בבסיס ג'וליס, בבה"ד 6, במחנה קרן, במקלחות, בחדרו שלו, בביתו הפרטי, בבתי הנשים: כתב האישום נגד סא"ל דן שרוני, שכלל 79 עבירות שנעשו ב-49 נפגעות ונפגעים שרובם הגדול קצינות וחיילות, הצליח להפתיע אפילו את רס"ל אור נחמיה - מי שחשפה שהקצין הבכיר צילם בסתר נשים, והראשונה שהגישה נגדו תלונה במצ"ח. "אני פשוט בהלם", אמרה. בהמשך הכתבה: עשרות מעבירות המין של סא"ל שרוני, על פי האישום שהוגש השבוע.
"קראתי את כל כתב האישום. היו המון מקרים שלא ידעתי ושלא סיפרו לנו עליהם בחקירה", סיפרה. "בהתחלה חשבתי שרק אני נפגעתי, אבל כשאמא שלי התקשרה לברר מה קורה עם הסרטונים שלי אז אמרו לה שעוד לא הגיעו לסרטונים שלי כי יש כמות חומר אדירה. אבל גם אז לא הבנתי את גודל הדבר. לא האמנתי לכמות ולעבירות עצמן שהיו פשוט נוראיות ומזעזעות".
סא"ל שרוני הודח מתפקידו כמפקד בית ספר לנהיגה, אך נחמיה מצפה להרבה יותר מזה: "אני מצפה שיורידו אותו לדרגת טוראי ושידיחו אותו מצה"ל בכלל. אני מאמינה שזה גם יקרה". למעשה, נחמיה פתחה בתלונתה תיבת פנדורה. "אני לא יודעת מה היה קורה אם לא הייתי מתלוננת ואני מפחדת לחשוב על זה. אני יודעת שהוא היה אמור לפרוש מצה"ל בקרוב והוא למד תואר שני בהוראה במטרה ללמד בבתי ספר. זה נורא לחשוב שהוא יכול היה לפגוע בתלמידות צעירות שהיה להן קשה להתמודד עם זה הרבה יותר מאיתנו".

אך גם לנחמיה לא פשוט: "לפעמים יש רגעים שאני בכלל לא מעכלת שאני חלק מהסיטואציה הזאת. שזה קרה לי בכלל. אני אומרת לעצמי שזה לא קשור אליי, זה סיפור ששומעים עליו בחדשות. ההתמודדות קשה". כעת היא מקווה שהעונש יהיה בהתאם לחומרת העבירות: "הוא צריך לשבת שנים טובות בכלא, אני מקווה שהוא לא יצליח להתחמק בתירוצים של אי כשירות. מדובר באדם שידע בדיוק מה הוא עושה. הוא הסתיר את זה כי הייתה לו ההבנה שמדובר במעשים אסורים. הוא שמר את הכוננים בשתי סיסמאות שונות. זה חולני והוא צריך לשלם על זה".
כתב האישום מפרט עשרות מקרים שבהם הקצין הבכיר הונה קצינות, חיילות ואזרחיות ותיעד אותן במצבים אינטימיים. הוא שמר את התמונות והסרטונים בכרטיסי זיכרון שונים ובכונן קשיח, שכונה בכתב האישום "הכונן הכחול". הנה עשרות מאותן עבירות המיוחסות לו:
באחד המקרים הציב מצלמה נסתרת מחוץ למקלחת ביחידה, ותיעד את ק'. במקרה אחר התקין מצלמה נסתרת בחדר ביחידה של סגן אלוף מ', מצלמה שאותה כיוון למיטתה. בחדר אחר במחנה קרן, שבו ידע שהקצינה תתלבש, הציב גם כן מצלמה נסתרת.
לפי כתב האישום, הוא תיעד נשים ללא ידיעתן במצבים אינטימיים לפחות בשמונה השנים האחרונות. ב-2016 ס', קצינה בדרגת סרן, הזמינה אותו לביתה בתום תרגיל צבאי, והוא תיעד אותה באמצעות מצלמה נסתרת שהציב בחדרה שבביתה. בינואר 2019 אירע מקרה דומה. ביוני 2018 התקין מצלמה נסתרת במקלחת בבסיס, שתיעדה את הקצינה.

