2 צפייה בגלריה
חשש לפגיעה גם בחופש הביטוי ובזכויות אדם. בן גביר, אשד והיועמ"שית
חשש לפגיעה גם בחופש הביטוי ובזכויות אדם. בן גביר, אשד והיועמ"שית
חשש לפגיעה גם בחופש הביטוי ובזכויות אדם. בן גביר, אשד והיועמ"שית
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הנחתה אחר הצהריים (יום שני) לקבל "החלטה חדשה" בנוגע להעברתו של מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, מתפקידו. היא מתחה ביקורת על האופן שבו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החליט להדיח אותו, מבלי ששמע את תגובתו לטענות בעניינו - וקבעה כי קיים חשש שלהדחה יש קשר למחאה נגד הממשלה.
"על ההחלטה החדשה להתקבל לאחר שתינתן לקצין הזדמנות להשמיע את עמדתו, ולאחר שקילה מחדש של השיקולים הרלוונטיים בהתאם לנהלי המשטרה ולהסדרים המקובלים לעניין זה", הבהירה היועמ"שית. "הבחינה שנערכה על-ידי המשנים ליועמ"שית, עמית מררי וגיל לימון, העלתה שתהליך קבלת ההחלטה חרג מדרך העבודה המקובלת וכי יש חשש משמעותי שנפלו פגמים בתהליך קבלת ההחלטה".

בבדיקה הובאו בין היתר עמדותיהם של בן גביר, המפכ"ל יעקב שבתאי וגורמי המקצוע והמשפטים הרלוונטיים. בהרב-מיארה הדגישה כי קודם להדחה בן גביר הודיע על "אי שביעות רצונו" מהתנהלות המשטרה, וכי ההודעה נמסרה לאשד בשיחה טלפונית - ומיד אחריה כבר נמסרה הודעה באמצעי התקשורת. הדחתו של מפקד המחוז, נזכיר, הושהתה על-ידי היועמ"שית זמן קצר לאחר שניתנה, אחרי שהתברר כי חרגה מהכללים המקובלים. במיוחד זעק עיתוי ההדחה, שהתרחשה בזמן שהמשטרה עוד התמודדה עם מחאות שהיו באותו יום ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית.
בהרב-מיארה הדגישה: "ההחלטה פורסמה מוקדם באופן משמעותי מהמועד בו תוכנן להיערך סבב המינויים (לאחר סיום חודש הרמדאן), ולפני שנבחר מחליף לתפקיד מפקד המחוז. לא ניתנה לניצב אשד הזדמנות נאותה להשיב לטענות בעניינו. כל זאת, זמן קצר לפני חודש הרמדאן, בו ישנה הערכות משטרתית מיוחדת".
2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
עמדתו נלקחה בחשבון בבדיקת היועמ"שית. המפכ"ל שבתאי
(צילום: גיל נחושתן )
המשנים ליועמ"שית אמרו כי "עיתוי פרסום ההחלטה ודרך ביצועה מעלים חשש לקשר סיבתי בין חוסר שביעות הרצון של השר מפעולתה המקצועית של משטרת מחוז תל אביב, בפיקוד אשד, בהקשר הקונקרטי של אירועי המחאה בתל אביב שכוונו נגד הממשלה - לבין ההחלטה להעבירו מתפקידו".
"להתנהלות זו עלול להיות אפקט מצנן והיא עלולה לפגוע בתפקוד ובעצמאות המשטרה, בפרט בהקשרים הרגישים ביותר של שמירת חופש הביטוי והגנה על זכויות האדם", הבהירה היועמ"שית. "בהחלטה נמצאו פגמים משפטיים, בין היתר היעדר מתן הזדמנות נאותה לקצין להשמיע את עמדתו בנוגע להעברה המתוכננת. במצב דברים זה הנחתה היועצת המשפטית לממשלה על קבלת החלטה חדשה בעניין זה לאחר שקילת הדברים מחדש ופעולה בהתאם לנהלים ולהסדרים המקובלים".
גורמים המקורבים לבן גביר מסרו כי "עד לרגע זה לא קיבלנו את מכתב היועמ"שית. לצערנו, זו לא הפעם הראשונה שהיא מדברת איתנו דרך התקשורת. כשהמכתב יתקבל הוא ייבחן על ידי השר בן גביר, ולאחר שהמפכ"ל יקיים שימוע מול ניצב עמי אשד - השר ישוחח עם הניצב בלב פתוח ונפש חפצה. לאחר השיחה תתקבל החלטה".