שרי הממשלה קיבלו היום (ראשון) סקירה על המגעים לעסקת חטופים, וחלקם - ובהם השרים ניר ברקת, עמיחי שיקלי, ישראל כ"ץ, אבי דיכטר, יריב לוין, יואב קיש ומירי רגב - הביעו התנגדות למתווה המתגבש. לשרים נאמר שהרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, יגיע לישיבת הממשלה הבאה וייתן סקירה ביטחונית. בישיבות קודמות התלוננו השרים על כך שהרמטכ"ל לא מגיע, וראש הממשלה הורה לבדוק אם הוא יכול להגיע. בנוסף, שרים שוב התלוננו על כך ששרי המחנה הממלכתי ושר הביטחון יואב גלנט לא הגיעו לישיבה.
השרים הביעו דאגה ממשך זמן ההפוגה, מהעובדה שהעסקה לא כוללת את כל החטופים, ממספרם ומזהותם של המחבלים שישוחררו, ממניעת סגירת הרצועה מדרום ומהחשש שהפסקת אש תוביל להפסקה מוחלטת של המלחמה. אותם שרים דרשו שהמשא ומתן יובא לקבינט המורחב ויאושר מבעוד מועד – עוד לפני שצוות המשא ומתן יצא לסבב נוסף של שיחות. בנוסף דרשו שהעסקה לא תובא לממשלה כעובדה מוגמרת, ושהקבינט המורחב יהיה מעורב בכל התהליך.
4 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-93 למלחמה
נתניהו בישיבת ממשלה. "עושים מאמץ אדיר לשחרור חטופינו, אבל לא בכל מחיר"
(צילום: יריב כץ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר והדגיש שלא תהיה הפסקה של המלחמה ללא השגת כל יעדיה, והבהיר שצה"ל לא ייסוג מהרצועה ולא ישוחררו אלפי מחבלים: "בעסקת השחרור הראשונה קבעה הממשלה מפתח ליחס בין מספר המחבלים ששוחחרו למספר החטופים שיוחזרו, מפתח זה צריך להיות נקודת הייחוס שלנו להמשך", אמר נתניהו כשהוא מתייחס למפתח של שלושה מחבלים תמורת חטוף. "אנחנו עושים מאמץ אדיר ופועלים בדרכים רבות כדי לשחרר את חטופינו, אך לא בכל מחיר".
שר הכלכלה ברקת אמר בישיבת הממשלה כי יש "להחזיר את כל החטופים, אין חצי היריון", והפציר לעצור את משאיות הסיוע לרצועת עזה. "קבינט הקונספציה חי ב-6 באוקטובר", צעק, "אתם מחלקים מתנות לחמאס - וסינוואר חוגג". השר שיקלי אמר כי "אסור להסכים למשהו חלקי", ושרת המודיעין גמליאל הוסיפה: "אין היגיון להסכים לתנאים שלהם, זה לא ייגמר אף פעם".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו. לא צריך עזרה
(צילום: שאול גולן, אוליבייה פיטוסי)
חילופי הדברים נשמעו על רקע הדיווח בערוץ הסעודי "אל-חדת", שלפיו חמאס והפלגים הפלסטיניים עשויים למסור בשעה 19:00 בערב את תשובתם על ההצעה לעסקת החטופים שגובשה בפסגה בפריז. עם זאת, לא נמסר אימות לדיווח, שלא הופיע בכלי תקשורת אחרים בעולם הערבי. לפי שעה, בישראל לא עודכנו על כוונה כזו. בשעה 19:00 אמור להתכנס גם קבינט המלחמה.
שיקלי טען בישיבה כי "צריך להסתכל על המלחמה כמו ריצת מרתון. האתגר האמיתי הוא לא בפתיחה אלא החל מהקילומטר ה-36. אנחנו שם. המבחן הגדול הוא עכשיו, ואם נעצור עכשיו לחודש את הלחימה ונלך לאיזו עסקת סלאמי לא נסיים את המרתון ולא נוכל לחזור להילחם באותן עוצמות".
״למלחמה הזו יש ממד פסיכולוגי שהוא לא פחות חשוב מהממד הפיזי. כשמתפרסמים כל מיני מתווים שישראל לכאורה הסכימה להם, הכוללים שחרור סיטונאי של מחבלים או עצירת המלחמה, נגרם לנו נזק מוראלי חמור שמשפיע גם על הכוחות שלוחמים בשטח. מה גם שחבל שמתפרסמות הסכמות שברור לכולנו שרוב מוחלט של הממשלה, ואני בתוכו, יתנגד להן נחרצות".
השר יואב קיש אמר בממשלה כי "עסקה שלא תכלול את כל החטופים יכולה לגרום לנו להפקיר את אלה שיישארו. צריך ללכת למתווה כולל בלבד. אסור לנו בשום פנים ואופן להתחיל את החזרה של העזתים צפונה לפני שסיימנו את מלאכת השמדת החמאס". שר החוץ ישראל כ"ץ אמר בישיבה: "אסור לעשות עסקה בלי כל החיילים. זו חובתנו המוסרית״.
ראש הממשלה נתניהו הבהיר את מדיניות המלחמה: "היעד ההכרחי הוא קודם כל חיסול החמאס. כדי להשיג את היעד הזה דרושים שלושה דברים: ראשית, נדרש מיטוט הגדודים של החמאס. עד היום מיטטנו 17 מתוך 24 גדודים. רוב הגדודים שנשארו הם בדרום הרצועה וברפיח, ונטפל גם בהם. שנית, נדרשות פעולות טיהור לאחר מיטוט הגדודים, כפי שכוחותינו עושים בנחישות בפשיטות תקיפות מאוד בצפון הרצועה ובמרכזה. שלישית, נדרש נטרול התת-קרקע, כפי שכוחותינו עושים בשיטתיות בחאן יונס ובכל חלקי הרצועה, וזה דורש עוד זמן", אמר.
