ח"כ אופיר כץ, יו"ר הקואליציה, התראיין הבוקר (רביעי) באולפן ynet והתייחס לאמירות של חברי הכנסת ממפלגת עוצמה יהודית, ביניהן התבטאותו של ח"כ צביקה פוגל, שקרא לעצור את חברי האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ, וכן את חברי הכנסת לשעבר משה (בוגי) יעלון ויאיר גולן, באשמת בגידה במולדת. חבר מפלגתו של פוגל, השר למורשת עמיחי אליהו, גיבה אותו, וחברי כנסת נוספים מעוצמה יהודית המשיכו להתבטא באופן שנוי במחלוקת.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
"אל תלכו לכיוונים לא נכונים ולא ראויים". בן גביר
(צילום: EPA )
השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, המקורב ליו"ר המפלגה איתמר בן גביר, אמר אמש כי הוא "מציע לכולם להירגע" וקרא "לאחיי בימין - בואו נירגע ולא ניפול לפרובוקציות מהצד השני". מאוחר יותר הוקלט בן גביר, כשהוא שולח מסר לחברי מפלגתו: "אני מבין את ההמרדה נגדנו, אבל אל תלכו לכיוון של לעצור את לפיד וגנץ. המשטרה לא תעצור מתנגדים פוליטיים, זה לא עובד ככה. אנחנו לא מתכוונים לעשות דבר כזה, ואין לנו יכולת לעשות זאת. אל תלכו לכיוונים לא נכונים ולא ראויים. מבקש מכל מי שמתראיין לא לדבר על עניין אזיקים ומעצרים של מתנגדים פוליטיים".
יו"ר הקואליציה כץ, לא נראה לי שאתה ממש מצליח לשמור על הקואליציה וחברי הכנסת שלה, כשיש ח"כ שמרשה לעצמו להתבטא בצורה הזו וקורא לעצור את גנץ ולפיד. "אני לא קובע לכל אחד מה לומר. אני כמובן לא מצטרף לאמירה הזו, אנחנו מדינה דמוקרטית, ולא עוצרים פה ראשי אופוזיציה שמביעים מחאה וביקורת, זה דבר לגיטימי. יחד עם זאת, אותם ראשי אופוזיציה צריכים לגלות אחריות עם האמירות המסוכנות שלהם על מרי אזרחי. להגיד את המילים 'מלחמת אחים', ולהשוות את הממשלה שלנו לרייך השלישי - אלו דברים מאוד מסוכנים. אצלנו לא ראיתי אף אחד מסית לאלימות, אבל האמירות הקיצוניות שלהם יכולות להגיע לאלימות, וזה דבר שאנחנו לא רוצים להגיע אליו. היו בחירות דמוקרטיות, הם צריכים לכבד את ההכרעה הדמוקרטית. זה בסדר להפגין, גם אני הפגנתי כשהייתי באופוזיציה, אבל צריך לשמור על השימוש במילים".
4 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
"זה בסדר להפגין, צריך לשמור על המילים". ההפגנה בכיכר הבימה ביום שבת
(צילום: א.א צילומי אוויר)
רוב המצביעים שלכם הם בוחרי ליכוד מתונים, גם אם תומכים ברפורמות משפטיות כאלה ואחרות. כשחבר כנסת מרשה לעצמו להגיד דבר כזה, זה לא מצריך התערבות קצת יותר מסיבית מצדכם? "תמיד כשיש אמירה ממישהו בצד הימני של המפה, כל מי שאפילו קרוב ללהיות ימני צריך להתנצל ולהסתייג מהדברים שנאמרו. לא שמעתי בתקשורת שמעלים את חברי האופוזיציה ושואלים אותם מה דעתם על אמירה מסוכנת כזו או אחרת. זה קורה רק מצד אחד. כפי שאמרתי, וגם ראש הממשלה ויו"ר מפלגתו של ח"כ פוגל אמרו, זו אמירה שאין לה מקום ולא צריך לעצור ולא נעצור ראשי אופוזיציה. אבל שוב, אי אפשר להסתכל על צד אחד ולהתעלם מהצד השני שמשתמש במילים מסוכנות".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ, יאיר לפיד
בני גנץ, יאיר לפיד
"לגיטימי להביע ביקורת, צריכים לגלות אחריות". גנץ ולפיד
(צילום: מוטי קמחי, רויטרס)
מה כל כך בעייתי במה שאמרו גנץ ולפיד? מה כל כך נורא בביקורת שהושמעה? "אני לא בעד השימוש במילים 'מלחמת אחים'. בהיסטוריה של עם ישראל כבר סבלנו ממלחמות אחים, ואני לא חושב שאנחנו קרובים לשם או שנגיע למקומות האלה. כשחברת כנסת אומרת 'נבעיר את המדינה', זו אמירה לגיטימית?"
