5 צפייה בגלריה
"הכול תם ונשלם". צבי גור, אורון ורועי
"הכול תם ונשלם". צבי גור, אורון ורועי
"הכול תם ונשלם". צבי גור, אורון ורועי
(צילום: ערוץ 13, גלעד מורג)
רועי ירדן, היום בן 61, היה לוחם צעיר בגולני כשצבי גור רצח את אחיו הקטן אורון ירדן בן ה-8 - וגם כעת, 41 שנה אחרי, אין יום שבו הוא לא חושב על המקרה. אתמול (שישי), עם היוודע מותו של גור, סיפר רועי - שמתגורר כיום בשווייץ - על הקלה גדולה מכך שגור מת בבית החולים כאסיר, ולא כאדם חופשי. "אחותי שלחה לי הודעה שהוא מת", אמר רועי ל-ynet. "ניהלנו במשך שנים מאבקים כדי למנוע את שחרורו, וכעת המאבקים הללו הגיעו לקיצם".
"מעכשיו לא צריך בכל ראש השנה או חג לחיות בפחד שהנה הוא מגיש עוד עתירה או בקשה לשחרור מוקדם", הוסיף רועי. "יש תחושת הקלה שהכול תם ונשלם".
5 צפייה בגלריה
רועי ירדן, אחיו של אורון ירדן שנרצח בגיל 8 על ידי צבי גור
רועי ירדן, אחיו של אורון ירדן שנרצח בגיל 8 על ידי צבי גור
"יש תחושת הקלה". רועי ירדן, אחיו של אורון ז"ל

אחיו של אורון טען כי היה צריך להחיל על גור עונש מוות, והוסיף: "המחשבה שהוא כמעט מת משוחרר הייתה בלי נסבלת מבחינתנו, כי זה לא הגיע לו. הוא אדם שרצח ילד בן 8 תמים שלא עשה לו כלום. הוא היה עבריין שגם ברח מהכלא אחרי המקרה, מעל באמון שנתנו לו לצייר על חומות הכלא".
"הוא לא נטש ברוחו מעולם את עולם הפשע", הוסיף. "כשהמקרה קרה הייתי חייל בן 20 בגולני, ועדיין זה משהו שאין יום שאתה לא חושב עליו. זה מלווה אותך תמיד. בכל פעם שרצה להשתחרר, או שרצו להציג ציורים שלו בגלריה ולמכור כפי שהיה לאחרונה (גור היה צייר, ג"מ) - זה היה מגביר את זה". נציין כי בגל"צ פרסמו לאחרונה שגלריה בתל אביב התכוונה להעמיד למכירה פומבית את ציוריו של גור, ובסופו של דבר חזרה בה והמכירה בוטלה.
5 צפייה בגלריה
כותרת עיתון ידיעות אחרונות יום לאחר בריחתו מהכלא של צבי גור
כותרת עיתון ידיעות אחרונות יום לאחר בריחתו מהכלא של צבי גור
הכותרת ב"ידיעות אחרונות" אחרי הימלטות צבי גור מהכלא
(ארכיון ידיעות אחרונות)
5 צפייה בגלריה
האחות ליאורה
האחות ליאורה
אחותו של אורון ירדן, ליאורה, בדיון על שחרור צבי גור ב-2019
(צילום: מוטי קמחי)
רועי סיפר כי המשפחה עדיין לא סיפרה לאמו של אורון על מותו של הרוצח. "מחר אחותי ליאורה תיסע אליה ותנסה לספר לה", אמר. כיום אמו של אורון בת 86.
אחיו של אורון הודה לעורכי הדין של המשפחה, דוד פורר ולימור לוי, וגם לפרקליטות - שלדבריו "נלחמה כמו אריה שואג" כדי למנוע את שחרורו של גור. "מותו לא יקהה את הכאב, אבל כן הוא הקלה", סיכם.

גור מת אתמול מסרטן, אחרי 41 שנות מאסר. הוא היה אמור להשתחרר ב-2025, אך בימים האחרונים - על רקע מצבו הרפואי הקשה - ועדת השחרורים הורתה על שחרורו הזמני. הפרקליטות ערערה על ההחלטה, השחרור עוכב, ובסופו של דבר גור מת כאסיר. עורך דינו, אייל אלון, טען אתמול כי "הייתה כאן עמדה מרושעת של פרקליטות מחוז מרכז, שלא אפשרה בשעות האחרונות של אדם באשר הוא אדם למות בצלם אנוש ובכבוד כשהוא לא אזוק בידיו וברגליו במיטת חוליו".
ב-1980 חטף גור את אורון ירדן בן ה-8, תושב סביון, ורצח אותו. ירדן טייל על אופניו במרכז המסחרי בסביון וגור, שלבש מדים, פיתה אותו לעלות למכוניתו. שלושה ימים אחרי החטיפה גור חנק אותו למוות. כשהתקשר להורים ודרש כופר – ירדן כבר לא היה בחיים. גור אף השאיר את גופתו במכונית בפתח תקווה, ונסע להוד השרון כדי לקבל את דמי הכופר. למחרת חזר למכוניתו וקבר את הילד בנתניה. במשך חודש וחצי הוא הצליח לחמוק - ואז נעצר משום שהכסף שקיבל היה מסומן.
5 צפייה בגלריה
הכותרת ב"ידיעות אחרונות" על חטיפת אורון ירדן
הכותרת ב"ידיעות אחרונות" על חטיפת אורון ירדן
הכותרת ב"ידיעות אחרונות" על חטיפת אורון ירדן
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
באותה שנה נידון גור למאסר עולם בגין עבירת הרצח שבה הורשע. כמו כן הוא נידון לעונשים נלווים שהסתכמו ב-34 שנות מאסר בגין הרשעתו בעבירות נוספות - בהן שתי עבירות חטיפה ועבירת סחיטה באיומים. עונשים אלה הוטלו בחופף לעונש מאסר העולם שהוטל עליו. ב-1985 הצליח להימלט בזמן עבודות מחוץ לכלא, אולם נתפס כעבור כמה ימים. ב-1999 נקצב עונשו ל-45 שנים.
בסוף השבוע שעבר הועבר גור למרכז הרפואי של שב"ס, וביום שלישי הוא פונה לבית החולים אסף הרופא בצריפין בשל הידרדרות משמעותית במצבו, ומאז היה מורדם ומונשם. בשנים האחרונות הוא הגיש כמה בקשות לשחרור מוקדם, כולן נדחו, בין השאר בשל עמדת משפחתו של הקורבן.
פורסם לראשונה: 23:30, 15.10.21