מ', שאותה הוא מכיר דרך קרבה משפחתית, התארחה לא פעם בביתו, ישנה שם לעתים, שימשה בייביסטר של ילדיו ואף החזיקה במפתח לבית. באוגוסט 2018, אז שירתה כחיילת בחיל האוויר, התקין מצלמות נסתרות בחדר השינה שלו בביתו – ותיעד אותה משתי זוויות שונות.
הוא יצר תיקייה ב"כונן הכחול" הנושאת את שמה, ובה שמר צילומי מסך מתוך הסרטונים. גם תמונות וסרטונים אינטימיים של נשים רבות אחרות הוא שמר באותו "כונן כחול", לפי תיקיות עם שמן. בינואר 2019 תיעד את מ', דרך חור המנעול של דלת חדר המקלחת בביתו, כשהוא אוחז במצלמה.
באוקטובר 2018 התקין מצלמה נסתרת בחדרן בבסיס של סרן במיל' ס', רס"ר ל' וסמ"ר במיל' מ'. במאי 2019 התקין טלוויזיה ותוך שימוש באמתלה זו הציב בחדרן מצלמה נסתרת. הן ושתי קצינות נוספות תועדו בעירום.
בעת ששירת עם רס"ר ל' באוגדה 36, התקין מצלמה נסתרת בחדרה בבסיס ג'וליס, חדר שבו התגוררו חיילות נוספות. היא לנה בבסיס במסגרת תרגיל צבאי שבו השתתפה. ב-2018 ניצל את הגישה לטלפון שנתנה לו סמל ח', ששירתה תחת פיקודו לפני שעברה לתפקיד אחר, צפה בתמונות אינטימיות שלה והעתיק אותה ל"כונן הכחול". כך גם עשה במקרים רבים אחרים.
3 צפייה בגלריה
דן שרוני מובא להארכת מעצרו בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
דן שרוני מובא להארכת מעצרו בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
אחד מ-79 סעיפי האישום
(צילום: יריב כץ)
לפי האישום, במהלך מפגש חברתי בינואר 2019, צילם מתחת לחצאית של אזרחית, ומתחת לשמלה של אזרחית אחרת. במאי 2019 שיבץ סא"ל שרוני את רס"ן במיל' נ' בחדר ביחידה שבו התקין לפני כן מצלמה נסתרת - וכך תיעד אותה בעירום. חודש לפני כן חיטט בתיקה, הוציא תחתונים, צילם אותם ושמר את התמונות במחשבו. באותה שנה, לפי האישום, "התנדב" להתקין טלוויזיה בחדר של רס"ב ע' ורס"ר ל', והשתמש בכך כדי להתקין מצלמה נסתרת.
ביולי של אותה שנה התקין מצלמה נסתרת בחדרה בבסיס של רס"ן ש', שכוונה לעבר מיטתה. הוא שמר את התמונות ב"כונן הכחול", ובו נמצאו גם תמונות שלה שלא שלחה אליו. "אין בידיעת התביעה כיצד תמונות אלה הגיעו לידיו", נכתב באישום.
בדצמבר 2019 שימש מפקד קורס סמ"פ מפקדה, בבה"ד 6. לפני תחילת הקורס התקין מצלמה נסתרת בחדר של חמש קצינות ותיעד אותן. במרץ 2020, לפני תחילת קורס נוסף, הוא התקין מצלמה נסתרת בחדר של ארבע קצינות אחרות.
במקרה אחר, הוא ביקש את הטלפון של רס"ל ש', ביקש ממנה לבצע משימה – ובאותו הזמן העתיק מהטלפון תמונות וסרטונים אינטימיים. במכשיר הייתה אפליקציה בשם "secret photo" שהייתה מוגנת בסיסמה. הוא התגבר עליה, צפה והעתיק סרטונים בעלי אופי אינטימי.
3 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
כמה מהנפגעות, באחד מדיוני הארכת המעצר של סא"ל שרוני
(צילום: יריב כץ)
ביולי 2020 ביקש את עזרתה של סמלת מ', ששירתה תחת פיקודו בקורס נהיגה בבה"ד 6, וטען כי הוא מנסה למגר מכת גניבות בבסיס. הוא הביא לה רמקול ומטען שהכיל מצלמה נסתרת, וביקש ממנה להתקין את המכשירים בחדרה ביחידה – שבו גרו גם ארבע חיילות אחרות. היא הסכימה והן תועדו בעירום, ללא ידיעתן.
