ח"כ מיכאל מלכיאלי, יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, תקף היום (א') בחריפות את שר הדתות מתן כהנא בעקבות כוונתו שנחשפה ב-ynet למצוא פתרון לסוגיית מניעת החיתון במדינה, ואת יו"ר מפלגתו - ראש הממשלה נפתלי בנט. "אנשים דתיים חובשי כיפה עושים הכול למחיקתה של זהותה היהודית של ישראל", אמר ח"כ מלכיאלי בריאיון לאולפן ynet.
בתוך פחות משלושה חודשים הכריז השר כהנא על מהפכות בתחומי היסוד של שירותי הדת בישראל, מעל לראשיהם של אנשי המקצוע הכפופים לו – הרבנים הראשיים והמקומיים. אחרי כריכת רפורמת הכשרות בתקציב המדינה, רמז השר כהנא בשבוע עבר כי האתגר הבא הוא בתחום הנישואים האזרחיים. "אני מאמין שכול אזרח במדינת ישראל צריך להיות מסוגל לממש את הזוגיות שלו באופן חוקי", אמר אז שר הדתות.
ח"כ מלכיאלי טוען כי הוא לא מופתע. "שום דבר כבר לא מסעיר אותנו. יש ממשלה שהעומדים בראשה הפרו כל הבטחה. הבטיחו ימין, קיבלנו שמאל. הבטיחו שלא יהיו חליפיים, נהיו בעצמם חליפיים. הבטיחו ממשלה מצומצמת, קיבלנו ממשלה מנופחת. כולם מטיילים בחו"ל כל היום. כל נושא שקשור לשבירה ומחיקה של זהותה היהודית של ישראל נמצא בראשה - בנט כראש המערכת וכהנא כעושה דברו".
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
כהנא ובנט. "שום דבר כבר לא מסעיר אותנו"
(צילום: AFP)
- אתה מעלה בדעתך שחובשי כיפות יהודים יראי שמיים ינסו למחוק את היהדות? זה קצת מוגזם. "אם היית מראיין אותי לפני שלושה חודשים - הייתי אומר 'אנשים שבאו מבית מדרשה של הציונות הדתית לא יחסלו את הרבנות שהקים הרב קוק זצ"ל'. לא הייתי מעלה על דעתי, אבל גם לא הייתי מעלה על דעתי שבנט ממנה אישה בעייתית מאוד בוועדת חוץ וביטחון (הכוונה לח"כ אבתיסאם מראענה) ונותן סמכות מלאה בידי עבאס וזנדברג.
"כל מה שהייתי מעלה על דעתי קרה: אנשים דתיים חובשי כיפה עושים כול למחיקתה של זהותה היהודית של ישראל. לא ברור לי המניע, האם הרצון של ההישרדות בתוך שיירת ראש הממשלה העבירה אותם על כל נושא אידיאולוגי? כנראה שכן. רואים את זה בנושאי ימין וגם בנושאים דתיים".
- אתה לא מסכים שמשהו באחיזה האורתודוקסית החרדית ברבנות הראשית קצת חונקת? "לפני שנדבר על הרבנות, נדבר על 'האחיזה החרדית' ברבנות. מתוך כמעט 50 דיינים מגיירים, רוב מוצק שם, כמעט 90-80 אחוז, זה רבנים ציונים-דתיים. גם כשהיה לנו רוב מובהק ויכולנו לעשות מה שאנחנו רוצים בוועדה למינוי דיינים, שמרנו על השליש הציוני-דתי בשביל לשמור על האיזון".
- אם מתוך 10 חברים שלי, 50 אחוז חיפשו אלטרנטיבות רק כדי לא להגיע לפתח הרבנות הראשית, לא הגיע הזמן לחשבון נפש? "אני מוכן תמיד לשבת ולדבר על הכול. מדברים הרבה על רפורמת הכשרות, אבל לפני שהשר כהנא העלה את הרפורמה הזאת, אנחנו בש"ס כחרדים אמרנו שיש נושאים במערכת הכשרות שצריך לשפר. עכשיו באים לחסל את הרבנות הראשית, מה פירוש לחסל? כל שלושה אנשים יוכלו להקים בד"צ.
