3 צפייה בגלריה
מרגלית זמיר
מרגלית זמיר
"השוטר היה לחוץ וחסר סבלנות". מרגלית זמיר והפתק שקיבלה
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב קרא לנשים שנפגעו על ידי סוכן הדוגמניות שי אביטל להתלונן במשטרה. הדוגמנית גל גברעם אכן ביקשה לעשות זאת – אולם נשלחה להגיש תלונה מקוונת מביתה. גברעם סיפרה על האירוע שעברה ועוררה סערה במשטרה, אחרי שחשפה לכאורה התנהלות חסרת רגישות מצידו של יומנאי בכניסה לתחנה.
גברעם התייצבה שלשום בלילה במטה משטרת מחוז תל אביב כדי להתלונן נגד אביטל, בדומה לנשים נוספות שעשו זאת לאחרונה. יוצאת התוכנית "האח הגדול" ביקשה להגיש תלונה על אירוע שעברה לפני כשנתיים, ולטענתה היומנאי בכניסה לתחנה הגיב ב"למה באת רק עכשיו?". בסרטון שהעלתה ברשתות החברתיות אחרי התקרית תקפה גברעם: "משטרת ישראל, מפקד מחוז תל אביב, אתם צריכים להתבייש בעצמכם".

3 צפייה בגלריה
השר לביטחון פנים עמר בר לב עם צמרת המשטרה לאחר מצעד הדגלים בירושלים
השר לביטחון פנים עמר בר לב עם צמרת המשטרה לאחר מצעד הדגלים בירושלים
מיהרו להתנצל בפני גברעם. ומה עם האזרחים המבוגרים? בר-לב ושבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
בעקבות האירוע, מפקד מחוז תל אביב ניצב עמיחי אשד מינה קצין בודק. מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הגיב מיד: "לא אסבול חוסר רגישות כלפי מי שמגיע לתחנת משטרה כדי להגיש תלונה. נפיק לקחים כדי שמתלוננות ומתלוננים יקבלו את היחס והשירות הטובים ביותר". השר בר-לב אמר: "האירוע שבו נדחתה הגשת תלונתה של גל גברעם לא היה צריך לקרות. אני מתנצל בפניה ומבטיח שנתקן את המצב".
בכל מקרה, גברעם היא כמובן לא האדם היחיד שנשלח לביתו להגיש תלונה. סביר להניח שאדם צעיר מסוגל להתמודד עם המשימה, אבל לא בטוח שקשישה בת 83. זה בדיוק מה שקרה למרגלית זמיר, שהגיעה לתחנת המשטרה הראשית בחולון להגיש תלונה על גניבת ארנק.
האירוע התרחש לפני כחודש בסניף סופרמרקט בחולון. ממש בכניסה הצליח הגנב לקחת את התיק של מרגלית ובו כרטיס אשראי, כסף מזומן ותעודת זהות. קצין הביטחון במקום בדק את סרטוני האבטחה ובהם נראה הגנב בבירור. הקב"ט ביקש ממנה להגיע למשטרה כדי שתאסוף עם צו את הסרטון.
בסיוע שכנה מרגלית התייצבה בתחנה, אולם לדבריה שוטר אמר לה להגיש תלונה מקוונת. הקשישה, שמתקשה מעט בעברית, התחננה שיקבלו אותה, אולם השוטר צייד אותה בפתק, בו נרשם בכתב יד: "באינטרנט תלונה מקוונת משטרה".
בתה של מרגלית, שעד היום לא הצליחה להגיש תלונה, סיפרה: "השוטר היה לחוץ וחסר סבלנות ושלח אותה הביתה. זה עצוב. צעירים עוד יכולים להגיש תלונה, למרות שגם את המצב הזה אני לא מקבלת".

המשטרה: "המקרה הועבר לעיון גורמי התחנה"

מהמשטרה נמסר בנושא התלונות המקוונות: "הטיפול בהן מתבצע באופן מקצועי ויסודי, בדומה לתלונות המתקבלות בתחנת המשטרה. אנו דוחים את הניסיון לקשר בין השדרוג הדיגיטלי של הגשת תלונה מקוונת לבין אופן הטיפול בתלונות. מטבע הדברים אנו מזהים כי חלה עלייה בהיקף התלונות המוגשות שחלקן אינן מגלות עבירה פלילית, אולם יחד עם זאת מברכים על התהליך הדיגיטלי ורואים בו כלי אפקטיבי לעידוד אזרחים לדווח על עבירות".
בהתייחס למקרה של מרגלית זמיר, נמסר מהמשטרה: "מבדיקה ראשונית עולה כי האירוע אינו מוכר ומיד עם פנייתכם הועבר לעיון גורמי התחנה. נדגיש כי ככל שנדרש סיוע בהגשת התלונה לגברת זמיר, הוא יינתן על ידי גורמי התחנה ללא דיחוי".
3 צפייה בגלריה
עו"ד מעיין חיימוביץ'
עו"ד מעיין חיימוביץ'
"המשטרה לא אימצה עד הסוף את אפשרות התלונות המקוונות". עו"ד חיימוביץ
(צילום: גבריאל בהרליה)
הנוהל של תלונה מקוונת החל בחודש מארס בשנה שעברה בעקבות הסגר הראשון שהוטל במהלך משבר הקורונה. על פי נתונים רשמיים של המשטרה 94% מהתלונות שהוגשו מאז בדרך זו נגנזו או נסגרו. מדובר בסך הכל ב-35 אלף תלונות. לשם השוואה, שיעור התיקים שנפתחו בעקבות הגשת תלונה בהגעה פיזית לתחנת המשטרה ונגנזו או נסגרו מאז עומד על 75%. השנה הוגשו 99 תלונות מקוונות בגין עבירות מין. בשנה שעברה בסך הכל 206.
עו"ד מעיין חיימוביץ, מתמחה בדין הפלילי וסגנית יו"ר הועדה הארצית לזכויות חשודים ונחקרים בלשכת עורכי הדין, אמרה ל-ynet: "הנתונים מלמדים שמשטרת ישראל לא אימצה עד הסוף את אפשרות התלונות המקוונות. בחודש האחרון הודיע מפכ"ל המשטרה כי הוא רוצה להפוך את שירותי המשטרה לנגישים יותר ולפתוח תחנות משטרה מקוונות. לטעמי, הוא צריך להשתמש בנתונים שנחשפים כאן ולבדוק מדוע הנתונים של התיקים שאינם נסגרים כל כך נמוכים, וכיצד ניתן כן להשוות אותם לממוצע הארצי".