בהמשך ביקש מאותה חיילת לגשת למשרדו כדי שתסייע לו להתחבר לאינטרנט באמצעות פתיחת "נקודת גישה" בטלפון שלה. היא עשתה זאת והשאירה את הטלפון שלה אצלו לזמן מה. הוא ביקש ממנה בהזדמנות אחרת להצטייד במחשב נייד, והתקין במחשב ובטלפון הנייד שלה אפליקציית "מגה" לשיתוף תכנים – וניצל זאת לצפייה ולהעתקה של תמונות אינטימיות שלה.
בפברואר השנה נדרשה א', חיילת בבה"ד 6, לשהות בבידוד. הוא הורה לה לשהות בחדרו בבסיס, שבו התקין מראש מצלמה נסתרת - וגם היא תועדה בעירום. כך גם עשה לפי האישום באוגוסט האחרון, אז הורה לרס"ל ע' לשהות בבידוד בחדרו, שם התקין מצלמה נסתרת. הוא אסר עליה לגעת במטען ולנתק אותו מהחשמל, ותיעד אותה.
באפריל השנה התקין מצלמה נסתרת בביתה של רס"ן מ', בחדר השינה שלה, ותיעד גם אותה. כמפקד בית הספר לנהיגה, ביקש להתקין בטלפון של רב"ט ע' את אפליקציית "מגה", לכאורה כדי שתוכל לשתף עמו תמונות שצילמה ביחידה. הוא התקין את היישומון בעצמו, הגדיר אילו קבצים ישותפו בו – וצפה בתמונות אינטימיות שלה.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי מדליק נר שלישי של חנוכה עם חיילי וחיילות בה״ד 6 מפרשת דן שרוני
אביב כוכבי מדליק נר שלישי של חנוכה עם חיילי וחיילות בה״ד 6 מפרשת דן שרוני
נחמיה לצד הרמטכ"ל כוכבי, בהדלקת נרות חנוכה
(צילום: דובר צה"ל)
ב-1 בנובמבר הורה לפקודה שלו, סמל ט', שנדרשה לשהות בבידוד – להישאר בחדרו בבה"ד 6 שבו התקין מראש מצלמה נסתרת. הוא אסר עליה לגעת במכשירים חשמליים המחוברים לשקעים, כדי שלא תנתק את המצלמה.
סא"ל שרוני היה יכול להמשיך כנראה עוד זמן רב במעשים המזעזעים, עד שרס"ל אור נחמיה שמה לכך סוף. ב-29 באוקטובר הוא ביקש ממנה להתקין בחדרה ביחידה רמקול, בטענה דומה לקודמת - שהוא מנסה למגר תופעה של גניבות ביחידה. הוא טען כי הרמקול מכיל צ'יפ, שמאפשר לזהות מיקום, וכך יוכל לזהות את מיקום המכשיר, אם ייגנב.
יומיים אחר כך התקין בחדרה, שאותה חלקה עם שתי חיילות אחרות, רמקול מסוג JBL ומטען, שהכיל מצלמה נסתרת. הוא התעכב בבחירת מיקום הנחת המכשירים, והתקין אותם כך שהמצלמה תצלם את מיטתן. כל אותה העת הפציר בה שלא תספר על כך לאיש, ואסר עליה להזיז את המכשירים. ב-2 בנובמבר ביקש שתחזיר אותם מכיוון שהם לא נגנבו. בתגובה, הציעה להניח את המכשירים בחדר אחר, מכיוון שהוא לא נעול במהלך היום, וכך סברה שתוכל לעזור לו. כך תיעד הקצין הבכיר עוד חיילות.
ב-7 בנובמבר פנה שוב לנחמיה וביקש להתקין בחדרה את המכשירים. הוא שאל אותה על מיקום מיטתה ומיטות שותפותיה לחדר, ניגש לחדר והניח בו אוזניות, מעיל, רמקול ומטען עם מצלמה. יממה לאחר מכן היא הבחינה שהמטען מכיל מצלמה, דיווחה על כך למצ"ח - ועצרה רצף של שנים של עבירות מין מצד קצין בכיר.