תגובות רבות במערכת הפוליטית לתקרית במחנה הפליטים ג'נין - שבה נהרגה היום (רביעי) בחילופי אש בין לוחמי צה"ל לחמושים פלסטינים כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, ובישראל מבינים כי מדובר באירוע מורכב ביותר שעלול לגרור השלכות מדיניות ופוליטיות משמעותיות. חלק מהשרים וחברי הכנסת הדגישו כי ההערכה בישראל היא שהעיתונאית מתה ככל הנראה מירי פלסטיני.
שר המשפטים גדעון סער האשים כי הפלסטינים מעלילים עלילת דם על ישראל. "העובדות הן שהייתה פעילות של כוחות הביטחון למעצר חשודים במחנה הטרור ג'נין, ממנו יצאו בעת האחרונה מספר מרצחים שקטלו אזרחים ישראלים, הפעילות היא חיונית. הפלסטינים כדרכם ממהרים עם עלילת דם נגד צה"ל, בדיוק 20 שנים מעלילת הדם הקודמת בעקבות פעילות צה"ל במבצע חומת מגן במחנה הפליטים ג'נין".
סער הדגיש כי "על פי מערכת הביטחון שלנו יש אינדיקציות שהעיתונאית נפגעה מירי של חמושים פלסטינים ולא של צה"ל. הייתה קריאה ישראלית לחקירה פתולוגית משותפת, אך לצערי עד כה הפלסטינים מסרבים - אולי כדי להסתיר את האמת".
4 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה, וגופתה שנישאה על ידי חמושים במחנה הפליטים בג'נין
(צילום: מתוך פייסבוק, AFP)
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"הפלסטינים מסרבים לבדיקה". גדעון סער
(צילום: יואב דודקביץ')
גם שר התקשורת יועז הנדל ממפלגתו של סער אמר כי הפלסטינים הם אלו שאחראים כנראה לירי. "כך זה נראה בג׳נין הבוקר כשחמושים פלסטינים יורים ללא הבחנה. שומעים את אחד החמושים אומר: 'פגענו בחייל והוא על הרצפה'. ‏העובדות: אף חייל צה"ל לא נפגע. ‏אנחנו מתחקרים. ‏סביר להניח שמהירי הפלסטיני הזה נפגעה העיתונאית. הטענות על פגיעה של כוחותינו נובעת מתעמולה שקרית ולא מתחקיר אמת".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) התייחס להשפעה של מות העיתונאית על שלמות הקואליציה המעורערת ממילא. "זו לא תקרית אחת בג'נין, צריך לומר את מה שאמרנו מההתחלה - ממשלה שנסמכת על תומכי טרור לא יכולה להיאבק בטרור", אמר רוטמן לאולפן ynet. "מאוד ברור שבכל הוראה על פתיחה במבצע, נמצא ברקע חשש של שר הביטחון בני גנץ, של נפתלי בנט, של הקבינט, של כולם - שאם תהיה טעות או תקלה - אין ממשלה. יש לזה אפקט מצנן ואנחנו לא רוצים אפקט מצנן על צה"ל, אנחנו רוצים שכוחות הביטחון שלנו יוכלו להיאבק בטרור בלי חשש".
4 צפייה בגלריה
יואל רזבוזוב
יואל רזבוזוב
יואל רזבוזוב
(מיכה בננו)
רוטמן ביקר את פעולות הממשלה אל מול גל הטרור. "עצם החשש מהסתבכות, גורם לזה שאנחנו לא נוקטים בצעדים אחרים שהיינו צריכים לנקוט. אנחנו לא מפסיקים את תשלומי המשכורות למחבלים, לא מבצעים כמעט הריסות בתים וגם אלו שמבצעים - אפשר לקרוא לזה יותר 'שיפוץ', פשוט הממשלה לא נאבקת בטרור. היום אמורה לעלות במליאת הכנסת הצעת החוק של חברתי לסיעה, אורית סטרוק, שמדברת על הפסקת הפינוק של המחבלים בבתי הכלא בישראל. הממשלה החליטה שהיא לא מקדמת את החוק הזה, למה? כי תומכי המחבלים הם חלק מהקואליציה, זה לא הגיוני".

שר התיירות יואל רזבוזוב (יש עתיד) אמר לאולפן ynet כי טרוריסטים הם אלו שהרגו את העיתונאית. "היא הייתה בשטח אש ולצערנו טרוריסטים הם אלו שהרגו אותה ומכיוון שהפלסטינים לא מוכנים כנראה לבדיקה המשותפת שהצענו, אז להם יש מה להסתיר, לנו כמדינה אין מה להסתיר ואנחנו מוכנים לכל בדיקה בינ"ל".
-אתה אומר שחמושים פלסטינים הם אלו שהרגו את העיתונאית? "הנושא עדיין בבדיקה אבל כנראה ממה שאנחנו מכירים, נכון לעכשיו, הם אלו שאחראים למותה. הטרוריסטים הם אלו שיורים ללא הבחנה, לעומת חיילי צה"ל". רזבוזוב התייחס לתגובות הסוערות של חברי הקואליציה מרע"מ שחברותה בקואליציה ממילא מוקפאת, וגם של ח"כים נוספים כמו מוסי רז ממרצ. "אני רגיל לתגובות מוזרות ומסוכנות מצד האופוזיציה, אך אני לא מקבל את זה מצד הקואליציה. ח"כים בקואליציה הם חלק מהנהגת מדינת ישראל ויש להם אחריות למדינה. אני חושב שזה בגדר שטויות של ח"כים מסוימים שפוגעים במדינה והם חלק מהמדינה ומהנהגתה".