גם גלית דיסטל אטבריאן השתמשה בביטוי, וכלפי הממשלה הקודמת השתמשתם באמירות קשות לא פחות, אם לא יותר. קראתם לראש ממשלה לא לגיטימי, לא הסכמתם לקרוא לו ראש ממשלה. "בהפגנות שיש היום, הם פשוט לא מקבלים את הכרעת הבוחר - זה בעצם ההבדל. הם באים בשם הדמוקרטיה אבל לא מקבלים הכרעה דמוקרטית. הבוחרים שלנו מצפים מאיתנו למשול ולקיים את הרפורמות המשפטיות שהבטחנו. הם דורשים את זה מאיתנו. אז בגלל שעכשיו כותבים כמה טורים או יש כמה מפגינים ברחוב, לא נעשה רפורמות? ועוד איך נעשה רפורמות".
אתה חושב שבאופוזיציה רוצים מלחמת אחים? "אני מעריך את ח"כ גנץ, אני לא מאמין שהוא יקרא למלחמת אחים ושיגיע למקום כזה שקורא למלחמת אחים. אבל דווקא אמירה ממנו מסוכנת, כי הוא מעלה את הרף. יש לו מעט אזרחים שהצביעו לו, ולשמוע אמירות כאלה מדמות כמוהו, אנשים יכולים לפרש את זה באופן שגוי".
יכול להיות שח"כ פוגל, ח"כ כהן והשר אליהו צריכים לחשוב פעמיים לפני הריאיון הבא? "לא, פוגל לא צריך לחשוב פעמיים. תת אלוף בצה"ל יודע מה הוא אומר, אבל גם לתתי אלופים וראשי ממשלות קורה לפעמים שאומרים אמירה לא מוצלחת".

חבר הכנסת לשעבר ממפלגת מרצ וסגן הרמטכ"ל לשעבר, יאיר גולן, נשאל באולפן ynet על ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, שבו נכתב: "העסקים יושבתו, שירותים יושבתו, דרכים יחסמו והמתיימר לשלוט באמצעים מושחתים ונהנתנים יגלה שהעם הוא הריבון". גולן לא התנער מהאמירה, והשיב בחיוב לשאלה אם הוא קורא למרי אזרחי. לדבריו, "אני חושב שמה שקורה כאן זה חיסול הדמוקרטיה הישראלית. לא יכול להיות שפשוט נוותר על שיטת הממשל שממנה כולנו נהנים, ונפקיר את גורלנו בידי חבורת מושחתים לאומנים. אסור שנעשה דבר כזה".

"אני קורא למרי אזרחי לא אלים, שיש לו שתי שיטות פעולה מרכזיות: הפגנות, ושביתות", הבהיר גולן. "היו פה מקרים של מרי אלים בתקופת ההתנתקות, בתקופת פינוי ימית, כל זה בא מימין באופן ברוטאלי, עם מכות רצח לאנשי כוחות הביטחון. אנחנו לא נעשה את זה".
אתה בתור איש ציבור צריך להרגיע את הרוחות. "בדיוק ההיפך. צריך להלהיט את הרוחות של כל מי שחרד לדמוקרטיה הישראלית. לא ניתן לחבורה הזו לשלוט בחיינו, זה שהממשלה נבחרה באופן חוקי לא הופך את כל מעשיה לחוקיים. הממשלה קיבלה מנדט למשול בשם העם ולשרת אותו. ברגע שהיא פועלת נגדו, נגד הריבון האמיתי, צריך להילחם נגדה. נעשה את זה בכל הכוח באופן חוקי באמצעים לא אלימים. לא יכול להיות שתתייחסו לביטול הרשות השופטת, שזה בעצם הרפורמה האמיתית של יריב לוין, בשוויון נפש. זה לא איזה תיקון קל בחוק, אלא חיסול השיטה הדמוקרטית".
4 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"ביטול הרשות השופטת - הרפורמה האמיתית שלו". לוין
(צילום: שלו שלום)
האנשים שאתם מבקרים מסבירים את הסיפור אחרת, אומרים שאתם פשוט לא יודעים להפסיד ולא מכבדים את הדמוקרטיה. "כל משטר בעל מאפיינים טוטליטריים, כמו הממשלה הנוכחית, מיד הופך כמו בספר 1984 את הלבן לשחור, את הרע לטוב, את הטוב לרע וכן הלאה. אנחנו חיים בעולם של פייק ניוז".
אם אני לצורך העניין מתנגדת לרפורמה הזו, מה אני צריכה לעשות? "נעשה מצעדים של אלפי, עשרות אלפי ומאות אלפי אנשים, כפי שתנועות מחאה עשו בעבר בכל רחבי העולם במדינות דקמורטיות מפוארות. אנחנו יודעים לעשות את זה, ונעשה את זה. הממשלה הקודמת נבחרה כחוק והוצגה כממשלת מחבלים, ממשלת משת"פים עם הטרור וממשלת חמאס. במשך שנה וחצי נתניהו נלחם בלגיטימציה של ממשלה שנבחרה כחוק. אנחנו לא מערערים על קיום הממשלה הזו ולא נלחמים בה א-פריורית. אנחנו נלחמים במעשיה, כשהיא הופכת את עצמה לממשלה לא חוקית. לא הכל כשר, ומרי אזרחי לא אלים - אלה גבולות הגזרה שלנו".