"אני וילדיי נמשיך לאכול כשר, אבל אדם שאן לו את המידע בניואנסים מה זה כן ומה לא, הולך כהנא יחד עם בנט להכשיל אלפי אנשים שרוצים לרכוש כשר, להאכיל אותם לא כשר בדמות המילה 'כשר'. זה נקרא הונאה. כל הנושא הזה ייקר את מה שאני ואתה נאכל ונקנה בסופר. כל ההמצאה של כהנא שזה להוזלת יוקר המחיה זה שקר. כל הרפורמה הזאת תעלה לנו הרבה מאוד כסף".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ליברמן. "הכול עובר לו בשלום"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבוע שעבר, עם פתיחת כנס החורף של הקיץ, ציין שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו במפורש שאם החרדים ייכנסו לממשלת בנט-לפיד, מפלגתו תצא מהקואליציה. מלכיאלי אמר בתגובה: "אנחנו לא רוצים להיכנס לממשלת הזאת. זה לא נחמד להיות באופוזיציה, אבל כשאתה רואה איך הממשלה מתנהלת, באיזה חוסר אונים, אנרכיסטים בנושא קורונה, אפס בידיעת כלכלה, הביטחון שלנו מופקר בידי עבאס וזנדברג שהלכו לבקר מחבלים ברמאללה. אנחנו לא רוצים להיות שותפים בתוך הכישלון הזה.
"ליברמן לא אמר שום דבר חמור, הוא כבר זרק אותי ואת ילדיי ואת שכניי במריצות למזבלה, וזה עבר בשקט. ליברמן מונע משנאת חרדים, לצערי על גבול האנטישמי. הכול עובר לו בשלום. כשבנט משקר פעם אחר פעם ואומר 'אני קורא לאחיי החרדים להיכנס', זה לא בידיים שלו. הוא כבול ותופסים אותו חזק - ליברמן בנושא הדתי, עבאס בנושא הביטחוני, הורוביץ בכל מיני נושאים. האיש הזה לא רלוונטי, הוא לא שולט בממשלה ובסוף הוא קורא לנו להיכנס כשזה לא בידיים שלו".
3 צפייה בגלריה
מיכאל מלכיאלי
מיכאל מלכיאלי
"אפס בשורות לפריפריה". מלכיאלי
(צילום: שמוליק דודפור)
- הממשלה הזאת תצליח להעביר תקציב? "אני לא נביא, אבל אני חושב שכן. אין פה קו כלכלי שמנחה אותם. מי שיעשה שרירים - יקבל. דבר אחד מטריד אותי - אפס בשורות לפריפריה, לניצולי השואה, לקשישים, לנכים, לחלשים. כשש"ס הייתה בקואליציה, מיליארד שקל קואליציוני נתנו בהנחה לתחבורה הציבורית, הנחה במחיר המים, הקמת מרכזי צעירים ושכונות בפריפריה.
"היום יש שר אוצר בריון שעושה רפורמה ברב-קו בלי לדעת מה זה בכלל רב-קו, תבין כמה זה מטריד. הולכים לעשות מס גודש, האנשים החלשים בפריפריה שגם ככה אין להם עבודה, ישלמו לתושבי המרכז, שם כן יש עבודה. כל זה עוד לפני שיגמרו את הרכבות. יש פה תקציב רע ואכזר. בעזרת השם נעשה הכול כדי שלא יעבור".
- אבל אתה מאמין שהוא יעבור ולכן יהיה לכם קשה להפיל את הממשלה. "יש פה קואליציה עם אפס אידיאולוגיה. יש שם אנשים שרימו ושיקרו את כולם, להעביר תקציב כל כך אכזרי, אפס בשורות. הוא הולך ומה שפקידי האוצר לא חלמו להביא לממשלה הקודמת כי זרקו ואתם מכול המדרגות, הוא עושה עכשיו באפס ידיעה, וזה עצוב כי אני ואתה והנכדים יצטרכו לשלם את זה בסוף, מישהו יצטרך לשלם את זה, ועם אפס בשורות לבתי החולים ולחלשים אני מוטרד".