-בעינייך לגיטימי שח"כים מסוימים ממרצ ומרע"מ לא מחכים אפילו לבדיקה ראשונית ומפרסמים הודעות שמגנות את ישראל? "כמו שאמרתי, זה לא לגיטימי. יש להם אחריות ומבחינתי הם מדברים שטויות, זה נורא קיצוני, זה פוגע במדינה ואני מצפה מהם באמת להתנהג באיפוק. כל אחד עם הדעות שלו – אבל אין כאן מקום לדעות מכיוון שאנחנו מדברים פה על אינטרס של המדינה, על ביטחון המדינה, אז יש להם אחריות ואני מקווה מאוד שהם יחזרו בהם".
רזבוזוב אמר כי למרות התקרית, "הממשלה לא תיפול היום", והוסיף: אני מציע לכולם לא לעצור את הנשימה. הממשלה מתפקדת ותמשיך לתפקד. ידענו שהממשלה תהיה מורכבת, ידענו מההתחלה שהאירוע לא פשוט. אבל ישנם קווי יסוד, ישנם הסכמים קואליציוניים, הדרישות של רע"מ בפן האזרחי הן מובנות. הם חלק מהממשלה, אנחנו דואגים לצרכים האזרחיים של האזרחים הערבים בישראל".
4 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ מוסי רז ממרצ אמר כי השאלה היא לא כיצד נהרגה העיתונאית. "אני יודע מה קרה. יש כיבוש ונהרגה עיתונאית. מהו כיבוש? מצב בו שולט צבא זר, עוין, על אוכלוסייה. זה בדיוק המצב בג'נין ובשאר השטחים הכבושים. אני לא קובע מי הרג את העיתונאית, זה ממש לא חשוב".
"אני לא קובע מי הרג את העיתונאית"" הוסיף רז. "זה שהיא נהרגה זה רע, יכול להיות שהרג אותה פלסטיני, יכול להיות שהרג אותה חייל. כנראה שמי שהרג אותה לא התכוון להרוג אותה. זה ממש לא משנה – באלימות צריך להיאבק, אלימות צריך לפתור. את הכיבוש אפשר לפתור בצורה מדינית, לא בצורה צבאית".
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד התייחסה לדברים של רז. "זה בדיוק הטרלול שהימין מדבר עליו כבר חודשים רבים", אמרה גלית לאולפן ynet. "הקשבתי לדובר צה"ל, הקשבתי לאופן שבו הוא מתאר את הירי המאוד ממוקד ומסודר של הכוחות שלנו, לעומת האנדרלמוסיה שהייתה בצד שלהם. אני לא אופתע לגלות שבסופו של דבר היא נורתה מירי פלסטיני, אני כן מודאגת מזה שכרגע מתבצעת הקבורה וייתכן שלעולם לא נוכל לדעת את האמת".
חברת הכנסת תקפה בחריפות את הקואליציה: "לראשונה בתולדות המדינה, שאנחנו שומעים קולות מתוך הקואליציה שעומדים שכם לשכם עם באמת אויבי ישראל, אין לי דרך אחרת לתאר את זה. את מוסי רז אני מאוד מכבדת ברמה האישית, הוא בן אדם נפלא ומקסים, וההתנהלות שלו מול השכול הישראלי הייתה למופת. מצד שני, הבן אדם מאמין במה שהוא מאמין, זכותו להאמין במה שהוא מאמין, אני כן חושבת שאנשים שאוחזים בסט אמונות כאלה אין להם מקום בממשלה ציונית, פשוט אין. זה בדיוק משקף את הניסוי הביזארי שמתבצע פה כבר שנה, של ימין כביכול עם כוחות שהם באמת פוסט-ציוניים, שלא לומר אנטי-ציוניים, שחברו יחד ואנחנו רואים את התוצאות של זה. זו פגיעה בינלאומית במדינה שלנו, מה לנו כי נלין על תקשורת החוץ ועל ח"כ טיבי, כשאנשים בתוך הממשלה אומרים אותו דבר".
חבר הכנסת אחמד טיבי חשף בריאיון לאולפן ynet כי אחת האזרחויות של אבו עאקלה היא אזרחות אמריקנית. "אני קורא לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להתערב באופן אישי", אמר טיבי, והוסיף כי מבחינתו דובר צה"ל - שטען דווקא כי הוא לא יודע לקבוע בוודאות מי ירה בעיתונאית - "שקרן עד שיוכח אחרת". טיבי התייחס בכך כנראה להודעות אחרות שפורסמו בשם הצבא, ובהן הטענה שחמושים פלסטינים פגעו באבו עאקלה הייתה נחרצת יותר.
הח"כ מהרשימה המשותפת טען כי "עדים" שהיו ליד אבו עאקלה, בהם עיתונאי נוסף שנפצע קל בחילופי האש, טוענים שהיא נורתה על ידי צה"ל, והוסיף שהם סיפרו כי "לא היו יריות מצד הפלסטינים". לדברי טיבי, "העדים האלה היו במקום. הם הרבה יותר אמינים מדובר צה"ל שהאמינות שלו מוטלת בספק באופן היסטורי".