כבר יותר מ-20 עדויות הגיעו למערכת ynet ו"ידיעות אחרונות" מנשים שסיפרו כי פרופ' מנחם אלקלעי הטריד אותן, לכאורה, בעת שבדק אותן. פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל בית החולים שיבא תל השומר - שם עבד אלקלעי כמנהל מחלקת האורוגינקולוגיה - התייחס בריאיון לאולפן ynet לפרשה, ואמר: "ליבי עם אותן נשים. אנחנו מקווים שייעשה כל מאמץ כדי לברר את הפרטים, ואני מאוד שמח שמשרד הבריאות בודק את העניין".
אלא, שכאשר שנשאל אם צוות בית החולים לא ידע כלל על הנעשה בחדרו של אלקלעי, ניסה אפק להתחמק וציין כי הוא אינו יכול להשיב משום שהנושא מצוי בחקירת משטרה. "אני באמת מנוע מלהגיד - מלבד להביע אמפתיה מכל הלב לנשים הללו. אני לא יכול להגיד שאני יודע או חווה, אבל רק אמפתיה. הנושא נמצא בחקירה. אני לא יודע את העובדות ולא יכול להתבטא, ואני מקווה שהנושא יטופל".
בכל זאת, אתה בדרג הניהולי בבית החולים - האם קיבלתם תלונות נגד אלקלעי לאורך השנים? "התלונות מטופלות על ידי משטרת ישראל ועל ידי המומחים במשרד הבריאות, זה הדבר שאני יכול להגיד. אני לא מסתיר שום דבר. בעתיד בוודאי יתגלו הרבה יותר פרטים. אני יכול להגיד שבעינינו מדובר באירוע חמור מאוד, אנחנו לא מקלים בו ראש, אבל בואו ניתן למשטרת ישראל ומשרד הבריאות לטפל בו".
שומעים כמה שזה קשה לך. "באמת כואב הלב. אנשים באים לטיפול רפואי בבית חולים - הם לא צריכים לחוות את זה, ועצם העובדה שהם הרגישו את זה - זה דבר נורא בעיניי".
3 צפייה בגלריה
מנחם מני אלקלעי
מנחם מני אלקלעי
"בעתיד יתגלו יותר פרטים". אלקלעי
( מתוך אתר שיבא)
בסוף השבוע, מעט לאחר פרסום העדויות הראשונות נגדו, הודיע אלקלעי כי הוא יוצא לחופשה. בהמשך נודע כי למשרד הבריאות הוגשו בעבר כמה תלונות נגד הפרופסור, ואישה אחת גם הגישה נגדו תלונה במשטרה – אך הפרקליטות החליטה לסגור את התיק מחוסר ראיות. לאחר שאחת הנפגעות הגישה ערר והוגשה במשטרה תלונה של נפגעת נוספת, התיק נפתח מחדש בחודש ספטמבר.
לנוכח זאת עולה השאלה, האם בהנהלת שיבא שקלו להשעות את הפרופסור עוד קודם הודיע על "חופשה?" "מהרגע ששמענו (על העדויות) הוא יצא לחופשה מבית החולים, זו הייתה החלטה שלו אחרי שהוא היה מודע לכל מה שקורה", הסביר אפק. "שאר הפרטים - מה, מתי ומה היה ידוע, יתבררו בנציבות, במשטרה במשרד הבריאות ובשיבא. אני לא יכול לרדת לפרטים כי הם חסויים".
"הטרדות מיניות - ואני לא רוצה לגעת בגופו של עניין - הן דבר חמור ביותר. יש לנו ממונה בבית החולים על הטרדות, וכל מי שחושב שיש איזשהו דבר - ואני לא מדבר על פרופ' אלקלעי - שיידע שהמידע חסוי לחלוטין, האינפורמציה איננה חשופה בפנינו ומנוהלת ישירות מול הנציבות ומול משטרת ישראל. זה מה שאני יכול להגיד וליבי עם הנשים".
3 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא
(צילום: נדב אבס)

"נבהלתי, הייתה תחושה שמשהו לא בסדר"

אחת מבין 22 המתלוננות היא ענת, שהטיפול הראשון שלה אצל אלקלעי היה לפני עשר שנים. ענת, יחד עם חמש נשים נוספות, אזרו אומץ ובעקבות הפרסום נחשפו גם הן הבוקר ושיתפו את סיפורן. "במשך תקופה ארוכה הייתי אצלו", סיפרה ל-ynet. "בפעם האחרונה הוא הסביר לי שיש צורך בחיזוק רצפת האגן, אני לא זוכרת באיזה הקשר כי זה היה לפני הרבה שנים, ואז הוא ביקש להדגים לי".
"פניתי לבדיקה והוא הכניס אצבע לנרתיק כדי לבדוק שאני מכווצת מספיק חזק את השריר - ופתאום הרגשתי עוררות מינית. ישבתי בכיסא, אני לא בדיוק רואה מה הוא עושה וגם לא נעים לי להסתכל. נבהלתי, יצאתי מהחדר - וכמובן שלא חזרתי לשם יותר".
באותו רגע חשדת שמשהו בטיפול לא בסדר? "הייתה תחושה שמשהו לא בסדר, ברור, כי אלה בדיקות רגילות של רופא נשים והבדיקה לא נעימה. אין שום קשר בין תחושה מינית לתחושת בדיקה, חשבתי באותם רגעים שאולי זה בטעות כי זה נמשך לא הרבה זמן. אחרי תקופה ארוכה, הבנתי בוודאות שהוא עשה לי משהו שהוא לא נכון ולא תקין".
"במהלך השנים לא ממש דיברתי, אבל לפני כשנה ישבתי עם אחיות שלי ודיברנו על פגיעות מיניות ואז פשוט סיפרתי להן את הסיפור מא' עד ת'. כשהסיפור התפוצץ בסוף השבוע, לא ראיתי את זה. ביום ראשון, אחותי שאלה אותי 'האם פרופ' אלקלעי היה הרופא שלך?'. רציתי רק לרשום לה שלא תתקרב אליו, ופתאום היא שלחה לי את הכתבה - ובכלל לא הייתי צריכה לקרוא את כולה, כי הסיפורים שהובאו שם היו בדיוק כמו שלי".
3 צפייה בגלריה
ענת נפגעה ממנחם אלקלעי הגניקולוג
ענת נפגעה ממנחם אלקלעי הגניקולוג
"הייתי די בשוק". ענת
אחרי אותה בדיקה, החליטה ענת לעזוב את קופת החולים ולעבור לאחרת. "באותה תקופה הייתי גרושה, לא היה לי בן זוג ולא כל כך דיברתי על זה עם אף אחד", שחזרה, "הייתי די בשוק וגם לא הייתי בטוחה בעצמי עד הסוף - למרות שאני כן בטוחה בעצמי. זה מקרה כזה שאתה בטוח בעצמך אבל לא בטוח בעצמך בגלל שבכל אופן, מדובר ברופא מכובד - ולמה שהוא יעשה דבר כזה? זה לא נתפס שזה באמת קרה אז לא חשבתי להתלונן".
וזו מילה שלך נגד מילה שלו. "את יודעת שקרה לך משהו כי נגעו בך במקום שזה לא קשור. לא כל כך תחושה שאני יכולה לבוא ולצעוק - או לפחות אז, לפני הרבה שנים, כשהייתי ילדה צעירה בתחילת שנות ה-30 שלי".