הוא סיכם: "אנחנו לא נסיים את המלחמה לפני שנשלים את כל יעדיה - חיסול החמאס, השבת כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. המאמצים לשחרור חטופינו נמשכים כל העת. כפי שהדגשתי גם בקבינט הרחב - לא נסכים לכל עסקה, ולא בכל מחיר. הרבה דברים שנאמרים בתקשורת כאילו הסכמנו להם, כגון מה שקשור בשחרור מחבלים, אנחנו פשוט לא נסכים להם".
4 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
ברקת. "קבינט קונספציה שמחלק מתנות"
(צילום: יריב כץ)
נתניהו גם ביקר את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שדיבר על נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאיון לעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל". "אני לא צריך עזרה כדי לדעת איך לנווט את יחסינו מול ארה"ב והקהילה הבינלאומית, תוך עמידה איתנה על האינטרסים הלאומיים שלנו", אמר נתניהו, מבלי לנקוב בשמו של בן גביר, "ברוך השם, אני עושה זאת כמה שנים".
הוא ציין: "ישראל היא מדינה ריבונית. אנחנו מעריכים מאוד את התמיכה שקיבלנו מממשל ביידן מאז פרוץ המלחמה - תמיכה בחימושים, תמיכה במוסדות בינלאומיים, בשליחת כוחות למרחב ועוד. אין זה אומר שאין בינינו חילוקי דעות, אבל עד היום הצלחנו להתגבר עליהם בהחלטות נחושות ושקולות".
הוא הוסיף: "אני רוצה להגיד לכם משהו מהניסיון שלי - יש כאלה שאומרים 'כן' לכל דבר, במקומות שחייבים להגיד 'לא'. הם מקבלים מחיאות כפיים מהקהילה הבינלאומית, אבל מסכנים את הביטחון הלאומי שלנו. ויש כאלה שאומרים 'לא' לכל דבר, מקבלים מחיאות כפיים בבית, אבל גם הם מסכנים אינטרסים חיוניים. אני מבקש להגיד לכם משהו מניסיוני - החוכמה היא לדעת איך לנווט - להגיד 'כן' כשאפשר, ולהגיד 'לא' כשצריך". לדבריו, "כמדינה ריבונית שנלחמת על קיומה ועתידה, את ההחלטות שלנו אנחנו מקבלים בעצמנו, גם באותם מקרים שבהם אין הסכמה עם ידידינו האמריקנים".
בריאיון אמר בן גביר כי "במקום לתת לנו גיבוי מלא, ביידן עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין". עוד ציין בן גביר כי הוא חושב שממשל ביידן "פוגע במאמץ המלחמתי של ישראל", וכי הוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.

בזמן שבישראל מחכים לתשובה של חמאס, גם היועץ האמריקני לביטחון לאומי מבהיר כי כעת "הכדור בידיים של חמאס". בריאיון לתוכנית Face The Nation ברשת CBS אמר ג'ייק סאליבן כי המשבר ההומניטרי בעזה יהיה בראש סדר העדיפויות של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בביקורו באזור, והוסיף כי עסקה שתוביל להפסקת אש היא "באינטרס הביטחוני הלאומי" של ארצות הברית. לצד זאת, ובניגוד לגישת חלק משרי ממשלת ישראל, הבהיר סאליבן כי "לפלסטינים יש זכות לשוב לבתיהם בעזה". בריאיון אחר הודה סאליבן כי הוא "לא יכול לומר שעסקה נמצאת מעבר לפינה".
בתוך כך, ראש מטה מאבק משפחות החטופים, רונן צור, ציין הבוקר בריאיון ל-ynet Live: "אנחנו נערכים בהמתנה לתשובת חמאס. צריך לזכור - כל עוד אין תשובה מהצד השני לצד הישראלי, אז הדרישה מהקבינט הישראלי מוגבלת. אני מניח שכאשר תבוא ההסכמה עם התנאים - יהיה קל לדעת לאן הולכים מכאן. היום, אולי מחר".
בימים האחרונים השמיע חמאס דרישות כי בעסקה הבאה שבה ישוחררו חטופים ייכללו גם אסירים שנכלאו למאסרי עולם - בהם מרואן ברגותי ועבאס א-סייד. ברגותי, שנידון לחמישה מאסרי עולם מצטברים ולעוד 40 שנות מאסר, הוא לא הדמות המוכרת היחידה מבין המחבלים שחמאס דורש לשחרר. גם קרוב משפחתו עבדאללה ברגותי, שנחשב ל"מהנדס" בארגון חמאס ונידון ל-67 מאסרי עולם לאחר שהורשע במעורבות בפיגועים שגבו קורבנות רבים, מופיע ברשימה.

את א-סייד ואיברהים חאמד, שנידונו ל-30 מאסרי עולם כל אחד על מעורבות בפיגועים קשים, חמאס אף ניסה לשחרר בעבר בעסקת שליט - לצד מרואן ועבדאללה ברגותי - אך ישראל סירבה.
מדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס בין חמישי לשישי עלה כי הפסקת האש עשויה להימשך 142 ימים, לפי המתווה הבא: בפעימה הראשונה ישוחררו 35 חטופים במהלך 42 ימי הפוגה - יום הפוגה עבור כל חטוף שמוחזר ועוד שבעה ימים של משא ומתן לסיכום על הפעימה הבאה. לאחר פעימה זו יישארו בשבי עוד מאה חטופים, והמשמעות היא שייתכן כי ההפוגה תימשך מאה ימים נוספים.
ניר (שוקו) כהן, אלכסנדרה לוקש ושרון כידון השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 14:13, 04.02.24