עינב לא הכירה את הפרט מידע הזה ובטח שלא אישרה לפרסם את העדות עצמה".